ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شکست متخصص باتجربه نیروی هوایی آمریکا از هوش مصنوعی در یک نبرد شبیه سازی شده

به تازگی نوعی سیستم هوش مصنوعی نبرد هوایی به نام آلفا توانسته یکی از متخصصان ارشد نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا را شکست دهد. می خواهید بدانید چگونه؟ برایتان خواهیم گفت. Colonel Gene Lee یکی از ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۹ تیر ۱۳۹۵ | ۱۲:۴۵

به تازگی نوعی سیستم هوش مصنوعی نبرد هوایی به نام آلفا توانسته یکی از متخصصان ارشد نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا را شکست دهد. می خواهید بدانید چگونه؟ برایتان خواهیم گفت. Colonel Gene Lee یکی از متخصصان بازنشسته نیروی هوایی آمریکاست که تخصص قابل توجهی در زمینه جنگنده ها دارد و سالها اصول نبردهای هوایی را به کارآموزانش یاد داده است.

براساس گزارشی که در این باره منتشر شده، این کهنه کار نیروی هوایی آمریکا در جریان رویارویی اش با آلفا در یک جنگ هوایی شبیه سازی شده، شکست خورده است. آقای لی رقیب کامپیوتری خود را «تهاجمی ترین، پاسخگو ترین، پویا ترین و قابل اطمینان ترین هوش مصنوعی ساخته شده ای» خواند که در طول عمرش با آن برخورد نموده است.

گفتنی است که نتایج رویارویی Col. Lee و آلفا در مجله دانشگاه سینسیناتی منتشر گردید و خود هوش مصنوعی هم که نقش نوعی خلبان کمکی خودکار را برای خلبان انسان ایفا می کند توسط شرکتی به نام Psibernetix طراحی شده که هوش مصنوعی توسعه می دهد و مشاوره های خود در این زمینه را در اختیار مشتریانش می گذارد.

رقابت آلفا در این زمینه هم در اکتبر سال قبل آغاز شد؛ یعنی زمانی که این هوش مصنوعی طیف وسیعی از رقبای هوش مصنوعی خود را کنار زد و اینگونه شد که Col. Lee تصمیم گرفت توانمندی هایش در مقابل آن را در بوته آزمایش بگذارد و در مقابل نسخه «بالغی» از این برنامه قرار گرفت.

لی که در تاریخ زندگی حرفه ای اش، هزاران خلبان نیروی هوایی را آموزش داده است و از اوایل دهه 80 میلادی تا کنون رقبای هوش مصنوعی خود را با اقتدار کنار زده بود، نتوانست در دفعات متعدد رویارویی با آلفا حتی یکبار هم شکستش دهد و هر بار توسط آن مورد هدف قرار می گرفت.

او در مصاحبه با مجله دانشگاه سینسیناتی اظهار داشت: هوشیاری و سرعت عمل آلفا در زمان واکنش مرا شگفتت زده کرد. اینطور به نظر می آمد که می داند در ذهن من چه می گذرد و با مشاهده هر تغییری در سبک پروازی من وارد عمل می شد. سیستم می دانست که چطور از خود در برابر حملات من دفاع کند و بی درنگ وضعیت های دفاعی و حمله به خود می گرفت.

محققان در ادامه تصمیم گرفتند فاکتورهایی نظیر سرعت، چرخش، تسلیحات و توانمندی حسگرهای به کار رفته در هواپیمای شبیه سازی شده مورد استفاده توسط آلفا را محدود نمایند تا ببینند که در این صورت چه نتیجه ای به دست می آید و عجیب آنجا که باز هم این خلبان هوش مصنوعی موفق ظاهر شد و این بار توانست خلبانان انسانی دیگر را شکست دهد.

براساس اعلام نشریه سینسیناتی، هوش مصنوعی آلفا آنقدر سریع و قدرتمند است که می تواند هر نقشه تاکتیکی را در موقعیت جنگ طرح ریزی کند و «سرعت آن حدود 250 مرتبه بیشتر از حرکت چشم بر هم زدن رقبای انسانی اش است». پژوهشگران ابراز امیدواری کرده اند که این هوش مصنوعی به خاطر بهره مندی از توانمندی هایی که به آنها اشاره گردید در آینده بتواند کنترل اسکادرانی از هواپیماهای بدون سرنشین جنگی را بر عهده بگیرد که برای پشتیبانی از خلبانان انسانی به خدمت گرفته می شوند. آلفا همچنین قادر است در اوج جنگ، مرتبا از حرکات دشمنان خود درس بگیرد و خود را با حرکات و تاکتیک های به خدمت گرفته شده توسط آنها وفق دهد.

کلی کوهن از محققان این دانشگاه در همین رابطه گفت: همکاری با آلفا برای خلبانان انسانی بسیار ساده خواهد بود چراکه این هوش مصنوعی قادر است به صورت مستمر راهکارهای بهینه برای انجام وظایف محول شده از سوی خلبانان انسانی اش را به انجام برساند و مشاوره های تاکتیکی و موقعیتی اش را در رابطه با ادامه پرواز ارائه دهد.

نکته جالب دیگری که علاوه بر مهارت های پروازی فوق العاده آلفا مطرح می شود، الگوریتم هایی است که این هوش مصنوعی را یاری میدهند و به کمترین توان پردازشی برای اجرا شدن نیاز دارند.

براساس اعلام پژوهشگران دانشگاه سینسیناتی، سیستم یاد شده با استفاده از یک پی سی 500 دلاری مصرفی آموزش داده شده و مورد ارزیابی قرار گرفته اما حتی با استفاده از یک رزبری پای 35 دلاری هم می تواند کار کند.

این توان فوق العاده نیز به لطف سیستمی موسوم به Genetic Fuzzy Tree در اختیارش قرار گرفته که داده ها را در کنار متغیرهای مبتنی بر زبان قرار می دهد و درست مانند یک انسان تصمیم گیری می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ساسان
    ساسان | ۹ تیر ۱۳۹۵

    در آینده پس به جای خلبان از هوش مصنوعی استفاده می کنن.

مطالب پیشنهادی