ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل با استفاده از هوش مصنوعی DeepMind هزینه های مصرف انرژی خود را کاهش داده است

به نظر می رسد که سرمایه گذاری عظیم گوگل در راستای توسعه هوش مصنوعی برای پایین آوردن مصرف انرژی بالاخره به نتیجه رسیده باشد. چرا که به گفته «دمیس هاسابیس» (Demis Hassabis)، هوش مصنوعی DeepMind ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۳۱ تیر ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

به نظر می رسد که سرمایه گذاری عظیم گوگل در راستای توسعه هوش مصنوعی برای پایین آوردن مصرف انرژی بالاخره به نتیجه رسیده باشد. چرا که به گفته «دمیس هاسابیس» (Demis Hassabis)، هوش مصنوعی DeepMind اهالی مانتین ویو، میزان مصرف الکتریسیته در دیتا سنترهای گوگل را «تا چند درصد» به لطف استفاده بهینه از تجهیزاتی چون سیستم های خنک کننده و پنجره ها کاهش داده است.

هنوز مشخص نیست که این هوش مصنوعی، تا چه حد در مصرف بهینه انرژی تاثیرگذار بوده اما گوگل در سال 2014، در هر ساعت نزدیک به 4.4 گیگاوات مصرف برق داشت که حتی بهبود جزئی آن می تواند هزینه های این کمپانی را تا چند میلیون دلار کاهش دهد.

با این همه، برنامه های گوگل هنوز به پایان نرسیده و احتمالاً در آینده نزدیک، مصرف انرژی حتی بهینه تر از حالت فعلی شود. در واقع هوش مصنوعی حالا می داند که در کدام یک از بخش ها ناکارآمد عمل می کند و این سبب خواهد شد تا گوگل با نصب سنسورهای بیشتر، میزان تاثیرگذاری اش را افزایش دهد. اگرچه این نرم افزار جدید ساکنین مانتین ویو با هزینه ای نه چندان شگرف صرفاً در مصرف بهینه انرژی گوگل تاثیر خواهد داشت، اما همین سرمایه گذاری کوچک می تواند تاثیر قابل توجهی روی کاهش هزینه ها طی طولانی مدت بگذارد.

ضمناً فراوش نکنیم که این هوش مصنوعی، قرار نیست تنها به یاری گوگل بیاید و با در نظرگیری سرمایه گذاری های کلان فعلی در جهت حفظ محیط زیست، نقش چشمگیری در تحقق این مهم ایفا خواهد کرد.

ناگفته نماند که دستیابی به چنین موفقیتی، میزان انعطاف پذیری هوش مصنوعی DeepMind را هم افزایش خواهد داد و هر چند مدیریت مسائل پشت پرده، به اندازه شکست دادن قهرمان بازی Go جذاب به نظر نمی رسد، اما می تواند تغییری بنیادین در زندگی روزمره ایجاد نماید. شاید حتی بزودی شاهد همکاری گوگل و شرکایش برای استفاده از هوش مصنوعی در مشاغلی باشیم که انسان بازده کمی در آنها دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی