ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با پهپاد مین روبی آشنا شوید که می تواند کل میادین مین کره زمین را پاکسازی کند

تولید، اشاعه و به کارگیری مین های ضد نفر در اواخر دهه ی ۱۹۹۰ میلادی با امضای معاهده ی اتاوا توسط ۱۳۳ کشور جهان، ممنوع شد. با این حال علی رغم این توافق بین المللی، ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۳۰ تیر ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰

تولید، اشاعه و به کارگیری مین های ضد نفر در اواخر دهه ی ۱۹۹۰ میلادی با امضای معاهده ی اتاوا توسط ۱۳۳ کشور جهان، ممنوع شد. با این حال علی رغم این توافق بین المللی، حدود ۱۰۰ میلیون مین هنوز زیر پوست مناطق جنگی اقصی نقاط جهان خفته اند و به طور متوسط باعث مرگ یا نقص عضو روزانه ۱۰ انسان می شوند.

پاکسازی این مناطق و خنثی کردن تمام این مین ها با استفاده از شیوه های متعارفی مثل به کارگیری حیوانات مین یاب، نیروی انسانی، یا مین روب های زرهی، به بیش از هزار سال زمان نیاز خواهد داشت. اما سازندگان این پهپاد مین روب می گویند می توانند این کار را ظرف کمی بیشتر از یک دهه انجام دهند.

نام پهپاد مذکور Mine Kafon Drone یا به اختصار MKD است و خالقان آن به تازگی با هدف تأمین سرمایه ی لازم برای تجاری سازی آن، از طریق بستر جمع سپاری مالی «کیک استارتر» کمپینی به راه انداخته اند. MKD یک پهپاد شش موتوره یا hexcopter با ۳ بازوی قابل تعویض است که یک دوربین با کیفیت بالا، یک فلزیاب و یک بازوی رباتیک را شامل می شوند.

پهپاد یاد شده قبل از هر کار با پرواز بر فراز محدوده ی مورد نظر، با استفاده از دوربین خود نقشه ای ۳بعدی از منطقه تهیه و نقاط بالقوه خطرناک آن را با لندمارک GPS روی آن نشانگذاری می کند. سپس با استفاده از بازوی فلزیاب خود، محدوده ی مورد نظر را به دنبال مین می گردد. نقشه ی ۳بعدی که در مرحله ی قبل تهیه کرده، در این مرحله برای حفظ فاصله ای ۴ سانتی متری با سطح زمین هنگام حرکت مورد استفاده قرار می گیرد. هر مینی که توسط پهپاد یافت می شود برای خنثی سازی در مرحله ی بعد، نشانگذاری جغرافیایی (ژئوتگ) می شود.

پهپاد MKD برای خنثی کردن مین های یافت شده، با استفاده از بازوی سوم خود یک بمب کوچک زماندار درست بالای مین روی زمین قرار می دهد. به محض آنکه پهپاد از محدوده ی خطر دور شد، این بمب منفجر می شود و مین زیر خود را نیز منفجر می کند. در کل سازنده ی MKD تخمین می زند این فرایند می تواند یک میدان مین را ۲۰ برابر سریع تر و ۲۰۰ برابر ارزان تر از شیوه های متعارف پاکسازی کند.

تیم سازنده ی این پهپاد سعی دارد برای به جریان انداختن پروژه ی خود، ۹۰ هزار یورو سرمایه جمع آوری کند. در کمپین آنها با ۱۷ یورو می توان اسپانسر نقشه برداری از ۷۵۰۰ متر مربع میدان مین شد. با ۷۵ یورو نیز می توان یک نمونه ی نمایشی کوچک از این پهپاد مین روب خرید. در نهایت برای آنکه یک نمونه ی واقعی از این پهپاد با بازوی رباتیکش را در اختیار داشته باشید باید ۵ هزار یورو هزینه کنید؛ گرچه از آنجایی که انتظار می رود نمونه ی نهایی این پهپاد با ۴ برابر این قیمت یعنی حدود ۲۰ هزار یورو به بازار خرده فروشی عرضه شود، می توان گفت معامله ی خوبی است.

اگر هدف کمپین سازندگان این پهپاد محقق شود، MKD می تواند پاکسازی میادین مین جهان را از همین ماه ژوئن آتی آغاز کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • | ۳۰ تیر ۱۳۹۵

    این عالیه. سالیانه کلی آدم، از جمله هموطنامون، بخصوص بچه ها با مین کشته میشن.
    کاش اجرایی شه

مطالب پیشنهادی