ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

۸ هزینه گزاف استارتاپی که در عمل ارزشش را دارند

بسیاری از کارآفرینان اعتقاد دارند اتکا به سرمایه ی شخصی بهترین راه برای راه اندازی یک شرکت است و به شما آزادی عمل می بخشد. در غیر این صورت مجبور می شوید بابت کوچک ترین هزینه ها ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۵ تیر ۱۳۹۵ | ۱۲:۰۰

بسیاری از کارآفرینان اعتقاد دارند اتکا به سرمایه ی شخصی بهترین راه برای راه اندازی یک شرکت است و به شما آزادی عمل می بخشد. در غیر این صورت مجبور می شوید بابت کوچک ترین هزینه ها به سرمایه گذار خطرپذیر یا انجل خود گزارش بدهید.

با این وجود، رفتن زیر بار برخی هزینه ها در ابتدای راه یک استارتاپ با وجود دشوار بودن شرایط از اهمیت زیادی برخوردار است؛ حتی اگر هزینه های سنگینی محسوب شوند. در ادامه ۸ هزینه ی به خصوص را از نظر خواهید گذراند که ممکن است در دید اول خرج اضافی روی دستتان بگذارند اما به طور قطع ارزشش را دارند.

۱- لباس رایگان با آرم شرکت

به احتمال قریب به یقین فکرش را هم نمی کردید اولین مورد این فهرست چیزی مثل تی شرت با طرح یا آرم شرکت باشد. اما حقیقت این است که چیزی به سادگی تی شرت های رایگان با آرم شرکت می تواند به درآمدزایی شما کمک فراوانی بکند. به تن داشتن این تی شرت ها به شما و همکارانتان برای آغاز مکالمات کسب و کاری اعتماد به نفس می بخشد، توجه شرکت های بزرگ تر را به شما جلب می کند، و باعث بالا رفتن آگاهی مخاطب نسبت به برند شما می شود. حضور یکپارچه ی شما و اعضای تیمتان در رویداد ها با تی شرت های یکدست و مزین به نشان شرکت، می تواند در هر جمعی شما را از دیگران متمایز و توجه ها را به سمت شما جلب کند.

استفاده از این قلم به عنوان هدایای تبلیغاتی نیز می تواند بسیار راهگشا باشد.

۲- استفاده از نرم افزار های قدرتمند تحلیل داده

هیچ کس نمی تواند چیزی که قادر به اندازه گیری و سنجش آن نیست را بهبود ببخشد و تا وقتی چیزی را به آزمون نگذارید نمی توانید آن را اندازه بگیرید. در نتیجه، توصیه می شود از همان ابتدا مبلغی را برای استفاده از نرم افزار های قدرتمند تحلیل داده کنار بگذارید.

تحلیل داده به شما کمک می کند چیزهایی که در حالت عادی باید نتیجه بدهند ولی نمی دهند را شناسایی کنید. تحلیل آمار و ارقام، آن هم از منابع مختلف برای داشتن دیدگاهی آگاهانه نسبت به موضوعات حیاتی است. نرم افزار های تحلیل داده این امکان را در اختیار شما قرار می دهند.

۳- مشاوره ی حقوقی

مشاوره حقوقی ارزان نیست، اما برای استارتاپ ها از اهمیت زیادی برخوردار است. وکیل یا مشاوری برای خود پیدا کنید که در کسب و کار شما تخصص داشته باشد. برای آنکه همه ی امورات حقوقی و قانونی کار خود را به درستی پیش ببرید در قبال پرداخت حق مشاوره از توصیه ها و پیشنهادات او بهره بگیرید. آمار ها در سال ۲۰۱۱ نشان از آن داشته اند که استارتاپ های سیلیکون ولی به طور متوسط حدود ۸۰ هزار دلار برای مشاوره های حقوقی هزینه کرده اند که احتمالاً این رقم در حال حاضر بیش از اینهاست.

بهره مندی از مشاوره ی حقوقی ارزان نیست، اما یک اشتباه حقوقی می تواند به راحتی هزینه های گزاف تری روی دست شما بگذارد و حتی منجر به ورشکستگی شما شود.

۴- مشاوره ی مالی

تخصص شما به احتمال زیاد در زمینه ای غیر از امور مالی است، مگر آنکه کسب و کار خود را با اتکا به تخصص خود در همین زمینه راه اندازی کرده باشید. در نتیجه، لازم است برای بهره مند شدن از مشاوره ی مالی، سر کیسه را شل کنید.

استفاده از یک حسابدار یا مشاور مالی خوب برای بررسی دفاتر و داد و ستد های مالی به شما کمک می کند بفهمید حواستان به کجاها باید بیشتر جمع باشد. یک مشاور مالی خوب می تواند شما را از دردسر های رایج شرکت هایی مثل خودتان نجات دهد و از این طریق جلوی ضرر و زیان را بگیرد. اهمیت یک برنامه ی درازمدت مالی را در موفقیت شرکتتان دست کم نگیرید.

۵- حسابدار

داشتن یک حسابدار برای رسیدگی به دریافتی ها و پرداختی ها و منظم نگاه داشتن حساب و کتاب های مالی شرکت شما اهمیت زیادی دارد. شاید فکر کنید در ابتدای کار این یک هزینه ی اضافی است اما با پیشرفت شما و پیچیده تر شدن کارها زمانی فرا می رسد که با خودتان می گویید ای کاش از همان اول خشت رویه های مالی شرکت را درست بنا می کردم.

۶- تحقیقات بازار

در نظرسنجی صورت گرفته از بیش از ۱۰۰ کارآفرینی که استارتاپ هایشان با شکست مواجه شده بود، مشخص شد ۴۲ درصد از آنها شکست خود را به عدم وجود تقاضای حقیقی برای محصولاتشان نسبت داده اند. وقت خود را با ادعای شناختن بازار هدف و نیازهایشان تلف نکنید. برای اینکه از میزان تقاضای حقیقی برای محصول خود آگاه شوید باید پول خرج کنید.

تحقیقات بازار می تواند زمانبر و هزینه بر باشد، اما عرضه ی محصول یا خدمات به بازاری که تقاضای آن را نسنجیده اید می تواند از آن نیز برایتان گران تر تمام شود.

۷- امور مشتریان

هرچقدر هم که بر ارزش رضایت مشتری تأکید شود کم است. نظرسنجی انجام شده از حدود ۲۰۰ مدیر بازاریابی نشان داده است ۷۱ درصد از آنها رضایت مشتری را مهم ترین عامل در کسب و کار خود می دانند. این عامل یکی از شاخص های اصلی جلب وفاداری مشتریان است، نرخ ریزش مشتریان را کاهش می دهد، ارزش طول عمر محصول را برای خریدار بالا می برد و به عنوان یکی از مهم ترین نقاط تمایز محصول و شرکت شما، وجهه ی شفاهی آن را در میان مخاطبان تقویت می کند. پس برای بهره مندی از خدمات مناسب امور مشتریان هزینه کنید. این هزینه در درازمدت حکم یک سرمایه گذاری بسیار پربازده را خواهد داشت.

۸- پشتیبانی فنی

شما به عنوان مؤسس یک استارتاپ شاید علاقه ای به بحث های فنی نداشته باشید. حتی اگر داشته باشید باز هم شاید بد نباشد بخشی از نیاز های فنی خود یا تمام آن را برونسپاری کنید. آنچه که تخصصش را دارید و به آن عشق می ورزید را نگه دارید، اما بخش هایی از فناوری خود که باید به صورت اتوماتیک اداره شوند را برونسپاری کنید تا بتوانید به اولویت های مهم تر خود رسیدگی کنید.

به این ترتیب بهتر است زمانی که صرف نگهداری از سرور و ساختن وبسایتتان می کنید را روی توانمندی های اصلی خود سرمایه گذاری کنید. اجرای روان فرایند های فنی برای موفقیت هر کسب و کاری حیاتی است. بنابراین هزینه کردن برای بهره مندی از پشتیبانی فنی خوب، ارزشش را خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • دادا
    دادا | ۱۵ تیر ۱۳۹۵

    با این حساب یه استارت آپ چندصد میلیون تومان در حالت حداقلی پول نیاز داره!!

    • پیام ادیب
      پیام ادیب | ۱۵ تیر ۱۳۹۵

      مبلغش به نوع کار بستگی زیادی داره ولی در کل میشه گفت بله، اکثر استارتاپ ها به سرمایه گذاری های میلیونی نیاز مبرم دارن … سرمایه گذاری خطرپذیر اینجاست که معنا پیدا می کنه :)

مطالب پیشنهادی