ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

راهنمای استراتژی های موثر در Dota 2؛ گلد و آیتم ها

بازی های ویدیو به مرور زمان، بیشتر و بیشتر به صحنه رقابتی وارد می شوند، عناوینی که روزی تنها به عنوان یک سرگرمی به آن ها نگاه می شد، امروزه به عنوان ورزش های الکترونیکی ...

پوریا دانشور
نوشته شده توسط پوریا دانشور | ۱۷ تیر ۱۳۹۵ | ۱۹:۰۰

بازی های ویدیو به مرور زمان، بیشتر و بیشتر به صحنه رقابتی وارد می شوند، عناوینی که روزی تنها به عنوان یک سرگرمی به آن ها نگاه می شد، امروزه به عنوان ورزش های الکترونیکی شناخته می شوند. سردمدار عناوین رقابتی هم بازی های سبک MOBA هستند، بازی هایی با گیم پلی عمیق و تکیه زیاد بر کار تیمی، هر ساله بازیکنان و تیم های زیادی را برای رقابت فرا می خوانند.

با وجود مسابقات با شکوه این عناوین، هنوز هم موبا بستری است که بازیکنان غیر حرفه ای هم می توانند از آن لذت ببرند. منبع درآمد عناوین این سبک بازیکنانی هستند که خارج از مسابقات حرفه ای و بیشتر به منظور سرگرمی و گاهی به چالش کشاندن مهارت های شان این بازی ها را تجربه می کنند.

دوتا 2 یکی از عناوین موبا محبوب و در حال رشد است که بازیکنان بسیاری را به سمت خود فراخوانده، بازیکنانی که شاید پیشتر هیچ تجربه ای از عناوین موبا نداشته اند و درک مکانیزم های این سبک می تواند برای شان دشوار و تا حدی گیج کننده باشد. این پیچیدگی ها گاهی به حدی اوج می گیرند که بازیکنان با نا امیدی این عناوین را کنار می گذارند و فرصت بیشتری به آن ها نمی دهند.

به همین دلیل هم بر آن شدیم به منظور آشنا سازی پلیرها با عناوین موبا و مشتاق کردن آن ها به تجربه این عناوین، تا حدی مکانیزم های ابتدایی دوتا 2 را به شیوه ساده بیان کنیم تا بازیکنان در بازی وقت شان را بیشتر به افزایش مهارت و کسب تجربه اختصاص دهند تا یادگیری مکانیزم های ابتدایی بازی.

گلد

Greevil's_Greed_icon

گلد واحدی پولی است که برای خرید آیتم ها مورد استفاده قرار می گیرد. این واحد از طریق فعالیت های مشخصی چون از پای درآوردن هیرو های حریف و یا از بین بردن سازه ها بدست می آید. بدان جهت که یکی از اصلی ترین راه برای تقویت ساختن قدرت برخی از هیرو ها، خصوصا هیرو های کری و هارد کری خرید آیتم های مورد نیاز شان است، کسب گلد یکی از مهم ترین اولویت های این گونه هیرو ها به شمار می رود.

در دوتا 2 مقدار گلدی که هر هیرو در اختیار دارد، با توجه به چگونگی بدست آوردن آن به دو دسته زیر تقسیم بندی می شود.

  • گلد قابل اطمینان: هر گلدی که از کشتن هیرو های دشمن، روشان، کوریر تیم حریف، استفاده از آیتم Hand of Midas و یا با نابود ساختن تاور ها بدست بیاورید، در این دسته جای می گیرد.
  • گلد غیر قابل اطمینان: اگر گلد از هر منبعی جز منابع ذکر شده در بالا بدست بیاید در این دسته قرار می گیرد. از جمله این منابع می توان به کریپ های لین و جنگل، گذر زمان و آغاز بازی اشاره کرد.

20160707112853_1

اما فرق گلد قابل اطمینان و غیر قابل اطمینان چیست؟

  • هر بار که کشته می شوید، مقداری طلا از دست می دهید. در صورت از پای در آمدن فقط از گلد های غیر قابل اطمینان تان کاسته می شود.
  • هنگام خرید آیتم، گلد های غیر قابل اطمینان تان مصرف می شوند. در صورتی که موجودی این نوع گلد کفاف هزینه خرید آن آیتم را نداد از گلد های قابل اطیمنان تان حرج می شود.
  • با Buyback، بر خلاف مورد قبلی ابتدا گلد های قابل اطمینان تان و سپس گلد های غیر قابل اطمینان مصرف می شوند.

اگر نشان گر موشواره خود را روی مقدار گلد تان ببرید، مشخص می شود که از هر یک از این دو دسته گلد، چه مقداری در اختیار دارید. دلیل تقسیم بندی گلد به این دو دسته، تشویق کردن بازیکنان به نبرد با یکدیگر و پوش دادن لین ها برای از بین بردن سازه ها است، تا این که در لین و جنگل بمانند و تنها به کریپ ها برای بدست آوردن گلد اکتفا کنند.

شیوه های کسب گلد

گلد آغازین

بسته به این که در ابتدای بازی هیرو خودتان را به چه طریقی انتخاب کنید، با یکی از مقادیر زیر وارد میدان نبرد دوتا 2 می شوید.

  • در صورتی که هیرو خود را کاملا رندوم و تصادفی برگزینید، 825 گلد به شما تعلق می گیرد.
  • اگر هیروی تان را به صورت رندوم انتخاب کنید اما در شروع بازی آن را با بازیکن دیگری تعویض نمایید، گلد آعازین تان به 725 واحد کاهش می یابد.
  • اگر هیروی تان را به صورت کاملا استاندارد برگزینید، در شروع بازی می توانید آیتم هایی تا سقف ارزش 625 واحد گلد تهیه کنید.
  • اگر به هر شکلی، چه تصادفی و چه با انتخاب خودتان هیرو ای برگزینید، اما آن را تعویض کنید، گلد آغازین تان به 525 واحد کاهش می یابد.
  • اگر در انتخاب هیرو بیش از حد تعلل کنید، با گذشت هر ثانیه از مهلت انتخاب هیرو 2 واحد از گلد آغازین شما کاسته می شود.
گلد دوره ای

هر بازیکنی هر 0.6 ثانیه یک بار، یک واحد گلد غیر قابل اطمینان، یعنی 100 واحد طلا در هر دقیقه پاداش می گیرد.

از پای در آوردن هیرو ها

هر قهرمان، با کشتن حریفانش مقدار مشخصی طلای قابل اطمینان پاداش می گیرد. مقدار این گلد به آمار فردی قهرمان کشته شده بستگی دارد. هر چه Killstreak هیرو از پای در آمده و لول او بالا باشد، مقدار این طلا هم بیشتر می شود. Killstreak در واقع تعداد دفعاتی است که هر قهرمان توانسته تا پیش از مرگش هیرو های حریفش را از پای در بیاورد و حتما باید از 3 بار بیشتر باشد. به طور کلی این گلد با فرمول زیر حساب می شود.

Untitled

دقت کنید که اگر تاور و یا کریپ ها ضربه نهایی به هیرو ای را وارد کنند اما تنها یک هیرو از تیم حریف در از پای در آمدن او نقش داشته باشد، کیل به نام او ثبت می شود. اما در غیر این صورت گلد به نام هیچ هیرو ای ثبت نمی شود و تمامی هیرو هایی که در مرگ او نقش داشته اند و در شعاع 1300 واحدی مرگش واقع شده اند گلد کمک رسانی پاداش می گیرند.

هیرو که موفق شود اولین کیل را در طول بازی بدست بیاورد، 150 واحد گلد اضافه به عنوان First Blood پاداش می گیرد. دقت کنید که مردن به کریپ های جنگل و لین و یا تاور ها به عنوان First Blood تلقی نمی گردد.

یاری رسانی در کشتن هیرو ها

هیرو هایی که در از پای درآمدن یک دشمن نقش داشته اند اما ضربه نهایی را مستقیما به او وارد نکرده اند هم مقداری طلا پاداش می گیرند. یاری رسانی در از پای در آوردن یک هیرو می تواند شکل های متفاوتی داشته باشد، مانند وارد کردن آسیب به صورت مستقیم به او، اعمال یک دیباف (تاثیری منفی مانند کاستن از آرمورش) به وی و یا باف (تاثیری مثبت همانند افزایش قدرت آسیب رسانی) کردن قاتلش.

نابود ساختن سازه ها

اگر هر یک از سازه های تیم حریف از بین برود، مقدار مشخصی گلد قابل اطمینان به تمامی اعضای تیم تعلق می گیرد. اگیر هیرو ای ضربه نهایی به آن سازه را وارد کرده باشد مقداری گلد اضافی و غیر قابل اطمینان پاداش می گیرد، اما اگر سازه توسط کریپ ها از بین رود این طلای اضافه به هیچ هیرو ای تعلق نمی گیرد. اگر تیم حریف موفق شود سازه ای را دینای کند، مقدار قابل توجهی از این گلد کاسته می شود.

کریپ های لین

20160520110413_1

فارم کردن کریپ های لین یکی از بهترین راه ها برای کسب گلد غیر قابل اطمینان است. مقدار گلدی ناشی از کشتن این موجودات به نوع آن ها بستگی دارد. هر 7 دقیقه و سی ثانیه که به قدرت کریپ ها افزوده می شود، به ارزش کریپ های عادی دو واحد گلد و به ارزش کریپ های سوپر و مگا 1.5 واحد گلد اضافه می شود.

کریپ های جنگل

20160630120918_1

همانند کریپ های لین، جانگلر هر تیمی می تواند با فارم کردن منابع موجود در جنگل گلد غیر قابل اطمینان کسب کند. همان طور که در مقاله قبلی گفتیم، ارزش این کریپ ها به نوع آن ها بستگی دارد.

کوریر ها

2012-02-17_00007_5

کوریر واحدی است که وظیفه جابجایی آیتم ها در مپ بازی را دارد. اگر هیرو ای موفق شود کوریر تیم حریف را از بین ببرد، تمامی اعضای تیم 175 واحد گلد پاداش می گیرند. دقت کنید که نوع کوریر (بال دار و بی بال) رابطه ای با مقدار این گلد ندارد.

شیوه های از دست دادن گلد

مرگ

هر بار که هیرو ای از پای در می آید، 30 برابر لولش (برای مثال 120 واحد گلد برای هیرو های لول 4) گلد غیر قابل اطمینان از دست می دهد. گلد های قابل اطمینان تحت هیچ شرایطی با مرگ از دست نمی روند، حتی اگر موجودی گلد های غیر قابل اطمینان هیرو ای کمتر از 30 برابر لولش باشند. هر بار که هیرو از از پای در می آید، مدتی طول می کشد که مجددا به میدان نبرد بازگردد. این زمان طبق فرمول زیر محسابه می شود.

Untitled

بای بک

هیرو های کشته شده، در صورت در اختیار داشتن گلد کافی می توانند از گزینه ای به نام بای بک بهره ببرند. با استفاده از بای بک، آن ها به ازای خرج مقداری پول بلافاصله به میدان نبرد باز می گردند. این هزینه به لول هیرو و مدت زمانی که از بازی گذشته بستگی دارد. همان طور هم که گفتیم ابتدا گلد های قابل اطمینان برای تامین این هزینه مصرف می شوند.

در صورتی که هیرو ای با بای بک به بازی بازگردد، 25 درصد از زمان باقی مانده تا ریاسپوان شدنش به مرگ بعدی او اضافه می شود. به علاوه تنها 40 درصد از گلد هایی که هایی که در محدوده زمانی خاصی پس از بایبک کسب کرده به حسابش واریز می شوند. قابلیت بایبک هر 7 دقیقه یک بار قابل استفاده است.

آیتم ها

20160707105324_1

آیتم ها تجهیزاتی هستند که قدرت و صفات هیرو ها و بعضا قابلیت های شان را ارتقا می بخشند. آیتم ها را می توان از شاپ های گوناکونی که در سرتاسر مپ واقع شده اند خریداری کرد. آیتم ها به سطوح مختلف رده بندی می شوند و ترکیب آیتم های رده های پایین تر، آیتم هایی با سطح بالاتر را ایجاد می کند. هر هیرو ای 6 جایگاه Inventory دارد که می تواند آیتم هایش را در آن ها قرار دهد و از آن ها استفاده کند..

آیتم ها به دو دسته Basic و Upgrades تقسیم بندی می شوند. آیتم های بیسیک، پایین رده ترین آیتم ها هستند که از ترکیب سایر آیتم ها شکل نمی گیرند. اما آپگرید ها آیتم های رده بالاتری هستند که از طریق ترکیب چند آیتم دیگر و یا با بهبود یک آیتم با دستورالعمل حاصل می شوند.

Item_hierarchy_example

به تصویر بالا دقت کنید، در مرکز این تصویر آیتمی به نام Perseverance را مشاهده می کنید. در شاخه های پایین آن، حلقه قرمز و سنگ آبی رنگ، ملزومات تهیه آن آیتم اند. یعنی برای ساخت این آیتم شما باید این دو را با هم ترکیب کنید. در ردیف بالایی Perseverance چهار آیتم دیگر قرار گرفته اند، یعنی Perseverance خود یکی از زیر ساخت های آن 4 آیتم است و می توان آن را به یکی از آن ها ارتقا داد.

هر آیتمی از هر شاپی قابل خرید نیست. دو فروشگاه مخصوص به نام شاپ های مخفی در مپ بازی قرار گرفته اند که آیتم هایی را به فروش می رسانند که در دیگر شاپ ها قابل خریداری نیستند

دستورالعمل ها

20160707105347_1

دستورالعمل ها آیتمی هایی هستند که به نوبه خودشان هیچ خاصیت مفیدی ندارد، اما در صورتی که با آیتم های مناسب ترکیب شوند، باعث تشکیل آیتمی رده بالا می شوند. در واقع دستورالعمل، یکی از ملزومات ارتقا دادن برخی از آیتم ها است. از ان جایی که دستورالعمل ها به تنهایی هیچ کاربردی ندارد، بازیکنان باید ابتدا سایر زیرساخت های یک آیتم رده بالا را تهیه کنند و در نهایت با خریداری دستورالعمل آن آیتم به آن دست یابند.

به اشتراک گذاری آیتم ها

20160707105336_1

به عنوان یک قانون، آیتم های دوتا 2 بین هیرو ها به اشتراک گذاشته نمی شوند. خریدار یک آیتم، مالک آن محسوب می گردد و تنها او است که می تواند آن آیتم را به فروش برساند، آپگرید کند و یا از آن استفاده کند. با این حال، این محدودیت بر روی برخی از آیتم ها اعمال نمی شود. برای مثال وارد ها از جمله این آیتم ها هستند. ساپورت تیم می تواند به هر تعدادی که مایل است وارد بخرد تا هم تیمی هایش این وارد ها را بردارند و خود آن ها را در میدان نبرد بازی قرار دهند.

برخی از آیتم ها به شکل تقریبی قابل به اشتراک گذاری اند، یعنی سایر هیرو ها می توانند آن ها را بردارند و از مزایای شان بهره مند شوند، اما قادر به آپگرید و یا به فروش رساندن آن ها نیستند.

تجزیه کردن آیتم ها

20160707105851_1

همان طور که گفتیم آیتم های رده بالاتر اغلب از ترکیب چندین آیتم رده پایین تر ساخته می شوند. فرض کنید که آیتمی از ترکیب 3 آیتم بیسیک به وجود آمده باشد، اگر دو تای آن ها را در اینونتوری خود در اختیار داشته باشید، با خرید سومین آن ها بلافاصله آیتم تان آپگرید خواهد شد. تجزیه کردن آیتم در حقیقت فرایند تقسیم کردن یک آیتم به قطعات زیرساختش است. با تجزیه کردن یک آیتم، تمامی قطعاتش بر روی زمین بازی دراپ خواهند شد، حتی اگر ظرفیت خالی Inventory تان کفاف نگهداری آن ها را بدهد. اغلب آیتم ها تا 10 ثانیه پس از خریداری شدن قابل تجزیه شدن هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی