ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فضاپیمای Juno در مدار پیرامونی مشتری قرار گرفت

فضاپیمای Juno متعلق به ناسا با موفقیت وارد مدار مشتری شد تا از هر زمان دیگری، به این سیاره نزدیک تر گردد. این فضاپیما غروب روز گذشته به قطب شمالی سیاره گازی مشتری رسید و ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۵ تیر ۱۳۹۵ | ۰۹:۲۴

فضاپیمای Juno متعلق به ناسا با موفقیت وارد مدار مشتری شد تا از هر زمان دیگری، به این سیاره نزدیک تر گردد. این فضاپیما غروب روز گذشته به قطب شمالی سیاره گازی مشتری رسید و ناسا نیز در ساعت 11:18 شب به وقت ایالت های شرقی آمریکا تاییده ای را دال بر روشن شدن موتور اصلی آن دریافت کرد.

موتور اصلی Juno برای مدت 35 دقیقه روشن بود و از این طریق سرعت حرکت آن به قدری پایین آمد تا تحت تاثیر کشش گرانشی مشتری قرار بگیرد. ناسا راس ساعت 11:35 دقیقه شب به وقت ایالت های شرقی آمریکا تایید کرد که این فرایند موفقیت آمیز بوده و Juno در مدار 53 روزه مد نظر قرار گرفته است.

اما ورود این فضاپیما به مدار مشتری پروسه ای اندک دشوار برای ناسا بود چراکه باید فضاپیما به نواحی حاوی تشعشات قوی و حلقه های ریزگرد اطراف مشتری وارد می شد. در حین این فرایند،  تیم هدایت کننده Juno برای احتیاط بیشتر تجهیزات و سیستم های داخلی فضاپیما را خاموش کردند تا فعالیت هیچ قسمتی با احتراق و سوختن موتور تداخل نداشته باشد.

خوشبختانه همه چیز طبق برنامه پیش رفت و ناسا تاییدیه لازم مبنی بر موفقیت آمیز بودن عملیات سوختن موتور را دریافت کرد. لازم است اضافه کنیم که این فرایند تقریبا طبق برنامه ریزی های صورت گرفته انجام شد و زمانبندی آغاز سوختن موتور تنها یک ثانیه با برنامه ریزی های صورت گرفته تفاوت داشت.

ناسا هم تاییده این اتفاق را 48 دقیقه بعد از وقوع آن دریافت کرد که البته این تاخیر زمانی از آن جهت است که ارسال یک سیگنال از مشتری به زمین به این میزان زمان نیاز دارد. پروسه سوختن موتور Juno راس ساعت 10:30 شب به وقت ایالت های شرقی آمریکا آغاز شد و در ساعت 11:05 اتمام یافت اما ناسا این موارد را تا نیمه شب تایید نکرد. این را هم اضافه نماییم که اگر مشکلی اتفاق می افتاد و فرایند سوختن موتور متوقف می شد ناسا در موقعیتی قرار نداشت که مشکل را برطرف نماید.

اما حالا Juno در مدار بیضوی اطراف مشتری قرار دارد که 53 روز طول می کشد تا آن را دور بزند. در بخش های اعظمی از این مسیر نیز فضاپیما فاصله زیادی تا سیاره میزبان خواهد داشت تا از این طریق خود را از کمربند تشعشعات و میدان ریزگرد آن دور نماید.

اما در پایان چرخه 53 روزه، Juno  مجددا به مشتری نزدیک خواهد شد. در جریان این عبور، فضاپیما نخست بر فراز قطب شمال سیاره مورد بحث حرکت می کند و سپس بین کمربند پرتوی و سطح سیاره بر فراز خط استوای آن قرار می گیرد. در مرحله بعد نیز Juno به فضا باز گشته و بر فراز قطب جنوی سیاره قرار می گیرد.

از تمامی این مراحل تحت عنوان عبور Perijove یاد می شود که تکمیلش هم تنها به چند ساعت زمان نیاز دارد. اما در همین حین است که Juno بیشترین فعالیت های علمی اش را بر فراز مشتری به انجام می رساند. تجهیزات و وسایل داخلی این فضاپیما قرار است که ضمن این عبور میزان آب موجود در جو مشتری و همچنین نیروی گرانشی و میدان مغناطیسی آن را اندازه بگیرند. این اندازه گیری ها به ناسا کمک خواهد کرد که دریابد آیا مشتری هسته متراکمی در زیر سطح خود دارد یا خیر.

در نهایت نیز با استفاده از تمامی این اطلاعات دانشمندان درخواهند یافت که مشتری دقیقا چه زمانی شکل گرفته (بالغ بر چهار میلیارد سال قبل).

در ابتدا Juno قرار است که دو مرتبه این مسیر 53 روزه را طی کند. نخستین عبور Perijove آن وقتی تمامی ابزارها و تجهیزات داخلی فضاپیما روشن شدند در تاریخ 27 آگست رخ خواهد داد و در جریان دومین عبور که 19 اکتبر آغاز می گردد، فضاپیما مجددا موتور اصلی اش را روشن خواهد کرد تا در یک مدار کوتاه تر دو هفته ای در اطرف سیاره قرار بگیرد.

در این مرحله Juno تا پایان ماموریت خود در این مدار 14 روزه باقی خواهد ماند. در مجموع هم قرار است که Juno  سی و هفت بار مدار مشتری را طی کرده و سپس در این سیاره گازی مرگ ابدی اش را تجربه کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی