ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با یکی از معتبرترین افشا کنندگان اطلاعات محصولات اپل آشنا شوید

گذشت آن زمانی که اپل قادر به رازداری بود. به علت بالا رفتن تقاضا برای آیفون در سال های اخیر، اپل شرکای چینی تازه ای پیدا کرده است؛ شرکایی که گویا به اندازه همکاران قدیمی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۴ تیر ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

گذشت آن زمانی که اپل قادر به رازداری بود. به علت بالا رفتن تقاضا برای آیفون در سال های اخیر، اپل شرکای چینی تازه ای پیدا کرده است؛ شرکایی که گویا به اندازه همکاران قدیمی اش قابل اطمینان نیستند و حالا دو سالی هست که چند ماه مانده به عرضه آیفون بعدی، شاهد انتشار تصاویر قطعاتی از همین تلفن هوشمند یا رندرهای مرتبط با آن هستیم.

امسال هم چنین بوده و در ماه های اخیر شاهد منتشر شدن تصاویری منتسب به آیفون ۷ بوده ایم اما شخصی که این بار بیشترین تصاویر را منتشر نموده، کسی نیست جز «استیو همرستافر» (Steve Hemmerstoffer)، دبیر وب سایت فرانسوی «NoWhereElse.fr».

وی چند وقتی هم هست که فعالیتش را با حساب کاربری «OnLeaks» در توییتر آغاز کرده و بیشتر تصاویر زنده یا رندرهایی که به نمایش گذاشته، معمولاً صحیح بوده اند. ارائه تصاویر مرتبط به آیفون SE و آیپد پرو را می توان در کارنامه‌ی همرستافر مشاهده کرد. فعالیت او محدود به محصولات اپل نیست و او تا کنون عکس مربوط به موبایل های اندرویدی محبوب را پیش از معرفی شان در وب سایت و حساب کاربری اش به نمایش کشیده است.

بیزنس اینسایدر با همرستافر مصاحبه کرده و از او می پرسد که چگونه تصاویر و رندرها را به دست می آورد، چگونه می توانیم متوجه موارد غیرحقیقی و ساختگی شویم و البته بازی درز شایعات، چطور به وجود آمده و پیش می رود.

شما استیو همرستافر هستید، دبیر Nowhereelse.fr و همچنین شخصی که با اکانت OnLeaks در توییتر فعالیت می کند. آیا خبر دادن از شایعات دنیای تکنولوژی شغل تمام وقت شماست؟ 

دبیر و نویسنده این وب سایت هستم. جایگاهی که ده سال است آن را به دست آورده ام. در چندین سال اخیر، به پخش شایعاتی مشغول بودم که آنها را در وب سایت ها، وبلاگ ها، انجمن ها و شبکه های اجتماعی می یافتم. پس از مدتی و کم کم قادر شدم شبکه اطلاعاتی خودم را کامل کنم.

به لطف همین مواردی که فاش می شوند و من پیش از بقیه به آنها دست پیدا می کنم، سایتم به شکل بین المللی شناخته شد. اما این مسئله که تمام مقالاتم به زبان فرانسوی نوشته می شد، برای مخاطب بین المللی مشکل ایجاد می کرد و به همین دلیل در اوایل ۲۰۱۵ تصمیم گرفتم با اکانت OnLeaks در توییتر فعالیت کنم. جایی که اطلاعات درز یافته را به زبان انگلیسی در اختیار مخاطب قرار می دهم.

وب سایت ها دست به انتشار همه شایعات نمی زنند مگر آنکه منبع مورد اعتمادی خبر را داده باشد. چگونه می توانیم تشخیص دهیم که خبر و تصویر حقیقی است یا ساختگی؟

clzuec7waaac9gb

تکنیک های زیادی وجود دارد ولی هیچ چیز جای تجربه و حسی که خودتان دارید را نمی گیرد. من در روز بین ۲ الی ۳ ساعت از زمانم را به این فعالیت اختصاص می دهم. به وب سایت ها و انجمن های فراوانی سر می زنم و گاهی حتی در شبکه های اجتماعی نیز اطلاعات درز یافته معتبری می یابم.

در نتیجه حالا می دانم چه نوع اطلاعاتی که در شبکه اجتماعی چینی Weibo منتشر می شود حقیقت دارد و کدام ساختگی است. گاهی پیش می آید که شخصی یک تصویر در اینترنت پیدا کرده و آن را کمی دست کاری می کند و سپس به عنوان تصویری جدید همان را منتشر می نماید. بهترین راهکار برای یافتن چنین موردی، این است که تصویر را به گوگل بدهید تا نمونه مشابه - اصلی اش را برایتان پیدا کند.

به طور خلاصه می توان این سه روش را برای شناسایی اطلاعات غلط به کار گرفت:

  1. به حس خود رجوع کنید و سعی کنید احتمال به وقوع پیوستن چنین چیزی را حدس بزنید.
  2. سپس با استفاده از گوگل مطمئن شوید که صرفا در حال تماشای یک تصویر دستکاری شده نیستید.
  3. به سراغ منبع منتشر کننده اصلی بروید و سعی کنید درجه اعتباری که با افشای موارد قبلی به دست آورده را بسنجید.

اخیراً توییتی ارسال کرده و گفته اید که بیشتر بلاگرها، رویکرد صحیحی در مورد افشای اطلاعات تکنولوژیک ندارند. 

بله این نظر را داده ام چرا که خسته ام از اینکه می بینم همکارانم اطلاعاتی را منتشر می کنند که به طور کامل پوچ هستند، بدون اینکه حتی کوچک ترین زحمتی به خودشان داده و اعتبارش را مورد سنجش قرار دهند.

منتشر کردن شایعات ترافیک بالایی به همراه دارد و علاقه آنها به چنین مواردی قابل درک است اما منتشر کردن اطلاعات غیر حقیقی در نهایت به اعتبار خودشان ضربه می زند.

(فرض کنید آیفون ۷ با درگاه USB-C همراه شود!)

می دانیم که نمی توانی منابع خود را لو بدهی، ولی به طور کلی بگو که بازی انتشار اطلاعات چگونه راه افتاده است؟ آیا این تصاویر و رندرها را کارکنان کارخانه های چینی برایت می فرستند یا آنها را در Weibo منتشر می کنند؟ 

در بسیاری از موارد افراد بدون تفکری دوباره، تصویری را به اشتراک می گذارند. می خواهند بحثی در یک شبکه اجتماعی یا انجمن اینترنتی آغاز شود و آنها نیز اندکی شناخته شوند.

این افراد معمولا کارکنان بخش های تولید یا افرادی هستند که در کارخانه ها به چنین اطلاعاتی دسترسی دارند. گاهی برخی از آنها بدون منظور خاصی، تصویری را برای عده اندکی منتشر می کنند بدون اینکه مطلع باشند شخصی مثل من می تواند آن را کشف کرده و از آن استفاده کند.

البته باید این موضوع را نیز شفاف سازی کنم که بر خلاف آنچه بیشتر مردم فکر می کنند، آنچه در Weibo به اشتراک گذاشته می شود معمولاً پیشتر در پلتفرم های دیگر منتشر شده. Weibo یک پلتفرم خوب برای یافتن اطلاعات تازه است اما آنچه اکنون در Weibo می بینیم قبلاً در سایر پلتفرم ها بوده.

آیا پولی به اشخاصی که اطلاعات/تصاویر را ارائه می دهند داده می شود؟

این سوال طبیعتاً حساس است و ترجیح می دهم در موردش نظر ندهم...

آیا اپل یا شرکت تکنولوژیک دیگری تا کنون با تو تماس گرفته یا تهدیدت کرده؟ 

بله. به ندرت. اما دیگر این اتفاق نمی افتد. البته لازم به ذکر است که همان موقع هم در نهایت به یک ایمیل یا تماس تلفنی از سوی یک وکیل خلاصه می شد.

به تازگی بیشتر تصاویری که فاش می شوند حالتی مانند طرح های شماتیک و کاملاً اولیه دارند. چرا این اتفاق افتاده؟

قادر نیستم این مسئله را توضیح دهم اما من بیشتر تمرکزم را بر روی موارد دیگری است.

چرا اطلاعات و تصاویری از اپل واچ منتشر نمی شود؟ 

تامین کنندگان قطعات و شرکت های اسمبل کننده آن هنوز به طور دقیق مشخص نشده اند و بر همین اساس، جستجو برای اطلاعات در خصوص این محصول دشوارتر از آیفون است. اکنون به شکل واضح معلوم است که تامین کنندگان قطعات آیفون و اسمبل کنندگانش چه شرکت هایی هستند.

چرا افرادی که به افشای اطلاعات گجت ها می پردازند، در سال اول بسیار پرکارند ولی در سال بعدی کنار زده شده و یا فعالیت اندکی پیدا می کنند؟ 

علت چنین موضوعی یافتن منظم منابع قابل اطمینان است. یک کارمند درون کارخانه که با شما آشنایی دارد، اخراج می شود و یا ترجیح می دهد شغل دیگری داشته باشد. یک تامین کننده از سوی سازنده اصلی تهدید می شود. یک سازنده ی لوازم جانبی فعالیتش را پایان می دهد و مواردی از این دست.

اگر چنین اتفاقی که می گویید رخ دهد، عوامل زیادی را می توان برایش در نظر گرفت. ساده ترین حالت این است که منبع همین فرد، دیگر نمی تواند اطلاعاتی ارائه دهد یا نمی خواهد اینکار را بکند.

سایر افرادی که کار مشابه با شما دارند و آنها را دنبال می کنید، چه کسانی هستند؟ 

ابتدا اجازه بدهید بگویم که صرفاً با یافتن موارد در وب سایت های چینی و منتشر کردن آنها، کسی نمی تواند لقب افشاکننده اطلاعات را به دست آورد. هر کسی می تواند در Weibo جستجو کند، تصویری بیابد و سپس بدون ذکر نام منبع، آن را منتشر کند.

به شخصی می توانیم بگوییم افشا کننده اطلاعات که منابع خودش را در دنیای تکنولوژی داشته باشد.از یک شرکت فرعی که می تواند تصاویر اجزای یک دستگاه را برایتان ارسال کند، کارمندانی رده بالا که قادر هستند رندرهای رسمی را زودتر به دستتان برسانند تا شرکت های سازنده لوازم جانبی که طرح های شماتیک را به شما می دهند.

خوشبختانه، شکل دادن چنین شبکه ای یک کار بسیار زمان بر است و هر کسی قادر به انجامش نیست.

در حال حاضر شخص دیگری که می توان به او اطمینان کرد، «اوان بلس» (Evan Blass) است. ما البته در گذشته با هم اختلافاتی داشتیم اما بالاخره موفق شدیم مشکلاتمان را حل کنیم.

همیشه گفته ام که ارائه اطلاعات در مورد محصولات سخت افزاری، همیشه به شکل علمی و دقیق نیست. هیچ لو دهنده اطلاعاتی نیست که تا کنون اشتباه نکرده باشد. این بخشی از همین بازیست که باید با آن کنار بیاییم.

در مورد آیفون ۷ چه فکر می کنید؟ 

دوربین دوگانه آیفون ۷ اپل

اطلاعات مربوط به آیفون ۷ دیگر بر هیچکس پوشیده نیست. اما اگر هنوز هم شک دارید، باید بگویم که این موبایل شباهت بسیاری به آیفون 6s خواهد داشت.

سنسور دوربین اصلی بزرگتر شده، خطوط سیستم آنتن دهی تغییر کرده اند و البته درگاه هدفون هم حذف شده است. تنها موردی که هنوز در موردش خبر نداریم این است که آیا اپل به جای درگاه هدفون یک اسپیکر دوم در آیفون ۷ قرار خواهد داد یا خیر.

اپل نمونه های اولیه بسیاری را در ماه های اخیر مورد آزمایش قرار داده. اصلاً بعید نیست که در سپتامبر شاهد ارائه چند مدل آیفون از سوی اپل باشیم.

اما از یک مورد مطمئن هستیم و حتی منابع داخل اپل هم تاییدش کرده اند. اینکه تغییر بزرگ در سال بعدی خواهد بود، زمانی که آیفون تولد ۱۰ سالگی اش را جشن بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Payman
    Payman | ۱۴ تیر ۱۳۹۵

    ولی به نظر من تمام این افشاء اطلاعات و درز اطلاعات کاملاً برنامه ریزی شدست و برای ایجاد اشتیاق در مشتریان هست که از همین الآن بدون محصول چه ریختیه. مثل ماشین جدیدی که گوشه چادرشو زدن بالا.:apple:

مطالب پیشنهادی