ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

۵ توصیه مفید برای فائق آمدن بر مشکلات استارتاپی

استارتاپ ها به تک شاخ ها و شرکت هایی که در معرض عرضه ی اولیه ی سهام قرار دارند خلاصه نمی شوند. مشکلاتی که استارتاپ ها با آنها مواجه اند، مشکلاتی واقعی هستند که گریبانگیر ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۶ تیر ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۰

استارتاپ ها به تک شاخ ها و شرکت هایی که در معرض عرضه ی اولیه ی سهام قرار دارند خلاصه نمی شوند. مشکلاتی که استارتاپ ها با آنها مواجه اند، مشکلاتی واقعی هستند که گریبانگیر اکثریت قریب به اتفاق آنها می شود.

ماجرای موفقیت استارتاپ ها نیز به داستان طنز های تصویری شباهت دارد که روی اینترنت با عنوان «چیزی که به نظر می آید» و «چیزی که در واقع هست» دست به دست می شوند. در واقع هر چه بیشتر در این حوزه سابقه داشته باشید، به شباهت این دو بیشتر ایمان خواهید آورد. در این مطلب سعی نداریم شما را با همان توصیه های خیالی که در همه ی کتاب ها و مقالات اینچنینی پیدا می شوند سرگرم کنیم، بلکه قصد داریم کاری کنیم با واقعیت آشنا شوید.

اندرو مدال، کارآفرین سریالی، استراتژیست دیجیتال، طراح وب و نویسنده، درباره ی تجربه های استارتاپی خود می نویسد: «من در سال ۲۰۱۱ مشغول ساخت یکی از استارتاپ هایم بودم. اتومبیلم را فروخته بودم تا پولش را برای جذب سرمایه هزینه کنم. درست در دقیقه ی نود، زمانی که پولم رو به اتمام بود و مقدار زیادی خرج و مخارج روی دستم مانده بود، موفق شدم سرمایه ای شش رقمی جذب کنم».

او ادامه می دهد: «همان سال، پس از آنکه دو سال از عمرم را به ایجاد شرکت هایم اختصاص داده بودم، درست وقتی همه چیز آماده ی بهره برداری می شد، به ۲ سال زندان متهم شدم و همه چیزم را از دست دادم. سال ۲۰۱۳ تنها ۲۰۰ دلار پول و یک عالمه بلندپروازی در سر داشتم. اواخر همان سال، با یک نفر دیگر مشغول کار بودم، اما رابطه ی کاری مان رو به تیرگی گذاشت و تمام مشتریان و سرمایه مان را از دست دادیم و به این ترتیب مجبور شدم دوباره با شرایط دشوار و طاقت فرسا رو در رو شوم».

این مشکلات ممکن است برای هر کسی پیش بیاید و درست در همین زمانهاست که توان، مقاومت، انعطاف پذیری، شهامت و انگیزه ی ما به عنوان کارآفرین به بوته ی آزمون گذاشته می شود.

در ادامه توصیه های کارآفرینانه ای را از نظر خواهید گذراند که به شما کمک می کنند به سلامت از این دریای پر تلاطم عبور کنید:

۱- این را بدانید که انسان های بزرگی مثل شما در چنین موقعیت هایی قرار داشته اند

هنری فورد پیش از آنکه شرکت اتومبیل سازی موفق خود را بنا کند، ۵ بار ورشکست شد. بیل گیتس در اولین کسب و کار خود به نام Traf-O-Data شکست خورد. استیو جابز از اپل اخراج شد. جی کی رولینگ زمانی که داشت روی اولین کتاب هری پاتر کار می کرد، زندگیِ پیش از برند ۱۵ میلیارد دلاری خود را در چنین وضعیتی می دید: در حال طلاق گرفتن و زندگی با کمک دولت در یک آپارتمان محقر به همراه دخترش.

زندگی کارآفرینان با تنهایی زیادی توأم است. به همین دلیل خواندن داستان زندگی و موفقیت ها و شکست های کارآفرینان موفق می تواند به شما یادآوری کند که تنها نیستید. قرار گرفتن در زمره ی کسانی که این تلخی ها را تجربه کرده اند و یا کسانی که در این سختی ها شما را تنها نمی گذارند، چیز کمی نیست. فقط دانستن این موضوع، کمی از فشاری که روی خود حس می کنید می کاهد.

۲- از تغییر استقبال کنید

نمونه های بی شماری از کارآفرینان، فناوری ها و شرکت هایی وجود دارد که رقبا، مدل های کسب و کاری و حتی کل یک صنعت را متحول کرده اند. کافی است نگاهی به سرنوشتی بیاندازید که فیسبوک برای مای اسپیس، نپستر برای صنعت موسیقی، کریگزلیست برای روزنامه های محلی و آمازون برای کتابفروشی ها رقم زده اند. از میدان به در شدن، نتیجه ی مقاومت کردن در برابر تغییرات در حال وقوع و عدم پذیرش آنهاست.

کارآفرینان باید این را بدانند که در هنگامه ی تغییر، فرصت های بیشماری برای استفاده پدید می آید. اما واقعیت این است که تغییر نوعاً تهدید به حساب می آید، چیزی (یک موقعیت، رقیب یا فناوری جدید) که می تواند باعث آسیب رساندن به کسب و کار شما شود و اگر در برابر آن مقاومت کنید و آن را پذیرا نشوید ممکن است شما را با خطر انقراض و نابودی کامل مواجه کند.

۳- خلاقیت خود را به کار بگیرید

آیا می دانستید چسبی که در کاغد یادداشت های چسبدار مورد استفاده قرار می گیرد، به صورت اتفاقی در تلاش برای ساخت چسبی فوق قوی برای اکتشافات فضایی ساخته شده است؟

در اغلب مواقع، دشواری هایی که با آنها مواجه می شوید شما را وادار خواهند کرد برای رسیدگی به مشکلات استارتاپ خود از خلاقیت تان کمک بگیرید. ایده های خلاقانه ی بسیاری از کارآفرینان در همین دوران های سخت به ذهنشان خطور کرده اند.

۴- انعطاف پذیر باشید

بسیاری از فرهیختگان انعطاف پذیری را مهم ترین ویژگی یک کارآفرین برشمرده اند. انعطاف پذیری مهارتی یادگرفتنی است که می تواند در نتیجه ی تجربیات شخصی و حرفه ای پدید بیاید. بنابراین بد نیست حواستان به این موضوع باشد که در هر آزمون دشوار، انعطاف پذیری تان نیز قدری نسبت به قبل بیشتر می شود و این چیز فوق العاده ای است.

۵- روی چشم انداز بزرگ تان متمرکز بمانید

ایلان ماسک در اوایل سفر کارآفرینانه اش، زمانی که داشت به همراه برادرش اولین شرکت خود را بنا می کرد، شب ها روی مبل می خوابید و در اتاقی زندگی می کرد که حتی حمام نداشت. پس از بنیان گذاشتن تسلا و اسپیس اکس نیز تنها ۳ میلیون دلار برای ماسک باقی ماند که مجبور بود همان را نیز خرج تسلا کند، چون هنوز جایگاه خود را در بازار پیدا نکرده بود. اما او هیچگاه به چشم اندازی که از آینده داشت شک نکرد.

داشتن چشم اندازی بزرگ می تواند به شما کمک کند نگاه خود را به جایی فرا تر از موانع و موقعیت های دشوار بدوزید. نگه داشتن تمرکز خود روی این چشم انداز، هم شما و هم تیم تان را در مواجهه با سرسخت ترین دشمنان تان توانمند خواهد ساخت.

موفقیت استارتاپ ها نیازمند زحمت است. هیچ کس نگفته به راحتی می توان استارتاپی را به موفقیت رساند. از مشکلات خود برای ایجاد مهارت های ضروری که در نهایت به موفقیت شما منجر خواهند شد نهایت استفاده را ببرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Amin Abdiyan
    Amin Abdiyan | ۲۶ تیر ۱۳۹۵

    فقط سه میلیون دلا!!!!

    • پیام ادیب
      پیام ادیب | ۲۷ تیر ۱۳۹۵

      امین عزیز، ایلان ماسک به شخصه از فروش اولین شرکتش به نام Zip2 مبلغ ۲۲ میلیون دلار پول گیرش اومده بود. کل شرکت به مبلغ ۳۰۷ میلیون دلار نقد و ۳۴ میلیون دلار غیرنقد فروخته شده بود. «فقط ۳ میلیون دلار» اینجا معنی پیدا میکنه! :))

مطالب پیشنهادی