ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چین ساخت بزرگ ترین تلسکوپ رادیویی دنیا را به اتمام رساند؛ گوشی به دنبال حیات فرازمینی

چین کار ساخت بزرگ ترین تلسکوپ رادیویی جهان را به اتمام رسانده است؛ رادیوتلسکوپی که به گفته ی رسانه های محلی، از آن برای کشف دنیا های ناشناخته ی عمق فضا و جستجو به دنبال ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۴ تیر ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

چین کار ساخت بزرگ ترین تلسکوپ رادیویی جهان را به اتمام رسانده است؛ رادیوتلسکوپی که به گفته ی رسانه های محلی، از آن برای کشف دنیا های ناشناخته ی عمق فضا و جستجو به دنبال حیات فرازمینی استفاده خواهد شد.

این تلسکوپ کروی با قطر ۵۰۰ متر که به اختصار FAST نامیده می شود (The Five hundred meter Aperture Spherical Telescope) مساحتی به اندازه ی ۳۰ زمین فوتبال را در بر می گیرد و در کوهستان های استان فقیرنشین گوئیژو، در جنوب شرقی چین بنا شده است.

به گفته ی Zheng Xiaonian، قائم مقام رصدخانه ی ملی چین که زیر نظر آکادمی علوم این کشور فعالیت می کند و سازنده ی این تلسکوپ محسوب می شود، دانشمندان مراحل اشکال زدایی و آزمایش تلسکوپ مذکور را شروع خواهند کرد. او در این باره به خبرگزاری های رسمی چین گفته است: «این پروژه پتانسیل آن را دارد که به دنبال اهداف عجیب تری بگردد و از این طریق به درک بهتر منشأ جهان کمک و جستجوی جهانی به دنبال حیات فرازمینی را تقویت کند».

وی افزوده است که این تلسکوپ رادیویی ۱.۲ میلیارد یوآنی (معادل ۲۴۰ میلیون دلار)، تا یک یا دو دهه ی آتی در جایگاه برترین رادیوتلسکوپ جهان باقی خواهد ماند. انتظار می رود تلسکوپ یاد شده که ساختش حدود ۵ سال به طول انجامیده، تا حدود ۲ ماه دیگر فعالیت خود را آغاز کند.

پیشبرد برنامه های فضایی چین، یکی از اولویت های دولت این کشور محسوب می شود. رئیس جمهور چین پیش از این خواستار تبدیل شدن کشورش به یک قدرت فضایی شده بود. گفتنی است بلندپروازی های فضایی چین به همینجا ختم نمی شود. این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۶ روی ماه فضانورد پیاده کند و ایستگاهی فضایی بسازد؛ که تلاش برای هر دو مورد آغاز شده است.

در ادامه می توانید تصاویری از این تلسکوپ غول آسا را به همراه لحظه ی نصب آخرین قطعه ی آن تماشا کنید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • محمد امین غفارپور
    محمد امین غفارپور | ۱۴ تیر ۱۳۹۵

    داداش عکساش کو؟

مطالب پیشنهادی