ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ماهواره هیتومی ژاپن پیش از نابودی، به کشفی مهم درباره گازهای خوشه های کهکشانی دست یافته است

اوایل سال جاری میلادی بود که سازمان فضایی ژاپن خبر داد ماهواره 273 میلیون دلاری «هیتومی»، که یک رصدخانه کامل اشعه ایکس در اندازه واقعی به شمار می رفت، بعد از گذشت یک ماه از ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۸ تیر ۱۳۹۵ | ۰۱:۰۰

اوایل سال جاری میلادی بود که سازمان فضایی ژاپن خبر داد ماهواره 273 میلیون دلاری «هیتومی»، که یک رصدخانه کامل اشعه ایکس در اندازه واقعی به شمار می رفت، بعد از گذشت یک ماه از پرتاب آن، در فضا تکه تکه شده است. اما قبل از آنکه ماهواره مورد اشاره با چنین سرنوشت شومی مواجه شود، قادر به دستیابی به حقایق علمی قابل توجهی بوده است.

هیتومی با مشاهده گازهای میان مجموعه ای از کهکشان با فاصله 250 میلیون سال نوری از زمین، توانسته سرعت حرکت گازهای میان ستاره ای را خوشه کهکشانی اندازه گیری کند.

نتایج به دست آمده از سوی هیتومی، برخی از نظریه های محققان را به چالش کشیده، چرا که گازها با سرعت 102 مایل (یا 164 کیلومتر) بر ثانیه حرکت می کنند. این در حالی است که منجمان انتظار داشتند با توجه به حرکت سریع خوشه های کهکشانی، سرعت این گازها به هزاران مایل بر ثانیه برسد.

مطمئناً چنین کشفی در نوع خود بسیار جالب تلقی می شود اما از سوی دیگر نشان می دهد که ماهواره هیتومی چه پتانسیل هایی داشت و اگر نابود نمی شد، می توانست اطلاعات بسیار بیشتری در اختیارمان بگذارد. هیتومی قرار بود با مشاهده خوشه های کهکشانی و سیاه چاله ها، رازها و ساختار جهان هستی را برملا سازد. در هر صورت این کشف جدید ممکن است منجر به ساخت ماهواره دیگری شود تا یکبار دیگر امکان بررسی دقیق جهان هستی و البته ماده تاریک فراهم گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سامان
    سامان | ۱۸ تیر ۱۳۹۵

    میشه یکی بگه چطور نابود شد

مطالب پیشنهادی