ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نموداری که حذف درگاه ۳.۵ میلیمتری هدفون توسط اپل را امری عادی جلوه می دهد

بسیاری از افراد بر این باور هستند که حذف درگاه ۳.۵ میلیمتری هدفون از آیفون ۷ توسط اپل اقدامی افراطی به حساب می آید و کنار رفتن چنین درگاهی از یکی از مطرح ترین اسمارت ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۰ تیر ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

بسیاری از افراد بر این باور هستند که حذف درگاه ۳.۵ میلیمتری هدفون از آیفون ۷ توسط اپل اقدامی افراطی به حساب می آید و کنار رفتن چنین درگاهی از یکی از مطرح ترین اسمارت فون های بازار امری منطقی نخواهد بود. اما در این بین وبسایت ورج با تهیه و منتشر کردن نموداری ویژه کوشش داشته به عموم نشان دهد چنین اتفاقی چندان هم دور از انتظار نبوده و بلکه بسیار پیش تر از اینها می بایست رخ می داده است.

با مشاهده ی نمودار مذکور می توان دریافت که کمپانی ساکن کوپرتینو به طور متوسط از درگاه های ورودی و خروجی به مدت ۱۵ سال پشتیبانی به عمل می آورد. نکته در اینجاست که پورت ۳.۵ میلیمتری هدفون از سال ۱۹۸۴ در اکثر محصولات کلیدی اپل حضور داشته و با یک محاسبه ساده در می یابیم که پشتیبانی از این درگاه ۳۲ سال ادامه یافته.

به زبان دیگر، برند اول جهان حتی بیش از دو برابر زمان معمول و استاندارد از پورتی که ما برای اتصال هدفون های فعلی مان به دستگاه های تولیدی اش استفاده می کنیم حمایت به عمل آورده است.

ports

نیلای پاتل، سردبیر ورج، در مطلبی مرتبط به همین موضوع می نویسد:

چیزی که من هرگز به آن توجه نداشتم این است که اکثر درگاه ها ورودی و خروجی حداکثر ۱۵ سال مورد حمایت اپل بوده اند. حتی فلاپی که حذفش از آی مک ها یک اقدام بنیادی محسوب می شد هم همین مدت در دستگاه های مذکور حضور داشته. پورت های USB سنتی نیز طول عمری تقریباً ۱۸ ساله داشتند و حالا اپل در مک بوک های خود رفته رفته درگاه USB-C را به شکلی بسیار متفاوت جایگزین می کند. با چرخه ای بسیار جالب مواجه هستیم.

البته پاتل به نکته ای دیگر در شیوه ی پشتیبانی اپل از درگاه ها و استانداردها نیز پرداخته است و آورده:

نسل ابتدایی مک بوک پلاستیکی برای مثال از درگاه VGA پشتیبانی می کرد ولی روی خود یک پورت mini VGA داشت. اپل بعد از آن به سراغ mini DVI و mini DisplayPort رفت و سپس تاندربولت و تاندربولت ۲ که درگاهی از نظر ظاهری شبیه همان مینی دیسپلی پورت داشتند. بنابراین بعضاً استانداردی در یک دستگاه با کانکتوری متفاوت حاضر بوده و گاه کانکتوری ویژه یک استاندارد در اصل استانداردی تازه تر را ارائه می کرده است.

این روزها شایعات در مورد حذف درگاه هدفون ۳.۵ میلیمتری از آیفون ۷ بیش از هر زمان دیگری بالا گرفته اند و با انتشار خبری در روز گذشته راجع به ارائه یک کیت ویژه ی توسعه ی هدفون های مبتنی بر لایتنینگ از جانب Cirrus Logic مسئله بسیار جدی تر نیز شده است.

اپل به دفعات و پیش از سایر فعالان صنعت آنهم در حالیکه بازار آمده نبوده تصمیم گرفته به عمر یک پورت خاتمه بخشد و اکنون باید دید یکبار دیگر چنین اقدامی با همراهی کاربران مواجه خواهد شد یا خیر؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Naser1015
    Naser1015 | ۱۰ تیر ۱۳۹۵

    آره بابا این فنای اپل براشون فرقی نمی کنه فقط اون سیبه گاز خورده روش باشه حله

  • darksider
    darksider | ۱۰ تیر ۱۳۹۵

    میزان استقبال کاربران از مک بوک 12 اینچی با فقط یه تک پورت usb type c خودش گویاست کاملا که کابرا استقبال چندانی از محدودیت نمیکنن
    منبع مقاله هم که the verge هستش که معرف حضور همه هست که از طرفداران سر سخت اپل محسوب میشه

  • محمد
    محمد | ۱۰ تیر ۱۳۹۵

    اینا هیچ کدوم دلیل منطقی نیس چون تا وقتی تکنولوژی کارامد تری نیمده و همه هدفونای سیمی دنیا هم از ۳.۵ میلیمتری استفاده میکنند پس دلیلی به تغییر نیست کسانی هم که میگند بالاخره باید تغییر میکرد بدونند تکنولوژیباید چیزایی که مشکل درست کردند و نیاز به تغییر دارندو تغییر بده چند سال دیگه وایرلس جای همه رو میگیره ولی اینم مزاحمتی ایجاد نمیکنه.البته امکان داره با این کار اپل باقی شرکتا رو مجبور کنه که هدفونای وایرلسشونو ارزون تر کنند.

مطالب پیشنهادی