ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

این دوربین به قدری کوچک است که می توان آن را با سرنگ تزریق کرد

پژوهشگران در دانشگاه اشتوتگارت آلمان، میکرو-دوربینی طراحی کرده اند که ابعاد آن به قدری کوچک است که می تواند در یک سرنگ جای بگیرد و تزریق شود. پژوهشگران باور دارند که این دستگاه جدید می ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۰ تیر ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

پژوهشگران در دانشگاه اشتوتگارت آلمان، میکرو-دوربینی طراحی کرده اند که ابعاد آن به قدری کوچک است که می تواند در یک سرنگ جای بگیرد و تزریق شود. پژوهشگران باور دارند که این دستگاه جدید می تواند به بخش هایی از بدن سفر کند که پیش از این دیگر دوربین ها قادر به مشاهده آن ها نبوده اند.

دانشمندانی که این یافته علمی خود را در Nature Photonics منتشر کرده اند، موفق شدند تا دوربین سه لنزی را پرینت سه بعدی کرده که فقط 0.12 میلی متر عرض دارد.

nphoton.2016.121-f1

تصویر فوق نوک یک سرنگ را نشان می دهد که یک فیبر نوری از درون آن گذر کرده و بر سر آن دوربین قرار گرفته است.

برای درک بهتر، این دوربین کمی کوچک تر از یک دانه نمک است. پژوهشگران معتقدند که پرینت سه بعدی می تواند در آینده به تولید چنین ابزارهایی کمک بسیاری کند، چرا که فناوری کنونی قادر نیست لنزهایی به اندازه کافی کوچک تولید کند تا در اندوسکوپی های خاص به کار گرفته شود.

از آنجایی که دوربین در این حد کوچک طراحی شده و می تواند از فاصله اندک 3 میلی متری فوکوس کند، انتظار می رود که مورد استفاده های پزشکی بسیاری برای مطالعه اندام ها و حتی مغز باشد.

علاوه بر پزشکی، از این دوربین ها می توان برای نظارت و جاسوسی نیز استفاده کرد. برای مثال می توان آن را روی مانیتورها، پهپادها، سیستم های روشنایی و حتی پهپادها به کار گرفت. هنوز این تحقیق در مراحل اولیه خود به سر می برد و برای کارایی، نیاز به پژوهش بیشتر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی