ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شرکت های سازنده هدفون چگونه خود را با تغییر و تحولات تازه دنیای تکنولوژی همراه می کنند؟

دنیای هدفون ها آماده یک دگرگونی کامل است. اینطور که بارها و بارها گفته شده، اپل تصمیم دارد درگاه ۳.۵ میلیمتری هدفون را از تلفن هوشمند محبوب خود حذف کند و اینتل از طرف دیگر، ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۹ تیر ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

دنیای هدفون ها آماده یک دگرگونی کامل است. اینطور که بارها و بارها گفته شده، اپل تصمیم دارد درگاه ۳.۵ میلیمتری هدفون را از تلفن هوشمند محبوب خود حذف کند و اینتل از طرف دیگر، مشغول بهینه سازی درگاه USB-C است تا آن را برای ایفای نقش یک اتصال صوتی آماده و در نهایت جایگزین درگاه ۳.۵ میلیمتری هدفون در موبایل های اندرویدی و لپ تاپ ها کند. این در حالیست که همین حالا، برخی موبایل ها از USB-C به جای درگاه هدفون قدیمی استفاده می کنند.

اخیراً ولی می توان دید که هدفون های مجهز به درگاه لایتنینگ و USB-C کم کم در حال بیشتر شدن هستند. اما نکته چیست؟ شکل و شمایل وصل کردن هدفون ها به ابزارهای دیجیتالی در حال تغییر بوده و اپل در کنار برخی دیگر از شرکت های سازنده موبایل، در حال پیش بردن این تغییرند.

از طرف دیگر، این تغییری است که شرکت های سازنده هدفون، برای باقی ماندن در مسیر کسب درآمد خود مجبور به همراه شدن با آن هستند و سوال اینجاست که نظر آنها در مورد این دگرسویی ناگهانی چیست.

در این میان ولی به نظر می رسد که آنها نیز مشتاق از راه رسیدن این تغییر هستند چرا که مدیران بسیاری از برندهای شناخته شده، اذعان دارند که تا پایان عمر جک ۳.۵ میلیمتری چیزی باقی نمانده است. نه تنها هیچ کدام از این موضوع وحشت نکرده اند، بلکه بسیاری از آنها برای موج درخواست خریداران هدفون های جدید، هیجان زده هم هستند.

هدفون ها پس از این تغییر چه ظاهری پیدا خواهند کرد

v-moda crossfade wireless-w800

اینطور که پیداست، جهان هدفون ها قرار است دو بخشی شود. یک بخش با اتصال لایتنینگ همراه خواهند شد و بخش دیگری نیز به سراغ USB-C می روند. این در حالیست که هنوز مشتریان زیادی هم برای استاندارد مرسوم کنونی وجود خواهد داشت چرا که ابزارهای اندرویدی و همچنین ویندوزی، الزامی ندارند که به سرعت از USB-C برای این منظور بهره بگیرند.

در این بین، دو راه دیگر برای کاربران وجود دارد. راه اولی که در نهایت رو به شکست می رود، استفاده از دانگل یا همان مبدل برای استفاده از هدفون های قدیمی تر است. به این ترتیب که یک سوی مبدل همان ارتباط استاندارد ۳.۵ میلیمتری را به همراه دارد و سمت دیگرش، اتصالی خواهد بود که دستگاه شما نیاز دارد؛ چه لایتنینگ و چه USB-C.

27486868496_fa75e98e3e_b-w800

در حال حاضر هم مشخص نیست که آیا اپل چنین مبدلی را به همراه آیفون بعدی اش ارائه خواهد داد یا خیر.

راه بعدی، بهره گیری از هدفون هایی است که می توان کابل های مختلفی را به آنها متصل کرد. در این صورت می توانید بعداً بر اساس نیاز خود، کابلی که می خواهید را خریداری کرده و آن را به هدفون تان متصل کنید.

استفاده از هدفون های بلوتوث چند برابر می شود

569fc236c08a80e01b8bac5b-w800

با رخ دادن اتفاقی که در انتظارش هستیم، بیشتر کاربران ترجیح خواهند داد تا به جای استفاده از مبدل و محروم کردن خود به شکل همزمان از گوش دادن موسیقی و شارژ دستگاه، به سراغ خرید هدفون هایی بلوتوث بروند. «سم پَشل»، مدیر ارشد تجاری شرکت Skullcandy می گوید: «این تغییر هم برای ما بزرگ است و هم برای مشتریانمان. شدیداً باور داریم که این اتفاق موجب می شود تا کاربران دوباره ملزم شوند یک هدفون تازه بر حسب نیاز خود بخرند. این خرید، تمایل گسترده ای به سوی هدفون های بلوتوث خواهد داشت.»

در این میان برخی از شرکت ها نیز به سوی توسعه هدفون هایی هیبریدی روی آورده اند تا کاربر هم بتواند از آنها به شکل بی سیم استفاده کند و هم با سیم.

افزایش کیفیت چقدر حقیقت دارد؟

img_0758-w800

بیشتر افراد انتظار دارند که هدفون های بلوتوث با گذر زمان بهتر و بهتر شوند اما اگر یکی از آنها را مورد استفاده قرار داده باشید، می دانید که عمر باتری آنها یکی از مسائل بسیار مهم است که شما را درگیر خود می کند. از طرفی، همواره باید درگیر اتصال آنها به گجت خود باشید.

مردم باور دارند که با حذف درگاه و جک هدفون، می توانند کیفیت صدای بالاتری را تجربه کنند. مسئله اینجاست که درگاه لایتنینگ و USB-C درب را بر روی کیفیت بالاتر می گشایند، اما چنین کیفیتی را باید در هدفون های گران تر طلب کرد.

امروزه، بیشتر مردم از طریق موبایل به موسیقی گوش می دهند. درون موبایل هوشمند شما یک مبدل دیجیتال به آنالوگ (DAC) به همراه تقویت کننده (amp) وجود دارد که این دو هرچقدر از کیفیت بالاتری برخوردار باشند، موسیقی مورد نظرتان را به شکل بهتری خواهید شنید.

نکته اینجاست که هنوز این دو بخش یاد شده در تلفن های هوشمند پیشرفت چشم گیری نداشته اند. البته برخی از موبایل ها، این نکته را در مرکز توجه قرار داده اند. برای مثال، ال جی سال پیش در V10 این موضوع را دست خوش بهبود کرد.

shutterstock_348317801-w800

در هر صورت، مسئله اینجاست که درگاه لایتنینگ و USB-C به شکل جادویی نمی توانند کیفیت صدای بالایی را برای کاربر به ارمغان آورند. موبایل های ارزان، از قطعات ارزانی تشکیل شده اند و DAC های ارزان هم کیفیت صدای پایینی ارائه می دهند. دانستن این موضوع لازم است تا بعداً در صورت خرید یک هدفون لایتنینگ یا USB-C گران قیمت، تعجب نکنید که چرا کیفیت صدا تفاوتی با گذشته ندارد.

با این حال، در آینده این روند نیز تغییر می کند و کیفیت قطعات موبایل ها به دلیل الزامی که وجود دارد، بالاتر می رود و می توان با استفاده از هدفون های گران تر، تغییر کیفیت را لمس کرد.

در این میان برخی اتفاقات هم رخ خواهد داد که باید نگاهی به آنها نیز داشت.

  • قمیت متوسط هدفون ها افزایش خواهد یافت

Beats با محصولات گران خود موجب شد تا کاربران به پرداخت مبالغ بیشتر برای خرید یک هدفون عادت کنند و حالا تمام سازندگان این وسایل، در حال منفعت بردن از رشد قیمت ها هستند. این در حالیست که کاربران در صورتی که یک هدفون مجهز به اتصال بلوتوث بخواهند، باید هزینه بیشتری را صرف کنند.

«کال ولتون»، مدیر عامل «V-Moda» می گوید: «قیمت هدفون ها افزایش خواهد داشت، اما هزینه های ما نیز بالاتر خواهد رفت. تنها هزینه ساخت هدفون در میان نیست، بلکه باید به مهندسی آن نیز توجه داشت. بیشتر مردم توجهی به هزینه هایی که در این بخش می شود نمی کنند.»

  • USB-C می خواهد همین مشکل را حل کند

در ابتدای مقاله گفتیم که اینتل در حال بهینه سازی USB-C برای اتصال صوتی است. این شرکت می خواهد امکان انتقال صدای آنالوگ با USB-C را فراهم آورد. همین ویژگی به سازندگان هدفون این انتخاب را می دهد تا بتوانند قید DAC و تقویت کننده بکار رفته در خود موبایل را زده و یا به همان شیوه قدیمی از منابع موبایل بهره گیرند. مشخصاً هدفون هایی که راه دوم را انتخاب کنند، ارزان تر خواهند بود.

مشکل اینجاست که هنوز کارایی این روش تجاری نشده. از سوی دیگر شرکت های هدفون ساز علاقه مند هستند تا اندروید سازان بیشتری از USB-C بهره گیرند.

  • مردم به دنبال هدفون هایی مناسب هستند، نه عالی

توسعه دهندگان هدست ها به خوبی متوجه هستند بیشتر افرادی که به سراغ خرید هدفون می آیند، کاربرانی حرفه ای در زمینه تولید موسیقی نیستند. بنابراین دلیلی هم ندارد بخواهند هزینه بسیار زیادی را صرف خرید یکی از وسایل شان بکنند. بیشتر کاربران همین حالا از سرویس های استریم موسیقی استفاده می کنند که کیفیت جالبی را ارائه نمی دهند.

چرا جک هدفون حذف می شود؟

g5-usb-c-w800

با توجه به مواردی که در بالا به آنها پرداختیم، یک بار دیگر این دیدگاه مطرح می شود که در بسیاری از موارد، کیفیت تغییری نخواهد داشت. پس چرا شرکت ها باید قدم در راه حذف یک استاندارد بردارند؟

در حال حاضر می توان به ویژگی ANC یا لغو نویز فعال اشاره داشت. از طرف دیگر، به طور کلی می توان در آینده ای نزدیک انتظار حضور قابلیت های هوشمند را نیز در هدفون ها داشت. «هدفون هوشمند»؛ این عنوانی است که به فروش چنین محصولاتی در آینده کمک بسیاری می کند. در حقیقت نیز این ویژگی می تواند تا حد زیادی مفید باشد. برای مثال، هدفون شما زمانی که به دستگاهی متصل است، می تواند دریابد که شما کجا هستید و بر همان اساس، نحوه پخش صدا را بهینه نماید.

چرا اپل می خواهد درگاه ۳.۵ میلیمتری را حذف کند؟

sunvalley-w800

این سوالی است که از طرف یک کاربر پیش می آید. اما بهتر است از نقطه نظر یک شرکت نیز به مسئله نگریست. باید به یاد آورد که اپل یکی از شرکت هایی به شمار می رود که اکوسیستم بسته ای دارد و محصولاتش را به گونه ای می سازد که با همدیگر هماهنگی لازم را داشته باشند. در نتیجه بیشتر سخت افزار و نرم افزارهایی که از سوی همین کمپانی تولید می شود با محصولات طراحی شده به دست خودش بهترین کارکرد را دارند.

لایتنینگ در انحصار اپل است و شرکت هایی که دست به توسعه چنین هدفون هایی بزنند، صرفاً این محصولات را برای ابزارهای توسعه یافته به دست اپل می سازند. برای توسعه و ساخت هدفون های لایتنینگ، سازندگان هدفون ملزم به استفاده از قطعات الکتریکی جداگانه و اختصاصی هم هستند که همین موضوع هزینه ساختشان را بالاتر می برد و یکی از علت های قیمت گران چنین هدفون هایی همین مسئله است.

در کنار همه این ها، حذف درگاه هدفون به اپل کمک می کند تا آیفون را به شکلی ساده تر ضدآب کند.

iphone-7-double-hp-02-w800

شرکت های سازنده هدفون از تمام مواردی که ذکر شد به خوبی آگاه هستند. «سم پَشل» می گوید: «تغییراتی نظیر این و توجه سریع به آنها، همان چیزی است که برندهای عالی را از برندهای خوب متمایز می کند.»

آنچه مشخص است اینکه شرکت های سازنده هدفون، خودشان را به شکل کامل برای تغییری که پیش روی دنیای موبایل و سایر گجت ها قرار گرفته آماده کرده اند. تنها نکته ای که هنوز مشخص نیست، این است که چه کسانی برنده واقعی این تغییر و تحول بزرگ خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • faraji
    faraji | ۲۹ تیر ۱۳۹۵

    نوکیا... چندین سال پیش ‌‌... هدفوناش انحصاری خودش بود اما فراگیر نشد

مطالب پیشنهادی