ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا اپلیکیشن های iOS بر اپلیکیشن های اندروید برتری دارند؟

اگر بخواهید اپلیکیشنی را روی فقط یکی از سیستم های عامل اندروید یا iOS توسعه دهید، کدام را بر می گزینید؟ این سوالی است که حداقل یک بار برای هر توسعه دهنده ای پیش می آید. ...

پوریا دانشور
نوشته شده توسط پوریا دانشور | ۲۴ تیر ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

اگر بخواهید اپلیکیشنی را روی فقط یکی از سیستم های عامل اندروید یا iOS توسعه دهید، کدام را بر می گزینید؟ این سوالی است که حداقل یک بار برای هر توسعه دهنده ای پیش می آید. در یک نظرسنجی از توسعه دهندگان اپ های اندروید سوال شد که چرا اندروید را به آی او اس ترجیح می دهند. در این نظرسنجی مشخص شد که بسیاری از این افراد برای انتخاب اندروید چاره ای نداشته اند، اما برخی چرا. در مجموع بیشتر پاسخ های دریافت شده از شرکت کنندگان در این نظرسنجی چنین محتوایی داشت:

  • با زبان برنامه نویسی جاوا قبلا آشنا بوده اند و در نتیجه خو گرفتن با برنامه نویسی روی اندروید چندان برای شان دشوار نبوده.
  • به اجبار کارفرمایشان اپلیکیشن را برای اندروید توسعه داده اند.

البته تعداد توسعه دهندگانی که این سوال از آن ها پرسیده شد، یک جامعه آماری بزرگ و کافی را تشکیل نمی دادند. اما اطلاعاتی که از منابع مختلف در مورد مشکلات موجود بر سر راه توسعه دهندگان اندروید قابل استخراج است، با دلایلی که این برنامه نویسان برای برتر دانستن آی او اس مطرح می کردند کاملا جور در می آید. بنابراین می توان نتیجه گرفت که ادله این افراد چندان هم بی منطق نبوده.

در این مقاله می خواهیم بدون تعصب و طرفداری از برند و شرکتی خاص، با متد های منطقی فرآیند توسعه اپلیکیشن ها روی این دو سیستم عامل را مقایسه کنیم. بنابراین شما هم فارغ از علاقه تان به اپل و یا گوگل در ادامه با ما همراه باشید.

هزینه و زمان مورد نیاز برای توسعه اپ ها

Flat design style modern vector illustration concept of programmer or coder workflow for website coding and html programming of web application. Isolated on stylish colored background.

یکی از بزرگ ترین دغدغه های برنامه نویسان اندروید، مدت زمانی است که طول می کشد که یک اپ کاملا آماده عرضه به بازار شود. طبق ادعای دو تن از این برنامه نویسان که اپلیکیشن یکسانی را روی هر دو سیستم عامل توسعه داده بودند، فرآیند ساخت اپ روی اندروید به مراتب به زمان بیشتری نیاز دارد.

اما ادعای تنها دو نفر برای اثبات این مقوله کافی نیست. بنابراین سراغ دیگر منابعی رفتیم که تمام و کامل فرآیند توسعه اپلیکیشن ها را روی هر دو سیستم عامل مقایسه کرده اند. خوشبختانه این منابع کاملا قابل استنادند و نشان می دهند که حقیقتا توسعه اپلیکیشن روی اندروید، زمان و کار بیشتری را نسبت به رقیبش می طلبد.

جدول پایین از سایت شرکت [1]Infinium گرد آوری شده، شرکتی مستقل که به شکل آزمایشی برای هر دو سیستم عامل اپ های مختلفی طراحی کرده و در نتیجه تجربه کافی به منظور توسعه اپ برای اندروید و آی او اس را دارد. مقایسه به این شکل انجام گرفته که برنامه نویسان اینفینیوم اپ هایی یکسان را روی هر دو سیستم عامل با شروط زیر توسعه داده اند:

  • ساختار اپ برای هر دو سیستم عامل به یک شکل باشد.
  • از هیچ کد[2] از پیش آماده ای برای تسهیل فرآیند توسعه این اپ ها استفاده نشده باشد.

در جدول زیر، تعداد خطوط کد اپ ها روی اندروید و آی او اس با هم مقایسه شده اند:

Screen-Shot-2016-01-31-at-3.52.03-PM-640x406

همان طور که می بینید، تعداد خطوط کد اپ ها روی اندروید نسبت به iOS حداقل 4 درصد و حداکثر 128 درصد در این آزمایش بیشتر است.

در جدول بعدی، میزان ساعاتی که برای توسعه هر اپ روی دو سیستم عامل صرف شده مقایسه شده اند:

Screen-Shot-2016-01-31-at-3.57.06-PM-640x438

در این مقایسه هم تفاوت مشهود است. ساخت اپ ها روی اندروید، به طور میانگین 28 درصد زمان بیشتری می طلبد.

همان گونه که می بینید، هزینه و وقتی که برنامه نویسان باید برای توسعه اپ های شان روی اندروید صرف کنند به مراتب بیشتر از آی او اس است، در حالی که نهایتا درآمد اپلیکیشن اندرویدی اگر در اکثر شرایط از آی او اس کمتر نباشد، بیشتر هم نیست. به همین دلایل بسیاری از توسعه دهندگان اندروید برای کاستن از هزینه و زمان مورد نیاز برای ساخت اپلیکیشن ها، از منابع بی کیفیت استفاده می کنند. به عبارتی، سر و ته اپ اندرویدی را هم می آورند! بسیاری از اپلیکیشن های اندروید، به دلیل کیفیت پایین ترشان نسبت به برادر آی او اسی خود[3] مورد انتقاد قرار می گیرند. احتمالا حالا متوجه شده اید که این کیفیت کمتر چه دلیلی دارد.

یکپارچه نبودن بازار اندروید

an

یکی دیگر از مشکلات گریبان گیر برنامه نویسان اندروید، ورژن های متعدد این سیستم عامل به شمار می روند که بازار اپلیکیشن را هم برای توسعه دهندگان و هم برای کاربران به بخش های مختلف تقسیم بندی می کنند.

آماری که در تصویر پایین مشاهده می کنید در 4 ژانویه سال 2016 توسط خود گوگل[4] ارائه شده. همان طور که مشاهده می کنید تنها 10.1 درصد از کاربران اندروید از آخرین نسخه این سیستم عامل استفاده می کنند و روی گجت های یک سوم مخاطبین این سیستم عامل، هنوز ورژنی از آن نصب شده که قریب به سه سال از عرضه اش می گذرد.

مسلما برای همه برنامه نویسان، توسعه اپلیکیشن روی پلتفرمی با چندین و چند نسخه و ویرایش مختلف کاری بس سخت و دشوار است. حال خودتان را بگذارید جای برنامه نویس اندرویدی که قرار است اپلیکیشنی توسعه بدهد که هم باید روی سیستم عامل 4 یا 5 سال پیش اجرا شود و هم روی نسخه ای از این سیستم عامل که همین چند ماه پیش عرضه شده!

مشکل دیگر توسعه دهندگان اندرویدی، تعداد بسیار بالای دیوایس ها اندرویدی با رزولوشن های مختلف و امکانات متفاوت است. فرآیند بهینه سازی تصاویر برای هر سایز صفحه نمایش و رزولوشن و تطبیق دادن اپ با امکانات گوناگون هر دیوایس و یا حداقل تعدادی از آن ها می تواند کاری بسیار وقت گیر و طاقت فرسا باشد.

برای مقایسه، بد نیست که به نمودار توزیع نسخه های مختلف iOS میان کاربران آی دیوایس ها نگاهی داشته باشید[5].

ios

خطر از دست رفتن مخاطبین

WSJ-Considering-Time-Spent-on-Smartphones-Mobile-Ad-Spend-Should-be-Higher

به عنوان یک توسعه دهنده اندروید، دیگر مسئله ای که ذهن تان را درگیر خود خواهد کرد از دست رفتن کاربران تان و تغییر موضع شان به سمت اپل خواهد بود.

طبق آمار های منتشر شده[6]، حدود 26 درصد از خریداران آیفون های 6s و 6s Plus در اولین ماه عرضه شان قبلا از کابران دیوایس های اندرویدی بوده اند. این آمار هر ساله با ارقام دیگری تکرار می شود. برای مثال در دورانی که آیفون 5s عرضه شده بوده، حدود 23 درصد از کاربران اندرویدی به اپل مهاجرت کرده بودند. برای آیفون 6، حدود 12 درصد از خریداران آن پیش تر مالک یک اسمارت فون اندرویدی بوده اند. بسیاری از کاربران اندروید به دلایل امنیتی، به خاطر قابلیت هایی که آی او اس برای شان به ارمغان می آورد و صد البته اپلیکیشن های بهتر، ترجیح می دهند که به جبهه اپل بپیوندند.

توسعه دهندگان صد ها، نه هزاران ساعت از وقت خود را به پیشرفت در توسعه اپ های یک سیستم عامل اختصاص می دهند. اما در همین حین کاربران شان را از دست می دهند و در نتیجه از درآمد و سودشان کاسته می شود. به همین دلیل بسیاری برنامه نویسی برای اندروید را رها می کنند.

ابزار توسعه اپلیکیشن بهتر

xcode-7-screenshot-640x341

گرچه Xcode  و Android Development Studio اصلی ترین ابزار توسعه دهندگان برای ساخت اپلیکیشن نیستند و بسیاری از آن ها استفاده از موتور های بازی سازی و برخی از چهارچوب های نرم افزاری مجانی را برای صرفه جویی در وقت و کاهش حجم کدنویسی ترجیح می دهند، اما با این حال باز هم بسیاری از توسعه دهندگان این دو سیستم عامل از همین دو ابزار ذکر شده برای طراحی محصولات نرم افزاری خود بهره می جویند.

هیچ کدام از توسعه دهندگانی که در ابتدای مقاله به آن ها اشاره کردیم، حتی یکی از آن ها، ADS را به Xcode ترجیح نمی دهند. البته اگر بخواهیم رو راست باشیم، یک نفر محیط اپلیکیشن Eclipse (که ADS بعد ها جای آن را گرفت) را از Xcode برتر می داند.

مشکل توسعه دهندگان با ADS، متدی است که در آن برای توسعه اپ ها استفاده می شود. در این محیط اپلیکیشن ها با تکیه بر طرح ها و قالب های XML طراحی می شوند. در حالی که بسیاری از توسعه دهندگان رویکرد [7]WYSIWYG که در Xcode استفاده می شود را ترجیح می دهند.

توسعه دهندگان، تعهد اپل را نسبت به جامعه برنامه نویسان ستایش می کنند، در حالی که گوگل نسبت به آن ها و مشکلات شان بی تفاوت است. به همین دلیل اغلب سازندگان اپ های اندروید هنگامی که با ابزار و منابع گوگل به مشکل بر می خورند، چندان از سمت این کمپانی پشتیبانی نمی شوند.

اگر شما تجربه ای از توسعه اپ روی این سیستم های عامل دارید، در بخش نظرات دیدگاه خود را با ما و سایر کاربران دیجیاتو در میان بگذارید. سیستم عامل بهتر از بعد توسعه اپلیکیشن به همراه دلایل تان را ذکر کنید تا ما و سایر کاربران دیجیاتو بتوانیم این بحث را بیش تر به پیش ببریم.

پانویس

  1. Android development is 30% more expensive than iOS. And we have the numbers to prove it!
  2. در نوشتن یک اپلیکیشن، برنامه نویس باید الگوریتم هایش را با استفاده از یک زبان برنامه نویسی پیاده کند. به این فرایند کد نویسی می گویند.
  3. The Smartphone App Wars Are Over, and Apple Won
  4. توزیع نسخه های اندروید میان کاربران
  5. توزیع نسخه های iOS میان کاربران
  6. iPhone 6s has drawn a record percentage of Android switchers
  7. متدی برای طراحی که در آن هر چه که در حین طراحی و توسعه اپ توسط توسعه دهنده مشاهده می شود، به همان شکل در خروجی اپلیکیشن هم توسط کاربران دیده می شود.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • abbas_nikzad
    abbas_nikzad | ۲۵ تیر ۱۳۹۵

    بعنوان توسعه دهنده ی 5 ساله ی اندروید و یکساله ی ios که خیلی قبل تر از اندروید برای آی او اس برنامه نویسی میکردم . به شدت با این مقاله موافقم و هیچ چیز جای کیفیت رو نمیگیره . نه بروزرسانی های تند تند و الکی اندروید نه تبلیغات های گوگلی و نه هیچ چیز دیگه ، بنده به شخصه فقط و فقط شرایط برنامه نویسی ios رو ندارم (نبود دیوایس های اپل و ....)

  • حسین ابراهیمی
    حسین ابراهیمی | ۲۵ تیر ۱۳۹۵

    اپلیکیشن های ios کیفیت و دوام بیشتری نسبت به آندروید دارن اما در ios اپلیکشن ها و گجت های فارسی کمتری نسبت به آندروید دارد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی