ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سوراخ لایه اوزون رو به بهبودی است
علمی

لایه اوزون در مسیر ترمیم قرار گرفته است

بعد از مدت ها گویی خبری خوش از سقف محافظ زمین به گوش می رسد. بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، تحقیقات جدید نشان می دهد که قوانین منع تولید و استفاده از گازهای مخرب اوزون ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۲ تیر ۱۳۹۵ | ۱۸:۴۵

بعد از مدت ها گویی خبری خوش از سقف محافظ زمین به گوش می رسد. بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، تحقیقات جدید نشان می دهد که قوانین منع تولید و استفاده از گازهای مخرب اوزون (CFC) که در سال ۱۹۸۷ میلادی وضع شده، واقعاً موثر بوده است.

با آن که روند بسته شدن لایه اوزون امیدوار کننده است، اما جبران آسیب وارده به آن تا میانه های قرن میلادی حاضر، حدود سال ۲۰۵۰ به طول خواهد انجامید. دکتر سوزان سولومون (Susan Solomon) شیمیدان متخصص در امور اتمسفر در این باره می گوید: «شما اتمسفر را به مانند یک بیمار در نظر بگیرید که ابتدا حالش رو به وخامت بود. بعد رشد بیماری متوقف شد و حالا شرایط بیمار پایدار شده است، اما همچنان بیماری وجود دارد.»

سال قبل در زمان اوج باز شدن سوراخ لایه اوزون در اواخر تابستان و آغاز پاییز، عرض این گشادگی به رکوردی جدید دست یافت (تصویر بالا). اما خبر امیدوار کننده این است که قطر لکه بالای قطب جنوب در حال حاضر نسبت به سال ۲۰۰۰ حدود ۱.۵ میلیون کیلومتر کمتر شده است.

در سال ۲۰۰۹ تحقیقی توسط متخصصین ناسا انجام گرفته بود که نشان می داد، اگر معاهده منع تولید و استفاده از گازهای مخرب اوزون به تصویب نمی رسید، تا سال ۲۰۵۰ دیگر چیزی به عنوان لایه اوزون بالای جو زمین باقی نمی ماند. در آن صورت تنها ۱۰ دقیقه تابش خورشید تابستانی در نیویورک منجر به آفتاب سوختگی های شدید برای تمام شهرورندان می شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • امیر رضا مرزبان
    امیر رضا مرزبان | ۱۳ تیر ۱۳۹۵

    یکی از دلایل ترمیمش هم بخاطر گازهای گلخانه ای هست. چون باعث گرم شدن زمین شدن و گرما هم باعث ترمیم لایه اوزون میشه

  • فرزین تحیری
    فرزین تحیری | ۱۳ تیر ۱۳۹۵

    همین که پارگی لایه اوزون بیشتر در قطب جنوبه باعث میشه یخ های قطب جنوب با سرعت بیشتری به اقیانوس سرازیر بشن و سطح آبها بالا بیادِ... و خطر همه ی دتیا رو تهدید میکنه... شاید

  • sobhanalikhani
    sobhanalikhani | ۱۲ تیر ۱۳۹۵

    به نطر من امسال هوا خنک تر شده

مطالب پیشنهادی