ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف صدها کهکشان جدید در اولین تصویر بدست آمده از ابرتلسکوپ MeerKAT

ساخت رادیوتلسکوپ میرکت (MeerKAT) هنوز به پایان نرسیده، اما اولین تصویر بدست آمده از آن بسیار امیدوار کننده تلقی می شود. در این تصویر، قطعه کوچکی از آسمان را می بینیم که حدود 1300 کهکشان را ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۸ تیر ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰

ساخت رادیوتلسکوپ میرکت (MeerKAT) هنوز به پایان نرسیده، اما اولین تصویر بدست آمده از آن بسیار امیدوار کننده تلقی می شود. در این تصویر، قطعه کوچکی از آسمان را می بینیم که حدود 1300 کهکشان را در خود جای داده.

برای درک بهتر دستاورد تلسکوپ در حال ساخت فوق، لازم است بدانیم پیش تر فقط حضور 70 کهکشان در این بخش از آسمان شناسایی شده بود؛ این بخش کوچک تنها 0.01 درصد از کل کره آسمان را تشکیل می دهد.

تلسکوپ یاد شده در آفریقای جنوبی نهایتاً به 64 دیش مجهز خواهد شد، اما ساخت آن به صورت مرحله ای انجام می شود تا رفع مشکلات احتمالی به وجود آمده در عملیات اجرایی آن راحت تر انجام گردد. در فاز اول این پروژه با نام AR1 تنها 16 دیش ساخته شده اند، و ثبت تصویر فوق نیز با استفاده از همین تعداد صورت گرفته.

در واقع برای ثبت این تصویر، تنها از 25 درصد ظرفیت رادیوتلسکوپ MeerKAT استفاده شده، پس می توان تصور کرد که اجرایی شدن این مرکز با ظرفیت کامل چه نتایج حیرت انگیزی را حاصل خواهد کرد.

«میرکت» سرانجام بعنوان بخشی از پروژه SKA به فعالیت خواهد پرداخت. این پروژه که از رادیوتلسکوپ های متعدد تشکیل شده، در استرالیا و آفریقای جنوبی در دست ساخت است. طبق گزارش مطبوعاتی SKA، فاز اول میرکت، اولین گام آنها در جهت معرفی قابلیت های آفریقای جنوبی در حوزه فضایی بین المللی به شمار می رود.

در همین راستا دکتر «راب آدام» مدیر پروژه SKA در آفریقای جنوبی اعلام کرد: "آغاز به کار MeerKAT AR1 و اولین نتایج به دست آمده از آن، نقطه عطفی برای کشور آفریقای جنوبی محسوب می شود."

همچنین «نالدی پاندور» وزیر علم و فناوری این کشور اضافه کرد:

این تلسکوپ، که بخش اعظم آن به صورت داخلی طراحی و ساخته شده، به جهانیان نشان می دهد که آفریقای جنوبی نیز در عرصه تحقیقات بین المللی، مهندسی، فناوری و علوم حرف های زیادی برای گفتن دارد.

لازم به ذکر است که شاید این تصویر در نگاه اول حاوی نکات برجسته ای نباشد، اما برای درک اهمیت آن می توانید به قسمت های بزرگنمایی شده در تصویر زیر توجه کنید. مثلاً دو کهکشان واقع در سمت راست، سیاهچاله های عظیمی در مرکز خود دارند. همچنین کادر پایینی سمت چپ کهکشانی را نشان می دهد که تقریباً 200 میلیون سال نوری از ما دورتر قرار گرفته.

meerkat_ar1_first_results_1

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی