ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه یک ویندوز قابل حمل در حافظه های USB بسازیم؟

آیا تا به حال با کامپیوتری که متعلق به شما نیست کار کرده اید؟ عدم دسترسی برای نصب برنامه دلخواه روی یک کامپیوتر دیگر فکرتان را مشغول کرده است؟ تا به حال شده از نو به شخصی ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۱۵ تیر ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

آیا تا به حال با کامپیوتری که متعلق به شما نیست کار کرده اید؟ عدم دسترسی برای نصب برنامه دلخواه روی یک کامپیوتر دیگر فکرتان را مشغول کرده است؟ تا به حال شده از نو به شخصی سازی یک کامپیوتر پرداخته و سعی کنید خود را با چم و خم های آن سازگار کنید؟

چه می شود اگر بگوییم می توانید یک ویندوز مخصوص به خود را همراه با تمامی برنامه ها و شخصی سازی هایی که روی آن دارید در جیبتان حمل کرده و هر گاه خواستید آن را در هر کامپیوتر دیگری اجرا کنید؟

با خواندن مطلب آموزشی امروز انجام این کار برایتان ممکن می شود. بیشتر از این نمی خواهیم منتظرتان بگذاریم. در همین ابتدای کار بگوییم با روشی که در ادامه می گوییم، قادر به راه اندازی Windows To Go در فلش مموری یا به ترجیحاً یک درایو خارجی هستید. بدین وسیله می توانید یک نسخه از ویندوز 8 یا 8.1 و یا 10 را به هر جایی که می خواهید برده و به هر سیستمی که مایل هستید وصل کنید.

Windows To Go چیست؟

Windows To Go در واقع یک نوع از ویندوز 8.1 نسخه ی اینترپرایز بوده که جهت اجرا روی یک دیوایس قابل حمل همچون فلش مموری و یا یک درایو خارجی طراحی شده است. در این حالت شما قادر خواهید بود هر برنامه ای که می خواهید را روی آن نصب و از اطالاعات ذخیره شده درون این درایو استفاده کنید. همچنین لازم به ذکر است برای همگام سازی اطلاعات تان در برنامه های مختلف نیاز دارید آن ها را از فروشگاه ویندوز خریداری کنید.

به چه چیزهایی نیاز داریم؟

برای شروع به یک فلش مموری با حداقل 16 گیگابایت فضای خالی (32 گیگابایت ایده آل تر به نظر می رسد، در این صورت قادر به نگهداری فایل های خود در آن هستید) و یا یک درایو خارجی نیاز دارید. در این مقاله از یک فلش مموری تأیید شده توسط مایکروسافت استفاده شده است. این در حالی است که می توانید از یک فلش مموری معمولی هم استفاده کنید.

یک فلش مموری دارای تأییدیه قادر است نصب و راه اندازی درست Windows To Go و هم چنین بوت شدن سریع آن را تضمین کند. این در حالی است که استفاده از یک فلش مموری عادی نیز می تواند این کار را انجام دهد. فقط در این راه ممکن است در هنگام بوت شدن با تاخیر بیشتری مواجه شوید.

البته استفاده از یک فلش مموری USB 3.0 می تواند این فرآیند را تسریع کند. علاوه بر این ها به موارد زیر نیز نیاز پیدا خواهید کرد:

  • یک فایل ISO یا دیسکی که شامل فایل نصب ویندوز 8، 8.1 و یا 10 باشد. با این روش برای ویندوز های دیگر به جز ویندوز 10 نیازی به لاینسنس اینترپرایز ندارید. همچنین قادر هستید فایل ISO ویندوز 10 را از وبسایت مایکروسافت دریافت کنید.
  • Rufus نام یکی از صدها برنامه ای است که شما را قادر می سازد فلش مموری خود را به اصطلاح بوتیبل کرده. البته برای این کار می توان از Command Line نیز استفاده کرد.
  • GImageX نام ابزاری است که شما را قادر می سازد فایل های نصب ویندوز را به داخل فلش مموری انتقال دهید. اگر در حال استفاده از یک فلش مموری دارای تاییدیه هستید نیازی به استفاده از این ابزار ندارید.

نحوه ی نصب Windows To Go

پیش از هر چیزی فلش مموری خود را به کامپیوتر متصل کرده و آن را با استفاده از ابزار Rufus بوتیبل کنید. این به معنای توانمندسازی فلش مموری شما جهت نگهداری یک سیستم عامل و سپس راه اندازی آن به هنگام روشن شدن کامپیوتر است. همانطور که گفته شد می توانید یکی از دو روش Rufus و یا استفاده از Command Line را انتخاب و توسط آن فلش مموری خود را بوتیبل کنید.

دستورالعمل Command Line برای بوتیبل کردن فلش مموری

با این که Rufus قادر به بوتیبل کردن فلش مموری شما است، اما گاهی اوقات این عمل ناموفق خواهد بود. پس اگر قادر به استفاده از Command Line هستید حتماً از آن استفاده کنید. با این روش دیگر امکان شکست خوردنی وجود ندارد!

windows2go-rufus

با جستجو کردن CMD ابزار Command Prompt را باز کرده، پس از آن برای بوتیبل کردن فلش مموری از طریق این مورد مراحل زیر را طی کنید:

  1. دستور diskpart را وارد و دکمه ی Enter را بزنید.
  2. دستور list disk را وارد و مجددا Enter را بزنید.
  3. دستور بالا مشخص می کند که چند درایو حافظه در سیستم شما فعال بوده و به صورت تقریبی چند گیگابایت فضا در اختیار کاربر می گذارند. در موردی که ما استفاده کردیم با 14 گیگابایت حافظه ی در دسترس مواجه بودیم.
  4. پس از این که درایو حافظه ی خود را شناسایی کردید کافی است از دستور select disk x استفاده کرده و به جای مشخصه ی X شماره ی حافظه ی مورد نظرتان را قرار دهید.
  5. دستور clean را وارد کرده تا حافظه ی درایو شما پاک شود.
  6. دستور create part pri را وارد کرده تا بدین طریق قادر به ساخت یک پارتیشن جدید باشید.
  7. برای انتخاب اولین پارتیشن از دستور select part 1 استفاده کنید.
  8. برای نشانه گذاری پارتیشن فعال از دستور active استفاده کنید.
  9. برای خروج دستور exit را وارد کنید.

disk-partition-e1456808956480

پس از طی مراحل بالا برای این که ببینید فلش مموریتان بوتیبل شده است یا خیر می توانید از نرم افزاری مانند AOMEI Partition Assistant استفاده کنید. در صورت بوتیبل بودن باید با وضعیت «Active» مواجه شوید. همچنین نیاز دارید تا فلش مموری خود را به NTFS فرمت کنید. تبریک می گوییم؛ فلش مموری شما بوتیبل شده و آماده است تا Windows To Go روی آن راه اندازی شود.

انتقال فایل نصبی ویندوز به فلش مموری

برای انتقال فایل ویندوز به فلش مموری خود فایل ISO ویندوزی که در اختیار دارید را باز کنید. پس از آن به فولدر ایجاد شده رفته تا فایل install.wim را ببینید. برای باز کردن فایل ISO کافی است روی آن کلیک راست کرده و با انتخاب گزینه ی Mount به فایل های ویندوز دسترسی داشته پیدا کنید.

سپس نرم افزار GImageX را باز کنید. این نرم افزار به واسطه یک محیط کاربری گرافیکی و بدون نیاز به تاییدیه مراحل راه اندازی را تکمیل می کند.

install-wim-e1456808908711

با باز کردن نرم افزار، در بخش Apply گزینه ی Browse را انتخاب کرده و سپس محلی که محتویات فایل ISO در آن قرار دارد را پیدا کنید. پس از انجام این کار فایل install.wim را انتخاب کنید.

windows2go-gimagex

روی گزینه ی Apply کلیک کرده و منتظر بمانید. این پروسه ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد، مخصوصاً اگر فلش مموریتان به قدر کافی سریع نباشد.

windows2go-GIMageX-applying-wim

برای ما تقریباً 5 ساعت زمان صرف شد تا این پروسه به پایان برسد.

windows2go-gimagex-complete

پس از این که عملیات نصب با موفقیت به اتمام رسید قادر به استفاده از Windows To Go و بوت کردن ویندوز خودتان روی هر کامپیوتر دیگری هستید.

چگونه Windows To Go را بوت کنیم؟

اولین چیزی که باید در مورد پروژه مورد بحث بدانید این است که نمی توانید به سادگی فلش مموری خود را به کامپیوتر متصل کرده و سپس ویندوز خود را از روی آن اجرا کنید. اول از همه و پیش از بوت شدن سیستم از روی درایو کامپیوتری که از آن استفاده می کنید، به BIOS رفته و مطمئن شوید که گزینه ی بوت و را اندازی سیستم عامل روی یک درایو خارجی مثل همین فلش مموری مورد استفاده ی ما تنظیم شده باشد.

در این مقاله به صورت کامل به BIOS پرداخته شده است. این بخش در واقع اولین قطعه ی نرم افزاری است که روی کامپیوتر شما به اجرا در آمده و یک پایه ی اساسی برای سیستم های ورودی و خروجی به حساب می رود. اگر آن را به درستی تنظیم کنید قادر هستید چند سیستم عامل را روی کامپیوتر خود میزبانی کرده و با تعیین اولویت برای هر یک، یکی از آن ها را به دلخواه به اجرا در آورید. اگر برای اولین بار است با این اصطلاحات مواجه شده و طریقه ی کار با BIOS را بلد نیستید جای هیچ نگرانی نیست؛ به این لینک مراجعه کرده تا با مواردی چون: نحوه ی تغییر گزینه ی بوت کامپیوتر آشنا شوید.

پس از این که BIOS به درستی تنظیم شد، کافی است فلش مموری را به یکی از پورت های کامپیوتر متصل کنید. بوت شدن ویندوز در این شرایط می تواند مدت زمان زیادی طول بکشد. مخصوصاً اگر در حال استفاده از یک فلش مموری تایید نشده هستید. برای ما این عملیات چیزی حدود 30 دقیقه به طول انجامید.

علاوه بر این بد نیست بدانید که این مدت زمان بیش از هرچیزی به سرعت و ساختار فلش مموری مورد استفاده بستگی داشته و به طور مشخص یک فلش مموری دارای تاییدیه می تواند این عملیات را تنها ظزف چند دقیقه به اتمام برساند. با به پایان رسیدن این فرآیند فلش مموری خودر را از BIOS انتخاب کنید. پس از آن ویندوز باید درست در همان ورژنی که روی درایو Windows To GO شما راه اندازی شده، بوت شود.

حالا می توانید ویندوز را در جیب تان گذاشته و آن را به هر جایی که می خواهید ببرید

تبریک می گوییم، ویندوز در جیب شماست. حالا  شخصی سازی های خود را روی ویندوزتان انجام دهید. نگران نباشید این تغییرات همگی ذخیره خواهند شد. نظرتان در مورد Windows To Go چیست؟ چقدر استفاده از آن را مفید می بینید؟ آیا روش های دیگری می شناسید؟ ترفندهای بهتری به ذهنتان می رسد؟ پاسخ های خود را از ما دریغ نکرده و آن ها را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • paniz abasi
    paniz abasi | ۱۶ تیر ۱۳۹۵

    بهتره از ابونتو استفاده بشه هم سریع تره هم روان و هم درایور ها رو هم پیدا میکنه

  • علی کریمی
    علی کریمی | ۱۶ تیر ۱۳۹۵

    عالی بود این مطلب. صد البته به قول دوستمون هارد اکسترنال برای این کار بهتر بنظر میاد. ممنون.

  • Bahman
    Bahman | ۱۵ تیر ۱۳۹۵

    با فلش کاربردی نیست ولی با هارد اکسترنال بهتره. به خاطر زمان زیاد بوت و اینکه فلش اگه مدت زمانی مثل 5 ساعت فعال باشه احتمال سوختنش بالا میره. من یه بار از refus برای بوتیبل کردن به فلش سیلیکون پاور استفاده کردم فلش رو خراب کرد که بردم نمایندگی عوض کرد. ولی با استفاده از CMD هیچ مشکلی پیش نمیاد.

  • molavy
    molavy | ۱۵ تیر ۱۳۹۵

    من این کار رو از یک راهنمای خارجی یک سال پیش کردم. یک فلش ۶۴ گیگ هم ۱۶۰ تقریبا گرفتم . مثلا بهترین کیفیتش رو. ولی فلش دوام برای این کار ساخته نشده. بعد از سه ماه فلش سوخت

  • amin Rabiei
    amin Rabiei | ۱۵ تیر ۱۳۹۵

    30 دقیقه برای هر بار بالا اومدن ویندوز، !!!!
    ارزشش رو داره؟

مطالب پیشنهادی