ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تولید ابرپردازنده ای که نحوه کارکرد میکروپردازنده های امروزی را نمایش می دهد [تماشا کنید]

در دورانی که بشر به نوعی معجزه در پردازش کامیپوتری دست یافته، معمولاً ماشین حساب های مکانیکی که اتاقی کامل را اشغال می کردند با اسمارت فون هایی در جیب هایمان مقایسه می شوند. اگرچه ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۷ تیر ۱۳۹۵ | ۰۱:۰۰

در دورانی که بشر به نوعی معجزه در پردازش کامیپوتری دست یافته، معمولاً ماشین حساب های مکانیکی که اتاقی کامل را اشغال می کردند با اسمارت فون هایی در جیب هایمان مقایسه می شوند. اگرچه موبایل های کوچک ما از قدرت بیشتری نسبت به پردازنده هایی که انسان ها را به فضا بردند، بهره مند هستند اما سخت افزارهای داخلی آنها به قدری پیچیده هستند که تفهیم عملکردشان کاری بسیار دشوار تلقی می شود.

اما مردی آمریکایی به نام جیمز نیومن در سال 2012 پروژه ای را آغاز کرد و می خواست ببیند که کامپیوترهای مدرن چگونه کار می کنند، بنابراین او قطعات مختلف را در یک اتاق کامل پخش کرد و هفته پیش توانست بالاخره ماکروماشین مورد نظرش را توسعه دهد که آن را مگاپرسسور یا ابرپردازنده نامید%:/.-!است.

در مقام توضیح باید گفت که نیومن این کار را صرفاً از روی کنجکاوی و علاقه به انجام رسانده و به دنبال توسعه رقیبی خانگی برای ابرکامپیوترهای کمپانی Cray نبوده است. پروژه او که از حدود 40 هزار ترانزیستور و 10 هزار LED برای نمایانی انتقال دیتا متشکل است و نزدیک به 500 کیلوگرم وزن دارد، کار پردازشی برابر با یک میکروپردازنده استاندارد را به انجام می رساند.

دستگاه طراحی شده از سوی نیومن، بیشتر یک ابزار آموزشی به شمار می رود تا سخت افزاری کارآمد.سازنده دستگاه تخمین زده که تولید ابرپردازنده مورد اشاره هزینه ای 40 هزار یورویی روی دست او گذاشته و 4 سال زمان برده است. در ویدیوی پایین، نیومن میزان قدرت پردازشی دستگاهش را با انجام بازی ویدیویی «تتریس» (Tetris) به نمایش می گذارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • محمرضا طهرانی
    محمرضا طهرانی | ۱۷ تیر ۱۳۹۵

    40 هزار یورو!!!!!!
    4 سال وقت!!!!!!!!
    اونم فقط برای یه ابزار آموزشی ?
    بعد تو ایران اگه 5 مین دیر میرسیدیم مدرسه باید 20 بار دوری حیاط تو اون سرما میچرخیدیم، بعد با ابزار کمک آموزشی(شلنگ) مارو آموزش میدادن که نظم چیز خوبیه، که وقتی بزرگ شدیم فهمیدیم نظم تو هیچ اداره ای به کار نمیاد... فقط بند پ!
    ابزار کمک آموزشی ما =؟ ابزار کمک آموزشی اونا!

مطالب پیشنهادی