ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

حراج خودروی شخصی کارول شلبی، افسانه آبی رنگ کبرا CSX 2000

زمانی که در سال 1962 آقای شلبی تصمیم به بهینه سازی خودروی AC Ace گرفت، هرگز فکر نمی کرد که خودروی او بتواند تمام معادلات خودروهای اسپرت را در آن زمان به هم بزند. ولی ...

حمید رضا زنگنه
نوشته شده توسط حمید رضا زنگنه | ۱۵ تیر ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

زمانی که در سال 1962 آقای شلبی تصمیم به بهینه سازی خودروی AC Ace گرفت، هرگز فکر نمی کرد که خودروی او بتواند تمام معادلات خودروهای اسپرت را در آن زمان به هم بزند.

ولی خودروی تولیدی او با عملکرد بی نظیر توانست به یکی از ارزشمندترین و بهترین خودروهای اسپرت دهه 60 و 70 تبدیل شود.

البته خودروی تولیدی آقای شلبی اکنون از ارزش بالاتری برخوردار است و هر کلکسیونری آرزوی داشتن یک دستگاه شلبی کبرا را در مجموعه اش دارد.

shelby-cobra-csx-2000-auction-1-705x470

با این مقدمه به سراغ اولین نمونه از شلبی کبرا می رویم که موسسه حراجی RM قصد حراج این جواهر انگلیسی / آمریکایی را دارد.

shelby-260-cobra-csx-18_800x0w

اولین نمونه از شلبی کبرا که با شماره شاسی CSX 2000 شناخته می شود، در کارگاهی در شهر سانتافه در ایالت کالیفرنیای آمریکا تولید شد. کارول شلبی با خرید یک نمونه استاندارد AC Ace که خودروی اسپرت انگلیسی بود و جایگزینی پیشرانه 8 سیلندر فورد با موتور اصلی آغازگر افسانه شلبی کبرا بود.

پیشرانه 8 سیلندر فورد به حجم 4.2 لیتر که توان تولید 260 اسب بخار را داشت از این خودرو یک جانور درنده ساخت که در عرض 4.2 ثانیه از حالت سکون به 96 کیلومتر در ساعت می رسید.

shelby-260-cobra-csx-17_800x0w

شاید چنین شتابی برای خودروهای مدرن امروزی بسیار معمول باشد ولی با توجه به سال ساخت شلبی کبرا این رقم بسیار اعجاب انگیز می شود. به جرئت می توان گفت در دهه 60 کمتر خودروی اسپرت توان رقابت با این هیولای دورگه را داشتند.

shelby-cobra-csx2000-2

نکته جالب در مورد این خودرو این است که اقای کارول شلبی تا زمان مرگش از این خودروی زیبا استفاده می کرده است.

در ضمن این خودرو در تمامی نمایشگاه هایی که تیم شلبی شرکت کرده اند حضور داشته و به عنوان نمادی برای گروه شلبی شناخته می شود.

شلبی کبرا مانند تکه ی کوچک پازل، تاریخ صنعت خودروسازی را تکمیل می کند، زیرا بسیاری از خودروهای اسپرت امروزی مدیون مهندسی کبرای افسانه ای هستند.

shelby-260-cobra-csx-2_800x0w

موسسه حراجی RM قیمتی برای این خودرو تعیین نکرده است ولی می توان پیش بینی کرد که قیمت این خودرو از یک میلیون دلار پیشی بگیرد.

در اوایل امسال دو دستگاه شلبی کبرا به قیمت بیش از یک میلیون دلار فروخته شدند، بنابراین این شلبی خاص قیمتی بیشتر خواهد داشت زیرا پیشینه تاریخی بسیار غنی ای دارد.

shelby-260-cobra-csx-8_800x0w

شلبی کبرا یکی از اولین خودروهای جهان با فلسفه موتور بزرگ و بدنه سبک محسوب می شود و علیرغم شتاب خارق العاده از نظر پایداری و هندلینگ خودرو بسیار ترسناکی است، اما با این وجود بنیان گذار سبک نوینی در صنعت خودرو آمریکا لقب می گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی