ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هند با پادهای الکتریکی بدون راننده به نبرد معضل ترافیک می رود

شهر گورگان که در نزدیکی دهلی نو واقع است، مقر بسیاری از کمپانی های چندملیتی مانند گوگل، مایکروسافت و اپل در هند به شمار می رود. با توجه به حجم عظیم افرادی که هر روزه ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۷ تیر ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰

شهر گورگان که در نزدیکی دهلی نو واقع است، مقر بسیاری از کمپانی های چندملیتی مانند گوگل، مایکروسافت و اپل در هند به شمار می رود. با توجه به حجم عظیم افرادی که هر روزه در سر کار خود حاضر می شوند، مشکلات ترافیکی در این منطقه به اوج خود رسیده؛ اما به تازگی پروژه جدیدی برای رفع این مشکل معرفی شده: تاکسی های الکتریکی بدون راننده.

این پروژه آزمایشی با هدف اتصال دهلی نو به بخش های داخلی گورگان آغاز شده، و 16 ایستگاه در مسافت 13 کیلومتری را در بر می گیرد. در این سیستم حمل و نقل، پادهای (محفظه های) الکتریکی بدون راننده از ریل های هوایی معلق شده و در بازه های زمانی منظم، مسیر تعیین شده را می پیمایند.

طبق اطلاعات موجود، میانگین سرعت این پادها به 60 کیلومتر در ساعت می رسد و 5 تا 6 نفر در آن جای می گیرند. با این حساب، انتظار می رود که با آغاز به کار این پروژه بیش از 30.000 مسافر در روز از این طریق جابجا شوند. هزینه این پروژه به میزان 8.5 میلیارد روپیه (126 میلیون دلار) برآورد شده، که بسیار کمتر از هزینه ساخت مترو با امکانات مشابه خواهد بود.

در همین راستا، دولت هند در حال حاضر به بررسی پیشنهادهای دریافتی از شرکت های بین المللی برای ساخت این پروژه مشغول است و ظاهراً نتیجه نهایی طی ماه آینده اعلام می شود. مسئولین مربوطه امیدوارند با اجرای این پروژه، بار ترافیکی بزرگراه اصلی شماره 8 که دهلی را به گورگان و فرودگاه بین المللی این شهر متصل می کند، تا حد زیادی کاهش یابد.

با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا ظرفیت پایین این پاد تاکسی ها گزینه مناسبی برای رفع مشکل ترافیک سرسام آور دهلی نو و گورگان خواهد بود یا خیر. لازم به ذکر است که در سال 2011 پروژه مشابهی در شهر امریتسار هند معرفی شد، اما با شکایت مغازه داران، کسب و کارهای خرد و دوستداران میراث ملی این منطقه، و همچنین به خاطر عدم توجیه مالی، این عملیات در سال 2014 به دست فراموشی سپرده شد.

لازم است بدانیم که سیستم پاد تاکسی چیزی شبیه به پروژه Skytran خواهد بود. این استارتاپ با مشارکت ناسا قصد دارد سیستم حمل و نقل عمومی را متحول کند و بدین منظور، شبکه ای از پادهای معلق بر روی ریل های هوایی را ساخته است. شرکت فوق در حال حاضر بر روی پروژه آزمایشی خود فعالیت می کند.

البته شایان توجه است که سیستم های حمل و نقل سریع شخصی در مقیاس کوچک در قسمت های مختلف جهان آزموده شده اند. قدیمی ترین و گسترده ترین نمونه از این سیستم به شهر مورگان تاون در ایالات ویرجینیای غربی تعلق دارد. شبکه های کوچک تری از این پادها در پارک تجاری شهر مصدر در امارات متحده عربی، فرودگاه هیترو در لندن، و همچنین در شهر سانچئونگ کره جنوبی مشغول فعالیت هستند؛ ضمن اینکه انتظار می رود سنگاپور نیز اولین مجموعه پادهای بدون راننده خود را تا پایان سال جاری عملیاتی نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی