ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افشای اطلاعات مشترکان یکی از اپراتورهای تلفن همراه و ابهام های امنیتی طرح ترابردپذیری

افشای اطلاعات مربوط به دیتابیس اپراتور دوم موبایل در آستانه ی اجرای طرح ملی ترابردپذیری، نقطه ی مبهم دیگری در زمینه ی محافظت از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی کاربران و مشترکان موبایل به وجود ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۳ تیر ۱۳۹۵ | ۱۱:۰۰

افشای اطلاعات مربوط به دیتابیس اپراتور دوم موبایل در آستانه ی اجرای طرح ملی ترابردپذیری، نقطه ی مبهم دیگری در زمینه ی محافظت از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی کاربران و مشترکان موبایل به وجود می آورد. طرح ملی ترابردپذیری شماره‌ های تلفن همراه که از بهمن ماه سال گذشته قرار بوده اجرایی شود و البته هنوز خبری از آن نیست، با مشکلات پیش آمده در حوزه ی امنیت اطلاعات مشترکان اپراتور دوم تلفن همراه، عملاً می‌ تواند به یک چالش بزرگ دیگر تبدیل شود.

طرح ترابردپذیری شماره های همراه یک طرح بزرگ و ملی است که به کاربران اجازه می دهد در صورت عدم رضایت از اپراتور موبایل خود، همان شماره را به اپراتور دیگری منتقل کنند. این طرح با هدف ایجاد رقابت بیشتر بین اپراتور های همراه طراحی شده و در صورت اجرایی شدن می تواند متقاضیان زیادی داشته باشد.

همان گونه که در ماجرای افشای اطلاعات شخصی مشترکان ایرانسل از طریق یک ربات تلگرام گفتیم، ربات مذکور مسدود شد اما سرنوشت دیتابیس لو رفته از اپراتور دوم هنوز معلوم نیست. هر لحظه این امکان وجود دارد که این اطلاعات بار دیگر و به طرق مختلف دوباره پخش و دست به دست شود و ظاهراً کسی هم اهمیتی به پاسخگویی در برابر افشای اطلاعات میلیون ها مشترک نمی دهد. به علاوه، هیچ تضمینی وجود ندارد که بار دیگر چنین اتفاقی تکرار نشود.

حال سؤالی که در این شرایط مطرح می شود این است که در صورت اجرای ترابردپذیری شماره‌ ها و برقراری امکان نقل و انتقال مشترکان بین اپراتورها با حفظ شماره، چه تمهیداتی برای حفظ و نگهداری از اطلاعات مشترکان در اپراتور های مبدأ و مقصد اندیشیده شده است؟ اگر در این بین بار دیگر نقصی امنیتی روی داد، کدام سمت ماجرا مسئولیت را به گردن خواهد گرفت؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱۳ تیر ۱۳۹۵

    واقعا سوال اساسی‌ای رو مطرح کردید. مخصوصا توی ایران که مسوولین معمولا تقصیرات رو به گردن همدیگه میندازن حالا اینم یه مسئله بزرگیه که اگه مشکلی برای یه خط که ترابرد شده پیش بیاد، کدوم اوپراتور این رو به گردن میگیره!؟

  • | ۱۳ تیر ۱۳۹۵

    مشکل اینجاست که کسی پاسخگو نیست. نشت اطلاعات برای همه شرکت ها پیش میاد، اما مدیریت لایق با پدیرس مسئولیت، از حوادث مشابه جلوگیری میکنه.

مطالب پیشنهادی