ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

واکنش ها به کنسول های میان نسلی مثبت بوده است؛ نینتندو از سکوت خود پیرامون کنسول NX می گوید

معرفی کنسول های میان نسلی از سوی کمپانی های سونی و مایکروسافت، حداقل برای بازیکن هایی که از ابتدای نسل هشتم تاکنون اکس باکس وان یا پلی استیشن 4 را خریداری کرده بودند، اتفاق خوشایندی ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۹ تیر ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰

معرفی کنسول های میان نسلی از سوی کمپانی های سونی و مایکروسافت، حداقل برای بازیکن هایی که از ابتدای نسل هشتم تاکنون اکس باکس وان یا پلی استیشن 4 را خریداری کرده بودند، اتفاق خوشایندی به نظر نمی رسید. با وجود این که شایعات نشان می دادند سازندگان هم در دسته معترضین قرار دارند، اما مصاحبه جدید بعضی از کمپانی های بازیسازی بیان گر چیز دیگری هست.

الکترونیک آرتز، ناشر عناوین محبوب فیفا و بتلفیلد، یکی از شرکت هایی است که به تمجید از کنسول های میان نسلی پرداخت. بنابر گفته سخن گوی این کمپانی، پلی استیشن نئو و اکس باکس وان اسکورپیو چرخه عمر کنسول ها را به پایان نرسانده و برعکس، آمده اند تا آن را گسترش دهند: «این اتفاق یک جهش مثبت برای صنعت گیمینگ و ما است که مزایای گوناگونی به همراه دارد.»

این مزایایی که الکترونیک آرتز صحبت می کند را بارها سونی و مایکروسافت در مصاحبه هایی به آن اشاره کرده اند. به اعتقاد آن ها کنسول های میان نسلی هیچ ارتباطی با کاهش کیفیت بازی های اکس باکس وان یا پلی استیشن 4 های اولیه نداشته و تنها دست بازیکن را برای ورود به این عرصه باز می گذارند.

کمپانی Take Two هم که خود را یکی از حامیان کنسول های میان نسلی معرفی کرد گفت پلی استیشن نئو یا اکس باکس اسکورپیو تنها برای مصرف کنندگان مفید نبوده و می توانند مزایایی برای سازندگان هم به همراه داشته باشند: «تصور کنید  یک برنامه تلویزیونی خوب می سازید. در این بین نگران این که چه نمایشگری آن ها را نشان می دهد نیستید و شما کار خود را به خوبی انجام داده اید.»

مقصود Strauss Zelnick، ریاست تیک تو، از صحبت های بالا این است حضور کنسول هایی متناسب با هر کیفیت موجب می شود تا سازنده خیال خود را از این که عنوانش را با چه کیفیتی بسازد تا مخاطب بتواند آن را تجربه نماید، راحت تر کند. اینجاست که دست سازنده هم برای ساخت محصول باز تر می شود.

playstation-neo
شایعات نشان می دهند سونی دو مدل از پلی استیشن نئو در دست ساخت داشته و هنوز نمی داند کدام یک را به بازار عرضه کند.

البته تیک تو و الکترونیک آرتز تنها موافقان ورژن قوی تر کنسول های نسل هشتم نبودند و یوبیسافت ها هم به حمایت از آن ها پرداخت. بر اساس گفته Alain Corre، یکی از مدیران این شرکت، فرانسوی ها همیشه به تکنولوژی های جدید علاقه نشان داده و باور دارند به واسطه آن ها می توان نوآوری های بیشتری را به ارمغان آورد.

او در ادامه گفت پلتفرم های میان نسلی عمر کنسول ها را کاهش نداده و سازندگانی در حالی که سعی می کنند با قدرت اسکورپیو و پلی استیشن نئو به بهترین کیفیت ممکن برسند، همچنان به ارائه عناوین قدرتمند در اکس باکس وان و پلی استیشن 4 ادامه خواهند داد.

اگر به صحبت سخن گوهای این سه کمپانی دقت کنید، میبینید آن ها روی «ادامه عمر کنسول های اولیه» تاکید زیادی داشته اند. بزرگترین نگرانی بازیکن ها هم همین است؛ آیا حضور پلتفرم های میان نسلی کیفیت بازی ها روی اکس باکس وان و پلی استیشن را کاهش می دهد؟

به اعتقاد سازندگان عملکرد گرافیکی اسکورپیو، پلی استیشن نئو، پلی استیشن 4 و اکس باکس وان همانند یک رایانه شخصی است. همان طور که می دانید در پی سی می توانید کیفیت یک بازی را با توجه به سخت افزار خود تغییر دهید. البته جدای از این حرف ها، پرسش دیگری هم وجود دارد. اگر به خاطر داشته باشید با تغییر نسل، قیمت بازی ها افزایش پیدا کردند.

از طرفی می دانیم تفاوت قدرت میان اسکورپیو و پلی استیشن 4 با پیشنیان خود زیاد بوده و عناوین را با رزولوشن 4K هم اجرا می کنند. طبیعتا برای این افزایش کیفیت باید وقت و هزینه ای صرف کرد. بنابراین سوال اینجاست آیا بازی های این دو کنسول گران تر خواهند بود؟ Strauss Zelnick که اعتقاد دارد این اتفاق نیافته و محصولات با همان قیمت قبلی به بازار انتشار می یابند.

3-it-comes-with-a-new-gamepad
همان طور که می دانید اکس باکس وان اس همراه با یک کنترلر جدید عرضه می شود. نکته جالب اینجاست جدای از کنترلر خوش دست قبلی، مایکروسافت ورژنی از آن با نام الایت را هم به بازار عرضه کرده که به واسطه قابلیت هایی خود با استقبال بی نظیر مخاطبان مواجه شده و تاکنون یک میلیون کنترلر از آن به مرحله تولید رسیده است.

در حالی که بحث و جدل پیرامون کنسول های میان نسلی داغ است، در آن طرف میدان به نظر می رسد نینتندو روزه سکوت گرفته باشد. آن ها همچنان صحبت های زیادی از کنسول جدیدشان با نام رمز NX نکرده و در نمایشگاه E3 امسال هم حضور بسیار کمرنگی داشتند. شاید تنها موفقیت آن ها در این رویداد را بتوان نمایش استثنایی عنوان جدید زلدا نامید که ما هم آن را دومین نمایش برتر نامیدیم.

اکنون میاموتو، خالق افسانه ای فرنچایز های ماریو و زلدا، از دلایل وجود اطلاعات بسیار کم از NX می گوید: «علت این تصمیم ایده ای است که پشت ساخت کنسول وجود دارد. به خاطر همین هنوز نمی خواهیم اخباری از آن را به اشتراک بگذاریم. اگر NX تنها یک پلتفرم پیشرفته از دیگاه تکنولوژی ها امروزی بود [یعنی فقط سخت افزار قدرتمند داشت و هیچ نوآوری در آن نمی دیدیم] مطمئن باشید خیلی زودتر از این ها از کنسول پرده برداری می کردیم.»

با توجه به نکته ای که میاموتو گفته و صحبت های یوبیسافت پیرامون موفقیت های NX، خیلی دوست داریم بدانیم این کنسول چه قابلیت هایی دارد. بد نیست بدانید نینتندو قصد دارد کنسول جدید خود را اوایل سال آینده به بازار عرضه کند. شایعات نشان می دهند NX قدرتی همانند پلی استیشن نئو خواهد داشت.

به نظر می رسد خود ورژن قوی تر پلی استیشن هم با فاصله زمانی کم نسبت به پلتفرم بعدی نینتندو در دسترس قرار بگیرد. اسکورپیو نیز که قوی تر از پلی استیشن نئو است، برای عرضه در تعطیلات سال 2017 برنامه ریزی شده. البته اگر از علاقه مندان به برند ردموندی ها هستید، می توانید ورژن اسلیم اکس باکس وان که چند ماه دیگر منتشر می شود را خریداری نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی