ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دلیل استفاده ی زیاد گوگل کروم از رم رایانه چیست و چگونه برای رفع آن اقدام کنیم؟

اگر تا به حال وقت تان را صرف تحقیق در مورد مرورگرهای مختلف کرده باشید، احتمالا به این حقیقت غیر قابل انکار درباره ی مرورگر گوگل کروم رسیده اید: این مرورگر بیش از حد از حافظه ی رم شما استفاده ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۲۲ تیر ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

اگر تا به حال وقت تان را صرف تحقیق در مورد مرورگرهای مختلف کرده باشید، احتمالا به این حقیقت غیر قابل انکار درباره ی مرورگر گوگل کروم رسیده اید: این مرورگر بیش از حد از حافظه ی رم شما استفاده می کند. وقتی که از ابزار Task Manager و یا Activity Monitor استفاده کنید، خواهید دید که استفاده کروم از رم رایانه چقدر نسبت به مرورگرهای دیگر بیشتر است.

اما دلیل این موضوع چه می تواند باشد؟ چه می توان کرد تا این استفاده را به حد معقول رساند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آیا واقعاً کروم فضای زیادی از رم را اشغال می کند؟

به طور خلاصه می توان گفت بله! کروم به طرز غیر عادی ای فضای رم را اشغال می کند. اگر بخواهیم مقایسه ای با مرورگرهای مختلف داشته باشیم، باید بگوییم که گوگل کروم بیشتر از سایر موارد رم رایانه را درگیر خود می کند.

آزمون اخیر گروه ITPro نشان داده که کروم زمانی که یک صفحه ی فیسبوک، ویدئویی در یوتوب، مقاله ای در بی بی سی، نرم افزار تحت وب آتلوک و صفحه ای متفرقه در آن باز باشد، بیش از 600 مگابایت از رم رایانه را مصرف می کند. این در حالی است که مرورگری مثل موزیلا فایرفاکس تحت همین شرایط تنها 400 مگابایت از حافظه ی رم را به اشغال خود در می آورد.

اگر خودتان هم این مرورگر را تست کرده باشید، حتماً تأیید می کنید که کروم نسبت به مرورگرهای دیگری از جمله اپرا، فایرفاکس، اج و با کمی ارفاق اینترنت اکسپلورر مقدار بیشتری از رم را به تصاحب خود در می آورد. البته در این که کروم یکی از سریع ترین مرورگرهای ساخته شده تا به امروز است هیچ شک و شبهه ای نیست؛ اما برای رسیدن به این جایگاه باید منابع زیادی را به تصرف خود درآورد.

دلیل این استفاده زیاد چیست؟

برای درک این موضوع که چرا کروم مقدار زیادی از حافظه ی رم را اشغال می کند، در ابتدا بد نیست که وجه تمایز آن با دیگر رقبایش را بدانید. هر نرم افزار برای اجرا در رایانه شما تعداد مشخصی عملیات پردازشی روی RAM انجام می دهد؛ جایی که کارهای سخت راه اندازی و فعالیت رایانه در آن انجام می گیرد.

رم یک حافظه موقت برای ذخیره داده ها محسوب می شود، و سرعت آن بسیار بالاست. پردازنده (CPU) رایانه شما می تواند به داده ای که در رم قرار گرفته بسیار سریعتر از آن که همان داده را از روی هارد درایو بخواند، دسترسی داشته باشد.

وجه تمایز کروم با دیگر مرورگرها اینجاست که کلیه تب ها، پلاگین ها و افزونه ها را در پروسه های مختلفی از رم ذخیره می کند. به این کار در اصطلاح Process Isolation می گویند که هدف آن جلوگیری از تداخل پروسه های در حال اجراست. این دقیقا همان موضوعی است که باعث می شود استفاده کروم از رم رایانه شما غیر عادی باشد.

در چنین وضعیتی (باز بودن تب و افزونه های متعدد) اگر Task Manager یا Activity Monitor را در رایانه تان باز کنید، ده ها پروسه در حال اجرا مشاهده می کنید که اگر چه هر کدام به تنهایی فضای کمی از رم را اشغال می کنند، اما وقتی آنها را در کنار هم قرار دهید می بینید که فضای اشغال شده از رم چقدر زیاد است.

chrome-activity

اما چرا کروم از حافظه ی رم بدین شکل استفاده می کند؟ می توان گفت اصلی ترین دلیل این کار حفظ ثبات و سرعت بیشتر است. با اجرای هر فرآیند به صورت جداگانه اگر یکی از آن ها کرش کرده و با مشکل مواجه شود، مرورگر می تواند با نادیده گرفتن این موضوع همچنان با ثبات اولیه به کار خود ادامه بدهد.

برای مثال در کروم ممکن است یکی از پلاگین های شما با خطا مواجه شود. برای رفع این مشکل فقط کافیست تا صفحه ی مورد نظر را یک دور رفرش کنید. این در حالی است که اگر تمامی فرآیندها در یک مکان پردازش می شد، باید به جای یک صفحه کل مرورگر را بسته و مجدداً آن را راه اندازی می کردید.

در واقع در مرورگرهای تک فرآیندی (single-process) یک فرآیند واحد بین همه ی صفحه ها به اشتراک گذاشته می شود. این در حالی است که کروم با دارا بودن ویژگی های اختصاصی قادر است این فرآیندها را برای هر صفحه به صورت جداگانه تکرار و پردازش کند.

برای درک بهتر موضوع، تصویر زیر را ببینید:

single-v-multi-process

علیرغم مشکلاتی که این ویژگی می آفریند، مزایایی هم از لحاظ امنیتی به همراه دارد. به عنوان مثال اگر یک تب از کروم مورد حمله ی جاوا اسکریپتی قرار بگیرد، دیگر تب های باز از این خطر در امان خواهند ماند. این در حالیست که در مرورگرهای تک فرآیندی خلاف این موضوع را شاهد هستیم.

 دلیل دیگر استفاده زیاد کروم از رم این است که علاوه بر صفحه ها، پلاگین ها و افزونه ها، چند فرآیند دیگر مانند عملیات Pre-Rendering هم از فضای رم به سود خود استفاده می کنند. این ویژگی صفحه ی بعدی ای که قصد ورود به آن دارید را پیش بینی کرده و اقدام به بارگذاری آن می کند (این مورد می تواند جستجویی در گوگل یا لینک "صفحه بعدی" در یک وبسایت خبری باشد.)

در نتیجه این مورد نیاز به منابع بیشتری داشته و در همین راستا مقداری از فضای رم را به خود اختصاص می دهد. البته زیاد هم بدبین نباشید، در صورتی که این ویژگی کارش را به درستی انجام دهد، تجربه ی وبگردی شما از سرعت بیشتری برخوردار خواهد شد. اما در غیر این صورت طبیعتاً می تواند با کنترل رم رایانه سرعت آن را پایین آورده و سیستم شما را با مشکلاتی جدی مواجه سازد.

آیا می توانیم این استفاده زیاد را یک "مشکل" بدانیم؟

این که کروم فضای زیادی از رم را به اشغال خود در می آورد لزوما به معنای ایجاد یک مشکل نیست. عدم استفاده از پتانسیل پردازشی رم هم خیری برایتان به همراه نخواهد داشت. همانطور که می دانید، رایانه شما فقط برای دسترسی سریع تر به داده ها و افزایش سرعت پردازش از رم استفاده می کند.

اگر فضای آن را خالی نگه دارید، در واقع از قدرت آن برای افزایش بهره وری در رایانه استفاده نکرده اید. درست مثل یک تلفن هوشمند که اگر تمام اپلیکیشن های در حال اجرا در پس زمینه آن را ببندید، در عوض سریع تر شدن آن شاهد کند شدنش خواهید بود.

تنها زمانی باید استفاده زیاد از رم توسط گوگل کروم را یک "مشکل" بدانید  که این استفاده در حد غیر نرمال خود باشد، مثلا میزان رم در دسترس برای اجرای دیگر اپلیکیشن ها را محدود کند.

 chrome-activities

فکر می کنید کروم سبب کاهش سرعت رایانه یا تجربه ی وبگردی شما شده؟ در این صورت شما با یک مشکل مواجه هستید و باید برای رفع آن اقدام کنید. اما بالعکس اگر کروم با وجود اشغال فضای زیادی از رم در عملکرد کلی سیستم تأثیر منفی ای نگذاشته، پس جای هیچ نگرانی نیست؛ از وبگردی خود لذت ببرید.

چگونه میزان استفاده ی کروم از رم را کاهش دهیم؟

راه های بسیاری برای افزایش سرعت وبگردی و همچنین کاهش میزان استفاده ی کروم از رم رایانه وجود دارد. در این میان احتمالاً مهم ترین آن ها تسک منیجر کروم است. همانند تسک منیجر ویندوز، در این پنجره نیز می توانید صفحه ها و افزونه هایی که بیشترین استفاده از رم را دارند مشاهده و سپس جهت آزاد کردن مقداری از منابع آن ها را ببندید.

در ویندوز برای دسترسی به تسک منیجر کافی است دکمه های ترکیبی Shift + Esc را بفشارید. در مک قضیه کمی متفاوت بوده و برای دسترسی به آن باید از منوی Window استفاده کنید.

chrome-task-manager

پس از انجام این کار و رها شدن از پردازش های سنگین، راه های دیگری نیز برای آزاد کردن منابع وجود دارد. به عنوان مثال قابلیت Tab Discarding را فعال کنید. در صورت کم شدن حافظه ی رم این قابلیت صفحه هایی که مدت زیادی است از آن ها استفاده نمی کنید را بسته و بدین ترتیب استفاده ی کروم از منابع رایانه را کاهش می دهد.

tab-discarding

اگر دنبال راه های بیشتری هستید، باید بگوییم بد نیست از شر افزونه هایی که از منابع زیادی استفاده می کنند خلاص شوید. البته بر خلاف مورد بالا استفاده از افزونه هایی که شما را در مدیریت میزان رم مصرفی در کروم کمک می کنند نیز می تواند کمک خوبی باشد. اگر مک بوک دارید هم سوال اضافه برای چیست؟ به نظر ما در این مورد استفاده از مرورگرهای دیگر مانند سافاری عقلانی تر به نظر می رسد.

کروم برای شما چگونه است؟

از آن جایی که کروم هنوز هم سهم زیادی از بازار مرورگرها را به خود اختصاص داده، بسیار بعید به نظر می رسد به فکر جایگزین کردن آن با مواردی چون اپرا و یا اج باشید.

عملکرد کلی کروم را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا این مرورگر فضای زیادی از حافظه ی رم شما را اشغال می کند، یا بدون مشکل از آن بهره می برید؟ تا به حال شده برای رفع مشکلی که گفته شد تلاشی کنید؟ تجربیات و نتایج کار خود را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • علیرضا
    علیرضا | ۲۰ شهریور ۱۳۹۵

    تفاوت کروم با بقیه مرورگرا مثل تفاوت بین بنز و پراید هست!!!

  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۲۴ تیر ۱۳۹۵

    سلام مطلب بسیار مفیدی بود ممنون

  • mostoul_bm
    mostoul_bm | ۲۳ تیر ۱۳۹۵

    کروم ???
    عالیه
    واقعا یه سری از اپ ها هستن که نمیشه جایگزین پیدا کرد واسش
    مرسی بابت مقاله

  • hector_k2
    hector_k2 | ۲۳ تیر ۱۳۹۵

    من تشکرمیکنم به خاطر مقاله بسیار خوبتون کاش بشه همیشه به جای پرداختن به شایعات از این دست مقاله ها بیشتر ببینیم تو دیجیاتو !!
    کروم ویژگیهای خوب انقدر داره که بخوام اینجا بنویسم خیلی طولانی میشه و همه هم تقریبا میدونن ، سعی میکنم از مشکلاتم با کروم بنویسم ، من به خاطر تب های بسیار زیادی که باز میکنم خیلی با مشکل رم مواجح میشدم که این رو با دو تا افزونه OneTab و The Great Suspender تا جایی که میشده مدیریت کردم ، مشکلی که با کروم دارم توی مک بر سر سرویسی به نام Google Chrome Helper هستش که بعضی از سایت ها رو که باز میکنم Cpu مکم تا 100 % درگیر میشه وقتی مانیتور میکنم میبینم مشکل از این سرویسه ، و وقتی همون سایت رو با سافاری باز میکنم بدون هیچ مشکلی باز میشه !!

  • esio
    esio | ۲۲ تیر ۱۳۹۵

    به خاطر کارم زیاد فایل جا به جا یا پردازش می کنم تو سیستم و بعضی وقتا تو اینترنت می چرخم تا کارم تموم شه. بهترین مرورگری که کم تر از بقیه کند میشه کروم بوده. حتی نسبت به اج که به نظر خیلی سبک تره.
    یه نتبوک قدیمی و زغالی با یه گیگ رم دارم که روش همه مرورگرای سریع رو امتحان کردم ولی آخر سر برگشتم به کروم. ویوالدی و اپرا درسته که سریع ترن ولی با یه سایت سنگین عملا سیستم از کار می افتاد در صورتی که کروم خیلی بهتر واکنش نشون میده.
    تنها مشکل کروم برای من زمان لود شدنش هه که برای بار اول از مرورگرای دیگه خیلی بیش تره.

    • علی زارع
      علی زارع | ۲۳ تیر ۱۳۹۵

      اینقدر بیشتر ک من ترجیه میدم فایرفاکس رو استفاده کنم.امن و سریع

مطالب پیشنهادی