ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چین عملیات سوخت رسانی به یکی از ماهواره های موجود در فضا را با موفقیت انجام داد

چین حالا یکی از معدود کشورهایی است که می داند چگونه در فضا به ماهواره هایش سوخت رسانی کند. سیستم ابداعی این کشور که Tianyuan-1 نام دارد (و از طریق راکت حامل لانگ مارچ 7 به مدار منتقل گردید) ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۳ تیر ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰

چین حالا یکی از معدود کشورهایی است که می داند چگونه در فضا به ماهواره هایش سوخت رسانی کند. سیستم ابداعی این کشور که Tianyuan-1 نام دارد (و از طریق راکت حامل لانگ مارچ 7 به مدار منتقل گردید) موفق شده تاکنون دست کم به یکی از ماهواره های چین در مدار سوخت انتقال دهد.

البته مقامات این کشور در مورد نحوه عملکرد سیستم یاد شده حرفی به میان نیاورده اند اما نتیجه آن کاملا روشن است: سوخت رسانی مجدد به ماهواره ها کمک خواهد کرد که برای مدت زمان طولانی تری در مدار بمانند یا تغییرات و تنظیماتی را انجام دهند که بدون دریافت سوخت برایشان غیرممکن خواهد بود.

البته پیش بینی شده که به لطف فضاپیماهای رباتیک، در سال های آتی سیستم های سوخت رسانی فضایی به امری عادی بدل شوند و جذابیت امروز خود را از دست بدهند. با این همه، در حال حاضر انگیزه برای انتقال این تکنولوژی به فضا بسیار قوی است.

اگر امکانی فراهم شود که یک ماهواره برای مدت یک یا دو سال درون مدار نگهداری شود آنگاه می شود با کاهش تعداد ماهواره هایی که برای تحقق یک هدف لازم است به فضا پرتاب شوند، به میزان زیادی در هزینه ها صرفه جویی کرد.

این دستاورد همچنین می تواند به کاهش زباله ها و پسماندهای فضایی کمک کند چراکه به موجب آن، ماهواره ها با سرعت کمتری از چرخه استفاده خارج می شوند. هدف نهایی اما این است که در وهله نخست در مصرف سوخت صرفه جویی گردد و تلاش های صورت گرفته توسط کشورهایی نظیر چین را می توان گام نخست برای عملیاتی ساختن این مهم قلمداد نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی