ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سامانه خودران اتومبیل های تسلا پس از پیمودن ۱ میلیارد مایل از حالت آزمایشی خارج می شود

تا زمانی که نرم افزار اتوپایلوت تسلا به خوبی عمل کند، تجربه ای بی بدیل را به ارمغان خواهد آورد؛ این تجربه، نمونه بارزی از پیشرفت های فناوری تلقی می شود که باعث تغییرات بنیادین در زندگی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۲ تیر ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰

تا زمانی که نرم افزار اتوپایلوت تسلا به خوبی عمل کند، تجربه ای بی بدیل را به ارمغان خواهد آورد؛ این تجربه، نمونه بارزی از پیشرفت های فناوری تلقی می شود که باعث تغییرات بنیادین در زندگی ما خواهد شد.

اما برخلاف آنچه در شبکه های اجتماعی و به خصوص وب سایت YouTube می بینیم، این فناوری را نمی توان یک خودروی تماماً مستقل قلمداد کرد؛ در واقع نرم افزار فوق باید حتماً یک انسان هوشیار را به عنوان راننده در کنار خود داشته باشد. این وضعیت در آینده نزدیک هم تغییر نخواهد کرد، زیرا به عقیده مدیران شرکت تسلا، حتی کامپیوترها نیز نیاز به تمرین دارند.

در همین راستا، ایلان ماسک اعلام کرده که نرم افزار اتوپایلوت این شرکت تا زمانی که یک میلیارد مایل مسافت را به صورت هوشمند طی نکرده باشد، هنوز در حالت بتا و آزمایشی قرار خواهد داشت.

tesla_one_million_mile_1

شایان ذکر است که طی دو هفته گذشته، گزارشات متعددی مبنی بر حداقل سه مورد تصادف خودروهای تسلا منتشر شده، که نرم افزار اتوپایلوت این شرکت نیز در آنها نقش داشته. در یکی از این تصادفات که در ماه می گذشته رخ داد، راننده خودروی مدل S این شرکت به طرز غم انگیزی کشته شد. در این حادثه خودروی فوق به یک تریلر تراکتور در جاده برخورد نمود. پس از این حادثه، کمپانی یادشده اعلام کرد که نرم افزار هوشمند آنها، تریلر تراکتور را با علائم راهنمای بالای بزرگراه اشتباه گرفته.

با شدت گرفتن انتقادات در رابطه با نرم افزار اتوپایلوت، مرکز وسائل نقلیه موتوری آلمان اعلام کرد که این سازمان هیچگاه به نرم افزار فوق در حالت بتا یا آزمایشی مجوز نخواهد داد. مدیرعامل تسلا، آقای «ایلان ماسک» نیز در پاسخ به این بیانیه در اکانت رسمی توئیتر خود اظهار داشت که عنوان «بتا» یا آزمایشی در نام این برنامه، به معنای آن نیست که برنامه ناقص است. بلکه به عقیده این شرکت، هنوز داده های آماری کافی برای عملکرد مستقل آن وجود ندارد. ماسک افزود واژه «بتا» بیشتر برای افزایش آگاهی و هوشیاری راننده ها در زمان استفاده از خودروهای تسلا به کار گرفته شده.

طبق اظهارات مدیرعامل این شرکت نوآور، نرم افزار اتوپایلوت فوق حداقل باید یک میلیارد مایل را به رانندگی در جهان واقعی بپردازد، تا بتوان آن را از حالت بتا درآورد. ماسک می گوید طی کردن این مسافت طولانی "حداقل نمونه آماری" مورد نیاز برای عملکرد مستقل این سیستم هوشمند به شمار می رود.

جالب است بدانید که وسایل نقلیه مجهز به نرم افزار اتوپایلوت تسلا، تاکنون موفق به پیمایش 130 میلیون مایل در طی کمتر از 12 ماه شده اند. پس با احتساب افزایش روزافزون خودروهای خودران این شرکت در خیابان های جهان، می توان انتظار داشت که دستیابی به 1 میلیارد مایل چیزی حدود 2 تا 3 سال دیگر نیز طول بکشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی