ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تغییری که هضم آن آسان نیست: چینی ها نیز می خواهند موبایل هایی گران قیمت بفروشند

در زمانی نه چندان دور، طرفداران اپل اظهار می کردند که بیشتر موبایل های اندرویدی کم ارزش و بی کیفیت هستند. این در حالی بود که سامسونگ، محصولات سری گلکسی S و نوت خود را ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۵ تیر ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

در زمانی نه چندان دور، طرفداران اپل اظهار می کردند که بیشتر موبایل های اندرویدی کم ارزش و بی کیفیت هستند. این در حالی بود که سامسونگ، محصولات سری گلکسی S و نوت خود را نیز با قیمتی همسان با آیفون های اپل ارائه می داد.

با این حال همه موبایل های گذشته قدرت سری نوت را به همراه نداشتند و تجربه ای چندان پویا از کار کردن با سیستم عاملی روان را به کاربر خود ارائه نمی دادند. اما دیگر چنین مشکلی وجود ندارد و حتی موبایل های اقتصادی امروز، قدرت پرچمداران دیروز را با خود یدک می کشند.

همین مسئله در کنار حضور بسیار پر رنگ برندهای چینی در بازار موبایل و تلاش آنها جهت پایین بردن قیمت ها و افزایش فروش، موجب شده تا شرکت های نامدار صنعت اسمارت فون با مشکلات زیادی در زمینه کسب درآمد مواجه شوند. در بین همین شرکت های بزرگ، به سادگی می توان نام سامسونگ، ال جی، سونی، اچ تی سی و موتورولا را مشاهده کرد.

ولی حالا اتفاق تازه ای رخ داده و به نظر می رسد شاهد یک رویداد جدید در کشور چین هستیم. این اتفاق، ارائه محصولات برندهای چینی با قیمت بالا و هم رده با پرچمداران شرکت های بزرگ است. تصمیم داریم نگاهی داشته باشیم بر علت ارزان تر بودن موبایل های چینی و ببینیم چرا قیمت این محصولات رو به افزایش است. بد نیست این سوال را از خود بپرسیم که آیا برندهای چینی در صورت ارائه موبایل هایی گران قیمت، می توانند با شرکت های نامدارتر رقابت کنند؟

نگاهی کوتاه به گذشته

xiaomi-mi-5-w800

شرکت های چینی برای ارائه محصولات خود با حداقل قیمت و دریافت حاشیه سود اندک، از ابزارها و راهکارهای متفاوتی استفاده می کردند. بیایید به شکل خلاصه آنها را مرور کنیم.

  1. فروش آنلاین: یا از طرف خود شرکت سازنده و یا از طرف یک فروشگاه اینترنتی بزرگ. در هر صورت این راهکار باعث می شود تا هزینه های اختیار کردن یک مکان فیزیکی از میان برداشته شود.
  2. بازاریابی آنلاین: با این روش هزینه تبلیغات به شکل فیزیکی از میان برداشته می شود و فروشنده نیازی به اجاره کردن بیلبوردها ندارد.
  3. حاشیه سود کم: شرکت های چینی تلاش می کنند فروش بالایی داشته باشند و به این شکل سود بیشتری از موبایلی که با حاشیه سود اندک آن را عرضه می کنند به دست آورند.
  4. فروش در بازارهای در حال توسعه: برای مثال، هند و چین. مکانی که مشتریان به دنبال خرید موبایلی با قیمت پایین اما توانایی های بالا هستند.
  5. استفاده از مواد اولیه قابل قبول: چینی ها تلاش می کنند با سازندگان مختلف در بازارهای جهانی رقابت کنند و به همین علت می کوشند تا کیفیت ساخت مناسبی را در محصولاتشان عرضه کنند.
  6. فروشگاه های نرم افزاری محلی: از این طریق چینی ها درآمد بالاتری از موبایلی که آن را ارزان فروخته اند به دست می آورند.

همین موارد است که به شرکت های چینی نظیر وان پلاس و شیائومی کمک کرده تا بتوانند خود را تا مرحله کنونی بالا بکشند. این در حالیست که اگر هزینه های تبلیغاتی این برندها را در کنار هم بگذارید، باز هم در برابر هزینه ای که سامسونگ صرف تبلیغاتش می کند، هیچ است.

البته نباید اشتباه کرد. ثابت شده که روش های فوق به خوبی برای برندهای چینی کارگر هستند. در حقیقت، سامسونگ برای چندمین سال پیاپی در کشور چین با کاهش درآمد مواجه می شود و مدت هاست که دیگر برترین فروشنده‌ی این کشور محسوب نمی شود. سامسونگ سال گذشته به رتبه پنجمین فروشنده بزرگ در چین سقوط کرد و به همین دلیل بیش از ۱۰ هزار کارمند خود را نیز اخراج نمود.

حرکتی به سوی محصول مرغوب ساختن

AndroidPIT-oneplus-3-vs-HTC-10-7900-w782-w800

حقیقت این است که شرکت های چینی مدت هاست که در حال توسعه محصولات مرغوب با استانداردهای جهانی هستند اما خاصیت همین ابزارها، قیمت پایین ترشان نسبت به نمونه های توسعه یافته از سوی برندهای نامدار تر بوده است.

شرکت ZTE برای مثال، سال گذشته از موبایلی توانا و زیبا به نام «Axon Phone» رونمایی کرد که البته از LG G4 و HTC One M9 قیمتی به مراتب کمتر داشت. امسال ولی قیمت محصولات و بخصوص موبایل های چینی، جنبشی ناخوشایند داشته.

برای مثال P9 از هوآوی که با دوربینی دوگانه، بدنه ای فلزی و کیفیت ساخت مطلوبی عرضه می شود، قیمتی برابر با ۶۵۰ دلار در ژاپن دارد و این در حالیست که ساکنین اروپا باید بهای بیشتری برایش بپردازند. قیمت این موبایل در اروپا ۵۹۹ یورو و نمونه پلاس آن ۵۰ یورو بالاتر، برابر با ۶۴۹ یورو قیمت گذاری شده. این در حالی که با توجه به مشخصات سخت افزاری مختلف، قیمت تا ۷۴۹ یورو هم بالا می رود و بالاترین قیمت دلاری برای P9 پلاس ۸۴۹ دلار انتخاب گشته. ناگفته پیداست که با موبایلی چینی رو به رو هستیم که به راحتی هم اندازه و یا حتی بالاتر از محصولات سامسونگ، اچ تی سی و ال جی قیمت دارد.

نکته بسیار جالب تر اینکه امروز خبر می رسد که شرکت شیائومی هم در پی ارائه موبایلی ۶۰۰ دلاری است. همانگونه که در جریان هستید، شرکت یاد شده تا کنون موبایلی با این سطح قیمت به فروش نرسانده است.

علاقه چینی ها به موبایل های گران قیمت

huawei mate 8 (1)

سوالی که باید در اینجا پرسید، این است که آیا شرکت های چینی می توانند همزمان با بالا بردن قیمت های خود، فروش مناسبی داشته باشند؟ گزارشی در ماه گذشته منتشر شد که خبر می داد هوآوی به علت قیمت بالای P9، در فروش گسترده آن با مشکل مواجه شده است. بر همین اساس، شرکت یاد شده پیش بینی خود از تعداد کل موبایل هایی که در سال جاری به فروش می رساند را کاهش داده و آن را به ۴۰ میلیون دستگاه رسانده.

هوآوی البته در بیانیه رسمی خود اینچنین موضوع را مطرح می کند:

هوآوی ۲۸.۳ میلیون دستگاه به فروش رسانده است که افزایشی ۶۴ درصدی نسبت به سال میلادی گذشته محسوب می شود. در ۶ هفته ابتدایی عرضه پرچمدار جدید نیز موفق به فروش ۲.۶ میلیون دستگاه از نمونه استاندارد و پلاس آن شدیم.

در مقایسه با زمان عرضه P8، فروش P9 به شکل جهانی ۱۳۰ درصد افزایش را نشان داده و تقاضا در کشورهای انگلیس، فرانسه، فنلاند، لهستان و تایلند افزایش داشته.

این در حالیست که بر اساس گزارش فروشگاه های محلی، موبایل های هوآوی علیرغم قیمت گران خود نسبت به هم رده های هم وطن، از فروش بالایی برخوردار هستند. همین مسئله خبر از آن می دهد که دست کم در چین، خریدار برای موبایل های گران قیمت ساخت وطن وجود دارد.

از طرفی، تصور می شود که شیائومی هم به موفقیت مشابهی دست پیدا کرده و موفق شود موبایل ۶۰۰ دلاری اش را به راحتی بفروشد. این بحث نیز وجود دارد که چینی ها همواره تمایل دارند از صنایع خانگی خود حمایت کنند و علاقه دارند کیفیتی همچون اپل و سامسونگ را در این ابزارها مشاهده کرده و پشتیبانی شان را از آنها اعلام نمایند.

همه این ها را بگذارید در کنار کم رنگ تر شدن سامسونگ در چین. همین مسئله نشان می دهد که کاربران مقیم این کشور همزمان با بالاتر رفتن کیفیت محصولات خانگی، کمتر و کمتر به سراغ محصولات دیگر برندها می روند.

قیمت بالای موبایل های چینی در سایر بازارها

Samsung galaxy S7 edge (44)

سوال اصلی این است که آیا بازارهای بالغ و اشباع شده ای که به موبایل های با کیفیت اما ارزان قیمت چینی عادت کرده اند، حاضر به قبول افزایش قیمت این محصولات هستند؟ در این بازارها، علاقه بسیار بیشتری به محصولات با اصالت تر مانند اچ تی سی، ال جی و سامسونگ دیده می شود چرا که این برندها، مدت هاست که حضوری پر رنگ از خود بر جای گذاشته اند.

در کنار همین مسئله، همچنان عده زیادی هستند که پایداری و ثبات محصولات چینی را زیر علامت سوال می بینند. این در حالیست که هنوز هم برندهایی نظیر شیائومی یا هوآوی نتوانسته اند محصولات خود را به شکل گسترده در بازارهای جهانی عرضه کنند. در این بین وان پلاس که برای فعالیت های آنلاین و موثر خود شناخته می شود هم هنوز قادر نشده آخرین پرچمدار خود را در تعداد بالایی از کشورها عرضه کند چرا که هنوز به حد کافی شناخته شده نیست.

به هر حال، موبایل سازهای چینی اکنون می توانند ابزارهایی تولید کنند که در زمینه کیفیت با محصولات فراگیر و شناخته شده همسان باشند. جای تعجبی هم نخواهد داشت اگر در آینده ببینیم که محصولاتشان را نیز با همان قیمت بالا عرضه کرده اند.

مردم گجتی را می خواهند که در کنار زیبایی، از عملکرد قدرتمندی برخوردار بوده و شامل گارانتی نیز بشود. اگر به یاد داشته باشید، در سال های گذشته این تصور وجود داشت که محصولات «ساخت ژاپن» برتری خاصی نسبت به دیگر کالاها دارند. این تصور اینک تقریباً محو شده، همانطور که روزی تصور کیفیت پایین محصولات چینی در اذهان عمومی کم کم رنگ خواهد باخت.

Nexus6p-(31)

علت این مسئله چیست؟ حتی آیفون های اپل هم در چین تولید می شوند. سال گذشته گوگل یک شرکت چینی را برای ساخت بهترین نکسوسی که تا کنون متولد شده، انتخاب کرد و تمام موارد اینچنینی، موجب می شود تا محصولات بی کیفیت چینی به دست فراموشی سپرده شده و چین در نزد مردم جهان جایگاه والاتری به دست آورد.

باید ببینیم در آینده، شرکت های چینی چه رتبه ای را در قسمت موبایل های مرغوب و پرچمدار با قیمت بالا از آن خود خواهند کرد. حالا کمپانی های موبایل ساز چینی قادر به تولید موبایل با کیفیتی مشابه گلکسی S7 اما قیمتی پایین تر هستند و به همین علت، عده ای محصول چینی را به گلکسی های سامسونگ ترجیح می دهند اما باید دید زمانی که قمیت ها نیز مانند کیفیت یکسان شود، باز هم چینی ها یارای باقی ماندن در این رقابت با برندهای با اصالت تر را دارند یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • مرتضی
    مرتضی | ۲۰ تیر ۱۳۹۵

    خیلی هزمش ساده است
    وقتی با این ارزون فروشی همه رقیباشونو در کردند
    وقتی دیگه اسمی از نوکیا، سونی اریکسون، موتورولا، بلکبری ، اچ تی سی ، سونی نموند، وقتی همه این شرکت های نام آشنا از رده بیرون شدند، وقتی همه دارند ضرر میکنند.جایگزینشون همین شرکت های چینی خواهند بود
    که دیگه رقیب ندارند، و بازار انحصار خودشون میشه و میتونند به بازار با هر قیمتی که خودشون میخوان، محصولشونو بفروشن

    یه نگاه به صنایع نساجی و پوشاک خودمون بندازید که همه تعطیل شدند و حالا همه اجناس چینی شدند. دوزاریتون می افته.

  • | ۱۷ تیر ۱۳۹۵

    با این کار(فروش گوشی گران) ناقوس مرگشون رو به صدا درمیان

  • احمد سالمی
    احمد سالمی | ۱۶ تیر ۱۳۹۵

    همه گوشیها در چین ساخته میشن ، اما مهم اون شرکت ناظر هست که چه سیاستی رو دنبال میکنه ، و در پایان مشتری ها خاص و متنوع اند

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی