ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کارنامه اولیه طرح ترابردپذیری؛ ثبت ۲۵۰۰ درخواست ترابرد ظرف ۴ روز اول

بیش از یک هفته از اجرایی شدن طرح ترابردپذیری شماره های همراه به صورت آزمایشی می گذرد. طرح ترابردپذیری شماره های همراه به مشترکین تلفن همراه اجازه می دهد با حفظ شماره، اپراتور تلفن همراهشان ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۹ تیر ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۰

بیش از یک هفته از اجرایی شدن طرح ترابردپذیری شماره های همراه به صورت آزمایشی می گذرد. طرح ترابردپذیری شماره های همراه به مشترکین تلفن همراه اجازه می دهد با حفظ شماره، اپراتور تلفن همراهشان را تغییر دهند. در همین راستا معاون رگولاتوری، نتایج اجرای آزمایشی این طرح را تا به اینجا تشریح کرده است.

صادق عباسی شاهکوه، معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره ی نتایج اجرای این طرح و مشکلاتی که تاکنون بر سر راه متقاضیان ترابردپذیری قرار داشته است، توضیحاتی ارائه کرده است که در ادامه توجه شما را به این توضیحات جلب می کنیم:.

ثبت ۲۵۰۰ تقاضا برای ترابردپذیری تنها ظرف ۴ روز ابتدایی

عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه متقاضیان در این زمینه باید از طریق سایت اپراتور ها و یا مراجعه به دفاتر امور مشترکان اقدام کنند، اظهار داشته است: «تا روز  پنجشنبه ی هفته ی گذشته که حدود ۴ روز از اجرای طرح گذشته بود، در مجموع بالغ بر ۲۵۰۰ تقاضای تعویض اپراتور موبایل به ثبت رسید».

بنا بر گفته های ایشان انجام این فرآیند از زمان ثبت تقاضای مشترک، ۳ تا ۵ روز کاری طول می کشد. ایشان افزوده اند که تا پایان روز پنجشنبه ۲۴ تیرماه، ۲۰۰ مشترک موفق به مهاجرت به اپراتور های دیگر شدند. عباسی شاهکوه توضیح داده است: «مشترکان سیم کارت های دائمی برای مهاجرت به اپراتور دیگر، باید ابتدا بدهی کارکرد خود را پرداخت کنند و پس از آن اپراتور فرآیند انتقال را انجام خواهد داد».

مشکلات اجرایی ترابردپذیری

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار داشته است که در حالت فعلی، ترابردپذیری روزانه تنها برای ۵۰۰ نفر قابل انجام است، اما با رفع مشکلات، امکان اجرای این طرح برای ۷۵۰ متقاضی در روز فراهم خواهد بود.

عباسی شاهکوه یکی از مشکلات اجرایی طرح را مربوط به زمان درخواست اولیه عنوان کرده و گفته است: «در دستورالعمل طرح ترابردپذیری، زمانی ۴۸ ساعته برای مرحله ی تأیید اولیه در نظرگرفته شد تا چنانچه مشکلات حقوقی و مالی برای انجام طرح وجود دارد توسط مشترک طی شود. اما شاهد آن بودیم که در برخی مواقع، اپراتور ها بدون توجه به این زمان و برای مثال با گذشت ۲ ساعت، درخواست مشترک را رد کرده بودند که به تدریج این مشکل رفع شد».

وی افزوده است پس از اعلام بدهی به مشترک متقاضی ترابردپذیری، برای تسویه ی بدهی مالی، ۴۸ ساعت زمان به او داده می شود و سپس فرآیند تعویض سیم کارت انجام می شود. به گفته ی ایشان برخی مشکلات نیز مربوط به تأیید هویت دارنده ی سیم کارت بود که در برخی مواقع تطابق با مدارک شناسایی فرد صورت نگرفته و این موضوع باعث اتلاف وقت و رد درخواست متقاضی شده است.

یکی دیگر از اشکالات جدی که به گفته ی ایشان در این فرایند دیده و راه حل آن پیدا شده مربوط به تأخیر در زمان قطع سیم کارت تا زمان اتصال مجدد آن در شبکه ی اپراتور دیگر بوده است. وی در این باره توضیح داده: «در فرآیند ترابرد، نهایتاً باید سیم کارت اپراتور جدید به مشترک تحویل داده شود و بعد از آنکه سیم کارت قبلی مشترک غیرفعال شد، این سیم کارت جدید فعال شود. در اجرای ترابردپذیری شاهد آن بودیم که برخی مواقع این فرآیند اگرچه از نظر سیستم، کامل شده است هنوز سیم کارت به دست کاربر نرسیده اما ارتباط وی قطع شده است».

هم اکنون مشکل قطع شدن سیم کارت قدیمی پیش از رسیدن سیم کارت جدید به دست مشتری برطرف شده است

به گفته ی ایشان در فرآیند تحویل سیم کارت خام به مشترک، ۲ مدل فرآیند طی می شود: یکی اینکه مشترک می تواند به دفاتر امور مشترکان مراجعه کند و بعد از ثبت درخواست و طی مراحل احراز هویت، سیم کارت جدید را فعال کند که در این وضعیت، مشکلی به وجود نمی آید. اما با انجام فرآیند دریافت سیم کارت از طریق شرکت پست مشکلی بروز پیدا می کند، چرا که تا زمان رسیدن سیم کارت جدید به دست متقاضی، ارتباط سیم کارت قبلی وی ممکن است قطع شود.

عباسی شاهکوه تأکید کرده است: «هم اکنون این فرآیند اصلاح شده و برای اینکه اطمینان حاصل کنیم سیم کارت جدید در اختیار مشترک قرار گرفته است، تا زمان تأیید، سیم کارت قدیمی غیرفعال نمی شود».

رفع قریب الوقوع محدودیت تقاضای ترابردپذیری

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفته است با رفع مشکلات ۷۵۰ تقاضا را در یک روز پاسخ خواهیم داد اما پس از اطمینان از اجرای موفق این طرح، محدودیت ثبت تقاضا برای ترابردپذیری برداشته می شود. معاون رگولاتوری افزوده است: «تا زمانی که مشکلات اجرای این طرح به اتمام نرسد و به یک وضعیت پایدار نرسیم، اجازه ی تبلیغ به اپراتور های موبایل داده نخواهد شد».

عباسی شاهکوه تعداد درخواست های مشترکان موبایل برای مهاجرت به هر یک از ۳ اپراتور را تقریباً مشابه عنوان کرده است.

تعداد درخواست های مشترکان موبایل برای مهاجرت به هر یک از ۳ اپراتور تقریباً مشابه بوده است

وی در مورد مشکلات فنی احتمالی اجرای این طرح گفته است که به طور کلی از نظر فنی، شبکه ی اپراتور های موبایل در ترابردپذیری مشکل خاصی نداشته اند. وی افزوده است: «با این حال در حال ایجاد سیستمی هستیم که از مشترکان به صورت اتوماتیک، نظرسنجی کند تا مشکلات اجرای این طرح از نظر ارتباط دهی و نیز رضایت سرویس به صورت مستقیم به ما اعلام شود».

اطلاع رسانی در مورد شماره های ترابرد شده

معاون رگولاتوری در مورد اطلاع رسانی پیرامون جزئیات این طرح و نحوه ی استفاده از سیم کارت جدید اظهار داشته است: «برای آنکه جریان ضدرقابتی صورت نگیرد در حال تهیه ی متن یکسان برای اطلاع رسانی در مورد این طرح هستیم تا متقاضی با دریافت یک فرم و امضای آن، بداند که از همان ابتدا چه چیزهایی را از دست می دهد و چه چیزهایی را به دست خواهد آورد».

عباسی شاهکوه گفته است: «با ترابرد شدن شماره ی موبایل، مشترک اطلاعاتی که از قبل روی سیم کارت داشته را نخواهد داشت و کل اطلاعات وی شامل دفترچه ی تلفن حذف می شود. چرا که تعویض سیم کارت مثل این است که سیم کارت شما بسوزد و بخواهید سیم کارت جدید بگیرید».

با ترابرد شدن، تمام اطلاعاتی که روی سیم کارت مشترک وجود دارد از بین می رود

وی تصریح کرده است: «در این طرح، چنانچه مشترک از یک اپراتور به اپراتور دیگر مهاجرت کند، تعرفه ی سرویس اپراتور جدید برای وی اعمال خواهد شد. در صورتی که مشترک از انجام این طرح پشیمان شد نیز راه برگشت وجود دارد. به این معنی که تنها در بار نخست ترابردپذیری، باید ۳ ماه از فعال سازی در اپراتور جدید گذشته باشد تا بتواند بار دیگر اپراتور خود را تعویض کند اما در دفعات بعدی، این محدودیت وجود ندارد».

البته هر مشترک تنها ۲ بار در سال می تواند درخواست ترابرد اپراتور همراه خود را بدهد.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تأکید کرده است: «لازم است مشترک تماس گیرنده بداند شماره ای که با آن تماس می گیرد، ترابردشده است. به همین دلیل حین تماس با شماره ی ترابردشده باید این موضوع اطلاع رسانی شود که در این زمینه اپراتور ها در حال انجام تمهیدات لازم هستند. چرا که تماس گیرنده باید بداند هزینه ی درون شبکه را می پردازد و یا برعکس هزینه ی برون شبکه را. براین اساس از اپراتورها خواسته ایم شماره ی ترابرد شده را به تماس گیرنده اطلاع بدهند تا بداند شماره ای که با آن تماس می گیرد درون شبکه نبوده و هزینه های آن بالاتر خواهد بود».

وی در ادامه گفته است: «قصد داریم یکی از روش ها را که اعلام آنونس قبل از برقراری تماس است امتحان کنیم. به این ترتیب که در ابتدای تماس، این آنونس برای تماس گیرنده پخش شود».

عباسی شاهکوه، عملکرد ۳ اپراتور موبایل در اجرای ترابردپذیری را «قابل قبول» عنوان کرده و گفته است: «با این وجود هنوز شرایط ایده آل نیست؛ اما رو به پیشرفت می رود».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • GoodPal
    GoodPal | ۷ مرداد ۱۳۹۵

    سلام دوستان
    تو این طرح اینجور که معلومه همراه اول داره خیلی غیرحرفه ای عمل میکنه و فضای رقابتی بین اپراتوری رو بصورت غیر حرفه ای خراب میکنه :/
    من از همراه اول به اپراتور دیگری ترابرد کردم ، الان هرکس بهم بخواد از خط ثابت و خط همراه اول زنگ بزنه یک پیام 20 ثانیه ای زیر کامل براش پخش میشه :
    "مشترک مخاطب شما به اپراتور دیگری ترابرد کرده است. (این بین 2 ثانیه مکث می کنند و بعد ادامه جمله رو میگن). مبلغ مکالمه با ایشان به صورت برون شبکه محاسبه خواهد شد."

    یعنی همراه اول تمام سعی خودشو کرده تا طولانی ترین جمله ای که به ذهنش میرسه رو قبل بوق آزاد تماس، پخش کنه برای تماس گیرنده!!!
    بعد این فکرو همراه اول نکرده که مردم با یبار تماس گرفتن و شنیدن این پیام 20 ثانیه ای میفهمن قضیه رو که ترابرد کرده اون فرد خاص(یا اون شماره خاص)!!!!
    با این حال باز در هر بار تماس این پیام رو برای همون تماس گیرنده پخش میکنه !!!!!!

    بعد نیومده یکم خلاقیت بخرج بده یک تک بوق آزاد خاصی برای این قضیه ابداع کنه که 20 ثانیه تماس گیرنده رو پشت خط منتظر نزاره ، بعد از این پیام 20 ثانیه ای تازه بوق آزاد تماس شروع به خوردن می کنه و گوشی طرف مقابل شروع به زنگ خوردن میکنه !!
    یعنی کسی کار فوری داشت باید پشت خط تلف شه ، در صورتی که هرکس اقدام به تماس کرد به فرد ترابرد شده باید هرچه سریعتر گوشی طرف زنگ بخوره تا پاسخ بده، نه اینکه اینجور بازیارو اپراتور اولدر بیاره که :/

    حالا امیدواریم مسئولین ذیربط پیگیری کنن این جریانو و ما رو از این گمراهی در بیارن که ترابرد کنیم یا نه!؟.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی