ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ملخ های سایبورگی که بمب ها را بو می کشند

«ملخ های بو کننده بمب را آماده رزم کنید»؛  این فرمانی است که شاید در آینده از زبان فرماندهان نظامی در خطاب به نیروهای تحت امرشان شنیده شود. ماجرا از این قرار است که تیمی از ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۵ تیر ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۰

«ملخ های بو کننده بمب را آماده رزم کنید»؛  این فرمانی است که شاید در آینده از زبان فرماندهان نظامی در خطاب به نیروهای تحت امرشان شنیده شود. ماجرا از این قرار است که تیمی از مهندسان آمریکایی تلاش دارند ملخ ها را به سایبورگ هایی بدل کنند که می توان آنها را به هر نقطه ای گسیل داد تا بمب های کارگذاری شده در آنجا را تشخیص دهند.

البته این کار چندان هم ساده نخواهد بود و برای این منظور لازم است پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس حشرات یاد شده را به قطعات متعددی از این فناوری مجهز نمایند. نکته مهم در این رابطه آن است که این تیم حامی مالی قدرتمندی دارد: نیروی دریایی آمریکا.

Baranidharan Raman سرپرست تیم تحقیق بودجه سه ساله 750 هزار دلاری را از دفتر تحقیقات این نهاد دولتی دریافت کرده تا چنین رویایی را به واقعیت بدل نماید.

Raman فردی است که سالها زمانش را صرف مطالعه نحوه پردازش بو توسط این حشره کوچک کرده است. او و تیمش دریافته اند که ملخ ها می توانند بوهای مشخصی نظیر مواردی که آموزش دیده اند را حتی در حضور بوهای دیگر تشخیص دهند.

این محقق باور دارد که حشرات سایبورگ در آینده به مراتب اثرگذارتر از ربات ها خواهند بود چراکه شاخک های آنها مملو از حسگرهای طبیعی است. حتما این سوال در ذهنتان شکل گرفته که چرا دانشمندان مکانیزمهای بدنی ملخ ها را از نو بازسازی نمی کنند و چرا از راهکارهای زیستی برای این کار کمک نمی گیرند؟

Raman در پاسخ به این سوال اظهار داشت: حتی پیشرفته ترین دستگاه های تشخیص دهنده بو تنها تعداد اندکی حسگر را در خود جای داده اند اما اگر به شاخک این حشره نگاه کنید (منظور جایی است که حسگرهایش قرار دارند) درخواهید یافت که این بخش ها حاوی صدها هزار سنسور آن هم از انواع مختلف هستند.

اما مهندسان برای تبدیل کردن ملخ ها به ماشین هایی با قابلیت بو کشیدن بمب قصد دارند که نوعی الکترود را درون مغز این حشرات کار بگذارند تا کنترل شاخک آنها را در دست گرفته و از فعالیت هایشان مطلع شوند.

چون در این صورت، اپراتورها باید همه اطلاعاتی که حشره جمع می کند را دریافت نمایند، دانشمندان نوعی کوله پشتی کوچک را طراحی کرده اند که داده ها را به اپراتورها انتقال می دهد. لامپ LED قرمز رنگی که درون این کوله قرار دارد بعد از تشخیص وجود مواد منفجره روشن می شود و درصورتی هم که هیچگونه ماده منفجره ای در موقعیت نباشد، به رنگ سبز در می آید.

دانشمندان در نظر دارد در آینده، بال های این حشره را با استفاده از ابریشم زیست-سازگاری تتو کنند که قادر است نور را به حرارت بدل کند. لیزری هم که احتمالا درون کوله پشتی حشره تعبیه می شود به اپراتور امکان می دهد ملخ سایبورگ را تحت کنترل خود درآورد.

به این ترتیب اگر فوکوس لیزر را روی بال چپ حشره معطوف نمایید می توانید آن را به سمت چپ هدایت کنید و بالعکس. در صورتی که مشکلی در مسیر نهایی سازی این پروژه به وجود نیاید، Raman و تیم تحت مدیریتش قادر خواهند بود که نخستین نمونه اولیه خود را ظرف یک سال آینده تست کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی