ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی لکسوس NX 2016؛ گربه ای در لباس ببر

این روزها سبد خودروهای هیچ خودروساز لوکسی بدون داشتن یک SUV با اندازه متوسط تکمیل نمی شود. آئودی مدل Q5 را دارد، بی ام و مدل X3، رنجور مدل Evoque و لکسوس هم مدل NX را ...

بهنام اصغریان
نوشته شده توسط بهنام اصغریان | ۳۱ تیر ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

این روزها سبد خودروهای هیچ خودروساز لوکسی بدون داشتن یک SUV با اندازه متوسط تکمیل نمی شود. آئودی مدل Q5 را دارد، بی ام و مدل X3، رنجور مدل Evoque و لکسوس هم مدل NX را برای رقابت با این خودروها روانه بازار فروش کرده است.

LexusNX-3لکسوس NX 300h مجهز به پیشرانه هیبریدی (برقی – بنزینی) است. این مدل در دو نوع دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل عرضه می شود. لکسوس NX 200t از موتور ۲ لیتری بنزینی مجهز به توربوشارژر بهره می برد و فقط در یک مدل دو دیفرانسیل عرضه می شود.

LexusNX-2همانند مدل های دیگر لکسوس، NX هم خودروی ارزان قیمتی نیست. قیمت مدل 300h در بازار ایران حدود ۳۲۵ میلیون تومان و مدل 200t در حدود ۳۳۵ میلیون تومان است.

قیمت رقیب سرسخت لکسوس NX در بازار ایران یعنی بی ام و X3 28i در حدود ۳۸۵ میلیون تومان است، اما ب ام و به تازگی مدل جدید X1 را به بازار عرضه کرده است که البته یک کلاس کوچک تر از NX محسوب می شود اما از نظر قیمتی با این خودرو قابل رقابت است.

سوال اصلی این است که آیا لکسوس NX واقعا ارزش پرداختن چنین مبلغی را دارد؟

طراحی ظاهری لکسوس NX

لکسوس NX اولین بار سال ۲۰۱۳ در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت به عنوان طرح مفهومی LF-NX معرفی شد. سپس مجددا در توکیو به نمایش در آمد و نهایتا سال ۲۰۱۴ از نسخه تولید انبوه آن در نمایشگاه اتومبیل ژنو سوئیس پرده برداری شد.

LexusNX-8

برادر بزرگتر NX، یعنی لکسوس RX از سال ۱۹۹۸ تاکنون در خط تولید بوده است. تنوع خودروهای شاسی بلند لکسوس با دو مدل GX و LX تکمیل میشود.

شاید لکسوس کمی با تاخیر وارد سگمنت کراس اوور ها شده باشد، اما درخواست بازار جهانی خودرو برای SUV های با اندازه متوسط همچنان بالاست.

NX طبق معمول از روش سنتی طراحی لکسوس بهره میبرد. شاسی و بدنه NX ترکیبی یک پارچه از فولاد و آلومینیوم است و موتور آن به صورت عرضی نصب شده است و از این رو در اکثر موارد رانندگی نیرو را در اختیار چرخ های جلو قرار می دهد.

همچنین سیستم تعلیق NX در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع جناغی دوبل است که از این حیث با خودروهای آلمانی تفاوت دارد.

LexusNX-6طول لکسوس NX برابر ۴.۶ متر و عرض آن ۱.۸۵ متر است. اما به لطف طراحی هوشمندانه، NX جمع و جور تر از ابعاد واقعیش به نظر میرسد.

تکنولوژی هیبریدی منحصر به فرد

تویوتا در زمینه تکنولوژی خودروهای هیبریدی از سایر خودروسازان جلوتر است و نوآوری واقعی را میتوان در پیشرانه هیبریدی مدل 300h یافت. تویوتا این پیشرانه فوق ‌العاده هوشمند و در عین حال بسیار ساده را سیستم Hybrid Drive نام گذاری کرده است.

با اینکه در برخی بازار های جهانی گیربکس مورد استفاده برای این سیستم با نام CVT شناخته میشود، ولی لکسوس آن را متفاوت از سیستم CVT میداند.

LexusNX-7

این سیستم به طرز باور نکردنی کوچک و بادوام است. تویوتا پریوس (پرفروش ترین خودروی هیبریدی جهان) از این سیستم بهره می برد و کمترین آمار مراجعه به گارانتی را در بین تمام مدل های تویوتا داشته است.

همچنین در صد بسیار کمی از مراجعات به گارانتی در مدل پریوس مربوط به سیستم Hybrid Drive آن بوده است.

LexusNX-5مدل 300h در دو نوع دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل عرضه میشود که در هر دو نوع حداکثر قدرت خروجی برابر ۱۹۴ اسب بخار است. البته فقط ۱۵۳ اسب بخار توسط موتور ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری تولید میشود و در مدل دیفرانسیل جلو مابقی توسط موتور الکتریکی در قسمت جلو تامین می شود که توان تولید ۱۴۱ اسب بخار را دارد.

با این وجود، موتور الکتریکی همیشه حداکثر توان را تولید نمیکند.

در مدل دو دیفرانسیل، علاوه بر موتور الکتریکی در قسمت جلو، از موتور الکتریکی دیگری با قدرت ۶۶ اسب بخار نیز برای چرخ های عقب استفاده شده است.

LexusNX-9شتاب صفر تا صد اعلام شده برای مدل 300h معادل ۹.۱ ثانیه است.

وزن مدل دیفرانسیل جلو ۱۸۴۸ کیلوگرم و مدل دو دیفرانسیل برابر ۱۹۰۵ کیلوگرم است.

مدل 200t که مجهز به موتور بنزینی ۲ لیتری توربو است، توانایی تولید ۲۳۵ اسب بخار و گشتاور قابل ملاحظه ۳۵۰ نیوتن متر از دور ۱۶۵۰ را دارد. این موتور به جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته متصل است.

کابین و امکانات رفاهی لکسوس NX

سبک طراحی داخلی لکسوس همیشه منحصر به فرد و متمایز از بقیه بوده است و NX هم از این قاعده مستثنی نیست. کابین این خودرو در نگاه اول بسیار با کیفیت و اسپرت به نظر می رسد و با طراحی خارجی خودرو نسبتا هماهنگ است.

LexusNX-10در طراحی داخلی NX از ترکیب فلز و چوب استفاده شده است. میتوان سبک طراحی داخلی لکسوس را به روش طراحی ساعت های کاسیو G-Shock تشبیه کرد: تولید محصولی با کیفیت با روشی کاملا متمایز و منحصر به فرد.

LexusNX-39پس از قرار گرفتن پشت فرمان لکسوس NX و در دست گرفتن فرمان کوچک، ضخیم و خوش دستش به راحتی با آن ارتباط برقرار خواهید کرد.

نکته قابل توجه در طراحی داخلی NX تعداد زیاد کلید های روی داشبورد است، در حالیکه رقبای آلمانی سعی در خلوت کردن و ساده تر کردن فضای داخلی هستند.

LexusNX-12در NX به جای ماوس از تاچ پد استفاده شده است که عملکرد بهتری نسبت به ماوس دارد، ولی نسبت به رقبا جای پیشرفت دارد.

امکان اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث وجود دارد و آنطور که از یک لکسوس انتظار میرود، سیستم صوتی کیفیت صدای بسیار خوبی دارد.

LexusNX-20صندلی های جلو تا حد زیادی اسپرت انتخاب شده اند و سرنشین را کاملا در بر می گیرند.

شاید چنین ویژگی ای برای یک خودرو اسپرت مناسب باشد، اما در مورد خودروهای SUV که کاربرد خارج شهری و مسافرتی دارد صندلی چندان راحت احساس نمی شود و برای افراد بزرگ جثه و چهار شانه تا حدی آزار دهنده است.

در مجموع فضای داخلی NX برای سرنشینان جلو و عقب مناسب است. لکسوس مدعی است NX در حالتی که صندلی های عقب را بخوابانید، بیشترین فضای بار عقب را در کلاس خودش دارد، اما بدون خواباندن صندلی های عقب نیز، فضای بار قابل قبول است (۵۵۵ لیتر).

LexusNX-25

عملکرد پیشرانه لکسوس NX

اکثر نشریاتی که لکسوس NX را تست کرده اند، سیستم پیشرانه هیبریدی آن را بی روح و ملال‌آور توصیف کرده اند اما اوج هنر نمایی سیستم هیبریدی NX در رانندگی داخل شهری نمایان میشود.

تجربه رانندگی داخل شهر با لکسوس NX را می توان در دو کلمه خلاصه کرد: بی صدا و روان. پس از پشت سر گذاشتن ترافیک سنگین، موتور بنزینی به موتور الکتریکی ملحق میشود.

LexusNX-16میزان آلایندگی NX در مسیر های پر ترافیک و سرعت های پایین، بسیار ناچیز است.

با این وجود، سیستم هیبریدی تویوتا بیشتر تحسین برانگیز است تا لذت بخش. موتور بنزینی بیشتر اوقات نقش یک ژنراتور جهت تامین انرژی موتور الکتریکی را ایفا می‌کند.

با فشردن پدال گاز تا انتها، موتور ۲.۵ لیتری با حداکثر دور موتور RPM ۶۵۰۰  فعال میشود. البته نباید انتظار شتاب گیری شگفت انگیز بی ام و X3  شش ثانیه ای را از لکسوس NX داشته باشید.

در زمین خشک و در بهترین حالت، لکسوس NX توانست رقم ۹.۵ ثانیه را برای شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ثبت برساند.

LexusNX-23مصرف سوخت NX 300h در بزرگراه 7.84 لیتر در هر صد کیلومتر است و با در نظر گرفتن مصرف سوخت 7.13 در شهر، رقم ترکیبی 7.35 لیتر در هر صد کیلومتر بدست می‌آید.

اگر شتاب صفر تا صد ۹.۵ ثانیه برای مدل 300h رضایت شما را جلب نمیکند، می توانید مدل 200t را انتخاب کنید. شتاب اعلامی مدل 200t معادل ۷.۱ ثانیه است که البته بازهم از ب ام و و سایر رقبای آلمانی این مدل کُند تر بوده و بهتر است تا پشت فرمان لکسوس، از رقابت با این خودرو ها پرهیز کنید.

LexusNX-4زمان لازم برای رسیدن از سرعت ۸۰ به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای مدل 200t برابر ۶ ثانیه است که بیانگر عملکرد مناسب موتور ۲ لیتری توربو در سرعت های بالا است.

البته اگر پدال گاز را تا انتها فشار دهید، خواهید دید که گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته نصب شده بر روی مدل 200t تمایل زیادی به معکوس کردن دنده یا اصطلاحا Kickdown ندارد.

LexusNX-19از طرفی در سرعت های بالا از نرمی و روان بودن گیربکس ۸ سرعته بی ام و خبری نیست. با این وجود، با انتخاب حالت رانندگی اسپرت، میتوانید سرعت تعویض دنده و حساسیت پدال گاز را کمی بیشتر کنید. (دو حالت رانندگی معمولی و اقتصادی برای کاهش مصرف سوخت نیز وجود دارد).

LexusNX-30

در هر حال، عملکرد NX نسبت به وزن و ابعادش راضی کننده است اما نمی توان رانندگی با این مدل را به اندازه طراحی بدنه اش اسپرت و آتشین توصیف کرد.

در واقع لکسوس بره ای را در پوست گرگ روانه بازار فروش کرده است.

سواری و هندلینگ لکسوس NX

موتور روان و بی صدای NX در کنار سواری نرم و راحت می توانست جای هیچگونه شک و تردیدی باقی نگذارد، اما متاسفانه تکان های مکرر در مسیرهای ناهموار، کیفیت سواری این کراس اوور که صفت لوکس را به یدک میکشد، زیر سوال برده است.

LexusNX-21با توجه به رینگ های ۱۸ اینچی، تمام ناهمواری های ریز و درشت مسیر به کابین منتقل می شود و این شرایط با توجه به وضعیت جاده های کشورمان حالتی آزار دهنده به خود می گیرد.

البته اوضاع ب ام و هم از نظر نرمی سواری چندان بهتر از لکسوس نیست اما آئودی Q5 به مراتب شرایط بهتری دارد.

عملکرد پدال ترمز نیز در مدل 300h به دلیل مکانیزم شارژ شدن موتور الکتریکی در حین ترمز گرفتن، کاملا در اختیار راننده نیست، چنین مشکلی در کمری هیبرید هم وجود دارد.

کوچکترین اشاره به پدال ترمز، همانند ترمز شدید عمل میکند. اگر پدال ترمز را کمی بیشتر بفشارید، سرعت NX در کمترین زمان ممکن به صفر می رسد، در حالیکه قصد شما فقط کم کردن سرعت بوده است.

در واقع می توان گفت در مدل هیبریدی لکسوس NX نیش ترمز زدن تعریف نشده است و رانندگی با این مدل به مهارت و تجربه نیاز دارد.

به لطف سیستم کنترل پایداری پیشرفته، NX ترسی از مواجه شدن با پیچ های تند ندارد.

LexusNX-17اما میزان مداخله بیش از حد سیستم کنترل پایداری، بیانگر این امر است که NX تعادل و هندلینگش را بیشتر مدیون سنسورها و پردازنده ها است، تا شاسی یا لاستیک ها. در همین راستا برگشت پذیری فرمان هم رضایت بخش نیست، اما دقت و میزان نرمی مطلوبی دارد.

مصرف سوخت لکسوس NX

همانطور که در جدول زیر مشاهده میکنید، لکسوس NX در زمینه مصرف سوخت آنطور که انتظار می‌رود بهینه نیست:

لکسوس NX 300h لکسوس NX 200t بی ام و X3 28i
مصرف سوخت داخل شهر 7.13 10.69 8.7
مصرف سوخت خارج شهر 7.84 8.4 5.9
مصرف سوخت ترکیبی 7.35 9.8 7.0

نکته جالب توجه اینجاست که لکسوس NX 300h علی رغم بهره مندی از پیشرانه هیبریدی، مصرف سوخت ترکیبی بیشتری از بی ام و X3 28i دارد، اما حجم باک لکسوس NX برابر ۶۰ لیتر است و از این نظر نیاز چندانی برای مراجعه به پمپ بنزین نخواهید داشت.

ایمنی لکسوس NX

ایمنی برای یک کراس اوور لوکس، آن هم از برند لکسوس موضوع مرگ و زندگیست. کسب ۵ ستاره از موسسه ایمنی EuroNCAP و تصاویر زیر گواه عملکرد فوق العاده NX در این زمینه است.

LexusNX-C1LexusNX-C3

امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری، ترمزهای مجهز به ABS و EBD، سیستم ترمز کمکی و ۸ کیسه هوا نیز در مواقع اضطرار به کمک NX می آیند.

LexusNX-28

تجهیزات رفاهی لکسوس NX

لکسوس NX لیست تجهیزات بلند بالایی دارد. کروز کنترل، لامپ های LED و دوربین دید عقب بطور استاندارد در همه مدل های NX نصب شده است.

LexusNX-18چراغ های LED مخصوص روز، صفحه نمایش ۴.۲ اینچی پشت آمپر، شارژر بی سیم موبایل، سیستم تشخیص نقاط کور، قابلیت کنترل سیستم های خودرو از طریق تلفن همراه، نشان دهنده شتاب جانبی، رادار، سیستم ورود بدون کلید، تنظیم صندلی راننده در ۱۰ جهت مختلف، سقف پانوراما، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، سیستم پیشگیری از برخورد، سنسورهای نور و باران، سیستم کمکی پارک، سیستم کنترل باد لاستیک ها و سیستم کمکی در سربالایی فقط بخشی از تجهیزات این کراس اوور لوکس ژاپنی است.

LexusNX-11

جمع بندی

لکسوس NX به عنوان یکی از محصولات گروه معظم تویوتا، اعتبار این برند در دوام و قابلیت اطمینان را یدک می کشد، اما تویوتا نیز مانند سایر خودروسازان جهانی به دلیل سخت گیری در قوانین محیط زیست، ناچار به استفاده از موتورهای کم حجم توربو شده است.

از این رو شاید نسل تازه خودروهای لکسوس و تویوتا نتوانند مانند مدل های قدیمی خود قابل اعتماد و تخریب ناشدنی ظاهر شوند، بنابراین در انتخاب این مدل ها باید فارغ از نگاه کلاسیک به دوام محصولات تویوتا، به مسائل دیگری نیز توجه کرد که متاسفانه NX در این زمینه ها چندان بهتر از سایر رقبا عمل نمی کند و از طرف دیگر به دلیل عرضه گسترده به بازار داخل کشور در ماه های اولیه دچار حباب قیمتی شده و حالا با افت قیمت مواجه است.

+ نقاط مثبت: طراحی خارجی چشمگیر و مدرن، کابین لوکس، نرم و بی صدا در ترافیک

- نقاط ضعف: سواری نسبتا خشک، پیشرانه هیبریدی بی روح و ملال‌آور، مصرف سوخت نسبتا بالا و کاهش میزان دوام پیشرانه توربو در مقایسه با پیشرانه های قدیمی و مشهور تویوتا با عمر بسیار زیاد، حساسیت نسبت به کیفیت بنزین و روغن، افت قیمت در بازار داخل کشور

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • younes nejati
    younes nejati | ۳۱ تیر ۱۳۹۵

    ظاهرش رو خیلی دوست دارم و به نظرم از دو رقیب آلمانیش خیلی بهتره ظاهرش

مطالب پیشنهادی