ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چهار روش آسان و مؤثر برای فشرده سازی فایل های صوتی حجیم

اگر سازنده پادکست، موسیقی دان و یا دی جی هستید که آهنگسازی می کنید، آشنایی با روش های فشرده سازی فایل های صوتی جهت کم کردن حجم آن ها امری ضروری برای شما به شمار می رود. ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۲۹ تیر ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

اگر سازنده پادکست، موسیقی دان و یا دی جی هستید که آهنگسازی می کنید، آشنایی با روش های فشرده سازی فایل های صوتی جهت کم کردن حجم آن ها امری ضروری برای شما به شمار می رود.

همچنین اگر علاقه ی زیادی به گوش دادن موسیقی و یا پادکست دارید، مطمئناً این موضوع برای شما مهم است که حجم فایل های خود را کم کرده تا فضای کمتری را اشغال کنند.

یکی از عوامل مهمی که حجم فایل های صوتی را تحت تأثیر قرار می دهد، بیت ریت آن است. به عبارت ساده، بیت ریت میزان داده های پردازش شده طی دوره ی معینی از زمان است.

فایل هایی با نرخ بیت ریت بالا دارای صدا و شفافیت بهتری هستند، اما فضای بیشتری را هم اشغال می کنند. این در حالیست که با قربانی کردن کیفیت و پایین تر آوردن بیت ریت یک فایل صوتی، میزان حجم آن به میزان قابل توجهی کم می شود. بیت ریت و فرمتی که به آن نیاز دارید را نوع فایل صوتی، موارد استفاده ی آن و همچنین شنوندگانش تعیین می کنند.

در این مقاله قصد داریم چهار ابزار کاربردی را جهت کاهش و تنظیم دقیق حجم فایل های صوتی حجیم به شما معرفی کنیم:

بین Lossy  یا Lossless یکی را انتخاب کنید

اولین قدم در فشرده سازی فایل های صوتی شناخت روش های Lossy (پر اتلاف) و Lossless (بی اتلاف) برای کاهش حجم فایل هاست.

در فرمت فشرده سازی Lossless داده های اصلی دست نخورده باقی مانده و نتیجتاً فایل های بسیار بزرگتر و با کیفیت تر را بدست می دهند. این در حالی است که در فرمت فشرده سازی Lossy به علت کاهش حجم فایل، برخی از داده ها از بین رفته و این موضوع سبب کاهش کیفیت صدا می شود؛ موردی که به تولید فایل های صوتی کم حجم تر می انجامد.

audio-files

فرمت های Lossy در بیشتر مواقع خوب هستند. فردی که به وسیله ی تلفن هوشمند و هدفون خود در حال گوش دادن به موسیقی و یا پادکست است، به ندرت می تواند فرق میان فایل های صوتی Lossy و Lossless را متوجه شود.

اما اگر با مشکل کمبود فضا مواجه نبوده و از بلندگو یا یک هدفون با کیفیت برای گوش دادن به موسیقی یا پادکست استفاده می کنید، استفاده از فرمت های فشرده سازی Lossless برای شما بهترین انتخاب است.

توجه داشته باشید که همیشه می توان فایل های صوتی Lossless را به فرمت Lossy تبدیل کرد، اما بر عکس این کار قابل انجام نیست.

فایل های صوتی خود را با استفاده از iTunes تبدیل کنید

اگر فرمت خاصی را برای فشرده سازی مد نظر قرار داده اید، به راحتی می توانید فایل صوتی تان را به وسیله ی نرم افزار آیتونز به آن فرمت دلخواه تبدیل کنید.

برای این کار کافی است آیتونز را باز کرده و روی گزینه Preferences کلیک کنید. سپس به پایین منوی کشویی آمده و Import Settings را بیابید. پس از انجام این کار یک پنجره ی جدید باز خواهد شد، جایی که می توانید با انتخاب یک گزینه در منوی کشویی Import Using فرمت فایل های ورودی را تغییر دهید.

بیشتر افراد فرمت MP3 را به عنوان فرمت منتخب خود می پسندند. علاوه بر این اگر مایل باشید هم می توانید با دنبال کردن مسیر Settings > Custom کیفیت خروجی را اندکی پایین تر آورده تا بدین طریق در میزان استفاده از فضای ذخیره سازی تان صرفه جویی کرده باشید.

itunes-logo

پس از انجام این کار، حالا روی فایلی که می خواهید حجمش را کاهش دهید کلیک راست کرده و گزینه ی Create MP3 Version را انتخاب کنید. بعد از آن آیتونز اقدام به فشرده سازی فایل مورد نظر بر اساس تنظیمات انتخاب شده توسط شما می کند. به محض تمام شدن فرآیند فشرده سازی قادر خواهید بود فایل جدید را در بخش موسیقی آیتونز خود ببینید.

نرم افزار Monkey’s Audio را به کار بگیرید

اکثر مردم نمی توانند تفاوت بین یک فایل 320 کیلوبایت بر ثانیه با فرمت Lossy را از یک فایل 1,411 کیلوبایت بر ثانیه با فرمت Lossless از یکدیگر تشخیص دهند. بنابراین اگر یک شنونده معمولی هستید، شاید یک فرمت فشرده سازی Lossy همراه با بیت ریت قوی بتواند جوابگوی کارهایتان باشد.

اما از سوی دیگر دوستداران واقعی موسیقی و گیک های صدا در یک دسته ی خاص قرار می گیرند. آن ها به هیچ عنوان دوست ندارند در کیفیت صدایی که می شنوند اختلالی صورت گیرد.

monkeys-audio

اگر شما هم مانند بسیاری دیگر از طرفداران، به یک موسیقی در قالب فرمت فشرده سازی Lossless احتیاج دارید نرم افزارهای فشرده سازی زیادی از جمله Monkey’s Audio می توانند با فوت و فن هایی که در چنته دارند این کار را برای شما انجام دهند.

از جمله خدمات این نرم افزار می توان به فشرده سازی فایل های Lossless بدون افت کیفیت صدا اشاره کرد. همچنین به واسطه ی ارائه ی کدنوشته های برنامه به صورت متن باز، توسعه دهندگان دیگر نیز می توانند از آن در برنامه های خود استفاده کنند. گذشته از این موارد به نظر ما مهم ترین ویژگی این سرویس رایگان بودن آن است.

[برای دانلود Monkey’s Audio کلیک کنید]

Audacity می تواند یکی از انتخاب های شما در فشرده سازی فایل های صوتی باشد

شاید استفاده از آیتونز یکی از آسان ترین روش ها برای رسیدن به فرمت دلخواه باشد، اما همه کاربر آیتونز و یا اپل نیستند. یکی دیگر از گزینه های خوب فشرده سازی فایل های صوتی نرم افزار Audacity است. به این ابزار مفید در بیشتر سیستم های عامل می توانید دسترسی داشته باشید.

audacity

Audacity به واسطه ی ویژگی هایش برای ضبط و ویرایش صدا طراحی شده، اما فشرده سازی فایل های صوتی را هم انجام می دهد. اگر تجربه زیادی از کار با نرم افزارهای ویرایش صدا نداشته باشید، رابط کاربری Audacity می تواند برایتان کمی گیج کننده به نظر برسد. اما خبر خوش آن که استفاده از این ابزار برای کاهش حجم فایل نسبتاً ساده است:

  • نخست برای انتخاب فایلی که می خواهید کوچکش کنید روی گزینه ی Edit and Open کلیک کنید.
  • سپس روی گزینه ی Project Rate کلیک کنید. این مورد برای شما امکان کاهش میزان sampling rate فایل صوتی و در نتیجه کاهش حجم فایل را فراهم می کند.
  • اگر داشتن فایل استریو برایتان ضروری نیست، گزینه ی Split Stereo Track و پس از آن Mono را انتخاب کنید. این بدان معناست که فایل صوتی شما حالا از طریق یک کانال پخش می شود نه دو یا چند کانال. موردی که خود به کم تر شدن حجم فایل کمک به سزایی می کند.

Audacity همچنین به شما اجازه می دهد امواج صوتی واقعی فایل صوتی خود را دستکاری کنید. هنگامی که فایل صوتی شما در حالت سکوت به سر می برد، می توانید بخش های مسطح از امواج را انتخاب کرده و سپس آن ها را حذف کنید. پس از تمام شدن تمامی این مراحل، روی فایل کلیک کرده و برای تبدیل فایل به فرمت مورد پسندتان گزینه ی Export as MP3 را انتخاب کنید.

[برای دانلود Audacity کلیک کنید]

استفاده از یک فشرده ساز تحت وب می تواند گزینه ی خوبی باشد

اگر تمایلی به دانلود و نصب نرم افزارهای گوناگون ندارید، می توانید یک سرویس آنلاین را امتحان کنید. بسیاری از این ابزارها همان ویژگی نرم افزارهای آفلاین را ارائه می دهند.

audio-podcast

در این خصوص استفاده از سرویس آنلاین 123apps’ Online Audio Converter را به شما توصیه می کنیم. به واسطه ی این سرویس قادر خواهید بود فایل صوتی خود را هم از روی کامپیوتر و هم از روی سرویس های ذخیره سازی آنلاین مانند Google Drive و Dropbox تبدیل کنید.

رابط کاربری ساده ی این وبسایت شما را قادر می سازد تا به راحتی هرچه تمام تر فرمت دلخواهتان را انتخاب کنید. لازم به ذکر است این سرویس آنلاین علاوه بر فرمت های معمول مانند MP3 ،WAV ،M4A و FLAC فرمت های غیر متعارفی چون فرمت آهنگ زنگ آیفون را نیز ارائه می دهد.

علاوه بر این ها به وسیله ی یک اسلایدر می توانید میزان نرخ بیت ریت فایل صوتی را از بین گزینه های 64، 128، 192 و 320 کیلوبایت بر ثانیه انتخاب کنید. این در حالی است که به واسطه ی تنظیمات پیشرفته (Advanced Setting) امکان تنظیم چیزهایی مانند نرخ نمونه و یا خروجی به صورت مونو و استریو را هم دارید.

پس از انجام تمامی تغییرات روی دکمه ی Convert کلیک کنید تا تغییرات روی فایل شما اعمال شوند. از دیگر ویژگی های این ابزار می توان به تبدیل چند فایل به صورت همزمان و یا استخراج یک فایل صوتی از یک ویدئو اشاره کرد.

در نهایت این را هم بدانید که طبق گفته ی توسعه دهنده ی وبسایت همه ی فایل ها پس از چند ساعت به صورت خودکار از روی سرورهای سایت حذف شده و هیچ کس دیگری نمی تواند به آن ها دسترسی داشته باشد.

اول تصمیم تان را بگیرید، بعدا شروع به فشرده سازی کنید

ابزار مختلفی برای فشرده سازی فایل های صوتی وجود دارند؛ نرم افزارهایی که استفاده از آن ها عمدتاً ساده و لذت بخش خواهد بود. تصمیم خود را بگیرید؛ می خواهید از یک نرم افزار نصبی استفاده کنید و یا یک سرویس آنلاین را ترجیح می دهید؟

همانطور که می دانید ابزارهای فراوانی در این زمینه در دسترس هستند. بنابراین دوست داریم بدانیم پیشنهاد شما چیست؟ آیا نرم افزار ها و روش های قابل اطمینان تری می شناسید؟ آیا سرویس آنلاینی بهتر از وبسایت 123apps’ Online Audio Converter سراغ دارید؟ مثل همیشه می توانید موارد پیشنهادی خود را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Arshia Jahandeda
    Arshia Jahandeda | ۱۶ بهمن ۱۳۹۶

    مرسی جالب بود
    http://www.filemarket.org/

مطالب پیشنهادی