ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویربرداری هابل از شفق قطبی شگفت انگیز سیاره مشتری [تماشا کنید]

باریکه های درخشان و آبی رنگی که در عکس بالا مثل تاجی بر سر مشتری می بینید در واقع چیزی نیست جز شفق قطبی عظیمی که توسط تلسکوپ هابل به تصویر کشیده شده است. تیمی متشکل ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۴ تیر ۱۳۹۵ | ۰۱:۰۰

باریکه های درخشان و آبی رنگی که در عکس بالا مثل تاجی بر سر مشتری می بینید در واقع چیزی نیست جز شفق قطبی عظیمی که توسط تلسکوپ هابل به تصویر کشیده شده است. تیمی متشکل از اخترشناسان در حال به کارگیری ابزار های فرابنفش هابل هستند تا بتوانند بازی طبیعت با نور روی قطب های غول گازی مشتری را بهتر درک کنند. آنها مطالعه ی خود را به گونه ای زمانبندی کرده اند که با رسیدن فضاپیمای Juno به این سیاره همزمان شود. یکی از اهداف آنها این است که ببینند طوفان های خورشیدی با ویژگی های مختلف و همچنین عوامل دیگر، چه اثری بر شفق قطبی مشتری خواهند گذاشت.

مسئولیت سنجش ویژگی های مختلف طوفان های خورشیدی با فضاپیمای جونو است. تیم ستاره شناسان نیز در طول این مأموریت، در آن واحد به عکسبرداری و فیلمبرداری روزانه از این پدیده ادامه خواهند داد.

ستاره شناسان از آن جهت به بررسی شفق قطبی مشتری علاقمند شده اند که با شفق های قطبی رایج روی سیاره ی زمین تفاوت دارند. شفق های قطبی سیاره ی مشتری آنقدر بزرگ هستند که می توانند کل سیاره ی ما را در بر بگیرند. این باریکه های نورانی آنقدر قدرتمند اند که هیچگاه از بین نمی روند. در واقع عامل پدید آورنده ی آنها مثل همتای زمینی شان تنها طوفان های خورشیدی نیست، بلکه ذرات باردار منتشر شده از سوی آیو (یکی از ۴ قمر بزرگ مشتری) نیز در شکل گیری آنها نقش دارند.

به گفته ی جاناتان نیکولاس از دانشگاه Leicester، که رهبری این تیم را بر عهده دارد، شفق قطبی مشتری، شگرف ترین و فعال ترین شفقی محسوب می شود که او تا به حال دیده است. او در این باره می گوید: «درست مثل این است که مشتری به خاطر از راه رسیدن قریب الوقوع Juno جشن گرفته باشد».

ویدیوی این پدیده ی شگفت انگیز را نیز می توانید در ادامه مشاهده کنید. این ویدیو توسط هابل ضبط شده است:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • BVB
    BVB | ۱۴ تیر ۱۳۹۵

    باز لینک ویدیو توی اپلیکیشن قرار نگرفته متأسفانه

    • پیام ادیب
      پیام ادیب | ۱۴ تیر ۱۳۹۵

      الان باید بتونید ویدیو رو توی اپلیکیشن ببینید

مطالب پیشنهادی