ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نقش کلیدی اپل و فیس بوک در شناسایی و دستگیری بنیانگذار و مدیر «کیک اس تورنت»

وقتی که مالک یکی از بزرگترین سایت های به اشتراک گذاری فایل بر مبنای بیت تورنت باشید، تارنمایی که در آن فایل های غیر قانونی متعددی در اختیار عموم قرار گرفته، شاید هرگز فکر نکنید ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۳۱ تیر ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

وقتی که مالک یکی از بزرگترین سایت های به اشتراک گذاری فایل بر مبنای بیت تورنت باشید، تارنمایی که در آن فایل های غیر قانونی متعددی در اختیار عموم قرار گرفته، شاید هرگز فکر نکنید که یک خرید قانونی از فروشگاه آیتونز می تواند شما را به دردسر بیاندازد و به آخر خط برساند.

اما این دقیقاً همان اتفاقی است که برای «آرتم والین» رخ داده، فردی که با نام مستعار «Trim» نیز شناخته می شده است، مالک و مدیر وب سایت «کیک اَس تورنت» بوده و در نهایت روز گذشته به جرم نقض کپی رایت و پولشویی در لهستان دستگیر شده.

اتهام اصلی وی به اشتراک گذاری غیر قانونی میلیون ها فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی، بازی ویدئویی و آلبوم موسیقی ذکر گشته که ارزش آنها معادل یک میلیارد دلار برآیند شده و اکنون نیز سیستم قضایی ایالات متحده منتظر است تا او را هر چه سریع تر محاکمه نماید.

کیک اَس تورنت در سال ۲۰۰۸ راه اندازی شد و رفته رفته با گذر زمان بدل به بزرگترین سایت در زمینه ی اشتراک گذاری تورنت گشت.‌ تارنمای مورد بحث زمانی به اوج رسید که در ۲۰۱۵ «پایرت بِی» با مشکلات و حملات متعددی از جانب مسئولان قضایی آمریکا رو به رو شد، به دفعات از دسترس خارج گردید و بنیانگذارن آن هم بازداشت و درگیر دادگاه گشتند.

طبق آخرین آماری که «اَلِکسا» ارائه داده، مجموعه تحت مدیریت والین که به اختصار از آن با عنوان «KAT» هم یاد می شود ماهانه ۵۰ میلیون مراجعه کننده یکتا داشته و شصت و هشتمین سایت پر بازدید روی کل اینترنت بوده است.

امروز و پس از دستگیری آرتم والین، دادگاه منطقه ای شیکاگو دادخواستی ۴۸ صفحه ای را منتشر کرده و ضمن ارائه شکایت ها و کلیات پرونده در بخشی نیز به نحوه ی شناسایی، ردیابی، بازداشت و اثبات جرم این شخص پرداخته، که همین موضوع مورد توجه رسانه ها قرار گرفته. «جِرِد دِر یِگهیان»، مامور ویژه ای از وزارت اطلاعات و امنیت ایالات متحده وظیفه شناسایی و پی گیری بنیانگذار کیک اس تورنت را داشته و گزارش همین شخص شواهد و یافته هایی را در خود جای داده که نشان می دهند والین می بایست توسط قانون مجازات شود.

آگهی تبلیغاتی دروغین

در نوامبر ۲۰۱۵ یک مامور ویژه سازمان دارایی ایالات متحده با یکی از دست اندرکاران وقت کیک اس تورنت مذاکره می کند تا آگهی را روی این سایت به نمایش درآورد. این آگهی بازدیدکنندگان را به شکل مستقیم به تارنمایی که توسط همین مجموعه راه اندازی شده بود هدایت می کرده است.

این مذاکره به نتیجه می رسد و تبلیغی که مرتبط به یک برنامه ی ویژه برای تحصیل در ایالات متحده می شده است در ازای پرداخت روزانه ۳۰۰ دلار روی سایت مورد اشاره به نمایش در می آید. در نهایت آگهی یاد شده از ۱۴ مارس ۲۰۱۶ در کیک اس تورنت و در زیر دکمه ی دانلود تورنت ها به کاربران نشان داده می شود و کمپینی کوتاه مدت و ۵ روزه آغاز می گردد که البته هدف آن چیزی به جز جمع آوری اطلاعات نبوده است.

بازه ی زمانی که از آن سخن می گوییم بسیار کوتاه بوده، ولی همین مدت زمان اندک برای ماموران دارایی کفایت می کرده تا بتوانند حساب بانکی مرتبط به مالک کیک اس تورنت در لیتوانی را با ۳۱ میلیون دلار سپرده شناسایی کنند. شایان ذکر است که بخشی از درآمد حاصل از تبلیغات مابین آگوست ۲۰۱۵ الی مارس ۲۰۱۶ نیز به همین حساب راهی می شده است.

adexample

همین تلاش ها منجر می شوند تا مامورین یک ایمیل مهم را نیز شناسایی کنند، ایمیلی با آدرس « pr@kat.cr»؛ اندکی بعد آنها در می یابند از این ایمیل نه تنها برای ارتباط با کاربران و پاسخگویی به پرسش های شان استفاده می گردد، بلکه اشتراک های کیک اس تورنت در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک هم بر اساس آن ثبت شده اند و تحت همین اکانت مدیریت می شوند.

ورود اپل به تحقیقات

یِگهیان از طریق جستجوی معکوس DNS و با ابزارهای نسبتاً‌ ساده ای موفق می شود هاست یا میزبان هفت نام دامنه ی مرتبط به کیک اس تورنت را کشف کند که این نام های دامنه عبارت بوده اند از:‌ kickasstorrents.com، kat.cr، kickass.to، kat.ph، kastatic.com، thekat.tv و kickass.cr.

پس از کشف این موضوع او به دو آی پی آدرس مرتبط به شیکاگو می رسد که برای چهارسال متوالی به عنوان نام سرورهای تارنمای تحت تحقیق مورد استفاده قرار گرفته بودند. ماموران همچنین موفق می شوند به شکل قانونی کپی از لاگ دسترسی به سرورهای مورد اشاره را هم به دست آورند.

اندکی بعد از طی شدن مراحلی که در بالا ذکر گشت، نوبت به WHOIS کردن نام های دامنه ای می رسد که کاربران را به سایت جعلی راه اندازی شده توسط مسئولین پرونده هدایت می کرده اند. گفتنیست WHOIS نمودن یک نام دامنه ممکن است نام، آدرس فیزیکی، ایمیل و شماره تلفن کسی که آن را ثبت کرده را مشخص نماید. طی همین بررسی ها دامین kickasstorrents.biz هویت آرتم والین متولد شهر «خارکیف»، کشور اوکراین را فاش می سازد.

همچنین WHOIS کردن مشخص می نماید که والین برای ثبت دامنه از یک آدرس سرویس ایمیل اپل بهره گرفته است و همین آدرس ایمیل تحقیقات را سرعت می بخشد و آن را وارد فاز تازه ای می کند. در ۳۱ جولای ۲۰۱۵ اطلاعات به ثبت رسیده توسط اپل نشان می دهند که اشتراک me.com مورد بحث اقدام به انجام یک خرید روی فروشگاه آیتونز نموده.

همین اطلاعات روایت گر آن هستند که آی پی آدرسی که تحت اشتراک مذکور از آیتونز خرید کرده در همان روز کوشش داشته تا صفحه ی کیک اس تورنت در فیس بوک را هم مدیریت نماید. در ۲۰۱۲ KAT شروع به پذیرش کمک های مردمی به صورت بیت کوین می کند، بررسی های بیشتر نشان می دهند کیف پول دیجیتالی که این کمک ها در آن نگهداری می شده اند و موجودی معادل ۷۲.۷۶۷ دلار داشته نیز توسط همان آدرس me.com ثبت گشته است.

مجموعه ی این داده ها کافی بوده اند تا بتوان آرتم والین را رسماً متهم و دستگیر کرد و حالا بر اساس همین روند به نظر می رسد در آینده ای بسیار نزدیک حیات کیک اس تورنت برای همیشه خاتمه یافته و البته والین نیز مورد مجازاتی قابل توجه قرار گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • Gh
    Gh | ۵ مرداد ۱۳۹۵

    :| هییییی چقدر بچه ها نوحه دانلود میکردن از این سایت، حیف شد .....

  • N. Pourmohammadi
    N. Pourmohammadi | ۳ مرداد ۱۳۹۵

    رسما بدبدخت شدیم، امید به زندگی در ایران رو تحت شعاع می‌ده این خبر! دردناکه...

  • pop_0098
    pop_0098 | ۱ مرداد ۱۳۹۵

    حالا میره زندان ( دانشگاه ) یاد میگیره راحت گیر نیفته بهتر عمل کنه برای وب سایت بعدیش

  • Alireza
    Alireza | ۱ مرداد ۱۳۹۵

    پایرت ها رفتن، کیک اس هم که رفت، ای داد :(

  • Stack Programer
    Stack Programer | ۱ مرداد ۱۳۹۵

    حیف شد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی