ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

شگفتی سازهای شرقی؛ برترین بازی های ژاپنی تاریخ

حدود ده سال پیش تغییر آرام اما دور از انتظاری در صنعت بازی های ویدیویی جهان رخ داد، طوری که رسانه های غرب از هر چیز ژاپنی به عنوان یک رخنه ناخوشایند یاد می کردند. ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۳۱ تیر ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

حدود ده سال پیش تغییر آرام اما دور از انتظاری در صنعت بازی های ویدیویی جهان رخ داد، طوری که رسانه های غرب از هر چیز ژاپنی به عنوان یک رخنه ناخوشایند یاد می کردند. این موضوع باعث تضعیف و گوشه گیری بازی های ژاپنی شد و تاثیر زیادی در افول خلاقیت آنها گذاشت.

تا قبل از در واقع صنعت گیم در کشور ژاپن خلاصه می شد و با موفقیت های بزرگ شرکتی چون نینتندو، انتظار می رفت آینده این دنیای امیدوار کننده و بی پایان در دستان شرکت های رو به رشد آسیای شرقی باشد. موفقیت بی نظیر Wii و DS که روی هم رفته فروشی معادل با 250 میلیون نسخه داشتند حاشیه امنیتی حول نینتندو و کشور ژاپن ایجاد کرده بود که هرگز کسی تصور نمی کرد روزی ورق برگردد.

رسانه ها و همینطور شرکت های سازنده غربی معتقد بودند موفقیت نینتندو پوشالی است و آنها با استفاده از احساسات مردم با ساخت عناوین روتین و تکراری مثل The Legend of Zelda و Super Mario Galaxy تنها سعی بر درآمد زایی دارند. به نظر آنها بازی های شرقی به بازیکنان واقعی تعلق ندارد و این صنعت نیازمند نوآوری، پیشرفت و تحول است.

نمی توان فضاسازی شرکت های امریکایی را به طور قطع موثر دانست، اما اتفاقی که در دهه گذشته افتاد حقیقتا بیانگر نیاز به تغییر و نوآوری بود؛ شکی در این نیست که ریشه بهترین بازی های ویدیویی به کشور ژاپن بر میگردد اما طراحان و سازندگان امروزی قافله را به رقیبان خود باختند و حالا کمتر بازی هایی با ریشه افسانه های آسیای شرقی می بینیم.

Keiji Inafune (کیجی اینفونه) خالق مجموعه بازی های Mega Man و Dead Rising در نمایشگاه سالانه توکیو در سال 2009 گفت: «ژاپن تمام شده است. صنعت بازی های ویدیویی ما به پابان رسیده است.» در حالی که بزرگترین بازی های پلی استیشن 2 از عناوین مشهور ژاپن مثل فاینال فانتزی و رزیدنت اویل نشئت گرفته بود، اما بازی های بزرگ و موثر سال های اخیر به نحوی حرف های اینفونه را تایید کرده و این کشور به مسیر نزولی خود در این صنعت ادامه داده است. صنعت گیم دنیا در حال حاضر در اختیار تمام و کمال غرب بوده و حتی بهترین مغزهای متفکر ژاپنی حالا در همکاری های خود با سونی و مایکروسافت، عناوین غربی می سازند!

با این وجود نباید تاثیر دوران طلایی و صنعت بی نظیر بازی های ویدیویی ژاپن را نادیده گرفت. در بین بازی های چند دهه ی اخیر عناوین خوب و بد زیادی وجود داشته اند که در این مقاله سعی کرده ایم بهترین بازی های ویدیویی ژاپنی را لیست کنیم. البته لازم به ذکر است که این لیست صرفا زیباترین عناوین نیست و رده بندی آن نیز بر اساس سال عرضه است، شاید بتوانید از مثال های دیگری خارج از آن یاد کنید که خوشحال می شویم آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

ملاک انتخاب این بازی ها تاثیرگذاری آن ها روی صنعت گیم ژاپن و همچنین روی بازی های ویدیویی جهان بوده است.

Space Invaders

Pic2

سازنده: Taito

ناشر: Taito

پلتفرم: آرکید

تاریخ انتشار: ژوئن 1978

مهاجمان فضایی گیمینگ ژاپن را برای یک نسل رونق بخشیده بود. این بازی سبک تیراندازی فضایی را برای سال ها به محبوب ترین ژانر بازی های ویدیویی تبدیل کرده بود و از سال 1978 به بعد مدل های بسیار متعدد و متنوعی از آن روانه بازار شد. حتی در مدتی ژانر مخصوصی با نام خانه ی مهاجمان برای آن برگزیدند که در سراسر کشور ژاپن به شهرت بی نظیری دست یافته بود. علاوه بر این مهاجمان فضا با آهنگ چند بیتی ساده خود توانست پتانسیل استفاده از موسیقی متن در بازی های ویدیویی را بالا ببرد. گروه The Pretenders با الهام از این بازی موسیقی کامل مهاجمان فضایی را ساخته و روی گرامافون عرضه کردند. شرکت Tatio (از بزرگترین تولید کننده های دستگاه آرکید مهاجمان فضایی) با عرضه بیش از 100 هزار ماشین مخصوص، به درآمدی نزدیک به 600 میلیون دلار فقط در ژاپن دست یافت.

Pac-Man

pacman

سازنده: Namco

ناشر: Namco

پلتفرم: آرکید

تاریخ انتشار: می 1980

کسی در دنیا وجود ندارد که نام پک-من را نشنیده باشد. این بازی تاثیر شگفت آوری در صنعت گیم داشته است. شخصیت زرد رنگ گرسنه ی این عنوان را می توان اولین قهرمان مشهور بازی های ویدیویی دانست که به تمامی بازیکنان جهان معرفی شده است. علاوه بر این پک-من برای اولین بار مخاطبین مونث را مورد توجه قرار داد و با محتوایی بدون خشونت بالا (!) به موفقیتی چشم گیر دست یافت. حتی نسخه های امروزی پک-من به همان شکل و شمایل گذشته است و بازیکن برای پیشرفت به مراحل بالاتر می بایست از دشمنان دوری کند. طراحی و محتوای پک-من تاثیرات بی شماری روی بازی های مختلف در طی سال ها داشته است.

Donkey Kong

donkey

سازنده: Nintendo

ناشر: Nintendo

پلتفرم: آرکید

تاریخ انتشار: ژولای 1981

دلایل بسیار زیادی می توان برای اهمیت دانکی کونگ بیان ساخت. اما مهم ترین آن اتفاق نادری بود که در آن سال ها در هیچ بازی رخ نداده بود. دانکی گونک داستانی شنیدنی روایت می کرد، هرچند که قصه ای بسیار ساده بود. این بازی به یکی از موفق ترین عناوین نینتندو تبدیل شد و باعث رشد چشمگیر شرکت در کشور امریکا شد. چند دنباله و نسخه های اضافی از این بازی در سال های آینده ساخته شدند و پای دانکی کونگ به کنسول های خانگی نیز باز شد. همینطور این بازی شخصیت Jumpman را به بازیکنان معرفی کرد، که بعدا به اسم Mario تغییر نام یافت. یادمان نرود که دانکی کونگ را شیگرو میاموتوی بزرگ خلق کرده است.

Super Mario Bros

mario

سازنده: Nintendo

ناشر: Nintendo

پلتفرم: NES

تاریخ انتشار: سپتامبر 1985

اگر برای اولین بار در زندگی به اخبار و مقالات بازی های ویدیویی سر زده باشید و حتی تا کنون یک عنوان سرگرمی را تجربه نکرده باشید، باز هم بدون تردید نام ماریو (همان قارچ خور دوران کودکی) به گوشتان خورده است. ماریو نه تنها یکی از برترین و مهم ترین عناوینی است که تا کنون ساخته شده، بلکه از خلاقانه ترین و دوست داشتنی بازی هایی است که در چهل سال گذشته دیده شده است. شک نکنید اگر این بازی را الان هم پیش رویتان بگذارند، ساعت ها سرگرم آن خواهید شد. سوپر ماریو براس اولین نسخه از مجموعه بازی های آقای سیبیلو بوده که بعد از آن بیش از 15 نسخه مختلف در شکل و شمایل متفاوت طراحی و منتشر شده است.

Dragon Quest

dragon_quest_map

سازنده: Chunsoft

ناشر: Nintendo / Enix

پلتفرم: NES

تاریخ انتشار: می 1986

اگرچه دراگون کوئست هرگز نتوانست به موفقیت چندانی در سطح بین المللی دست یابد، اما در کشور مبدا مورد استقبال فراوانی قرار گرفت. این عنوان بازگو کننده ی یکی از افسانه های فرهنگی تاریخی کشور ژاپن محسوب می شود و در طی نسل های مختلف تاثیر به سزایی روی بازی های ژاپنی و سازندگان گذاشته است. طوری که 10 نسخه اصلی و چندین اسپین-آف از آن تا کنون روانه بازار شده و همچنان مورد استقبال مخاطبین ژاپنی قرار می گیرد. موفقیت دراگون کوئست فرصت پیشرفت زیادی در اختیار سازنده جوان خود Hironobu Sakagushi قرار داد. این فرصت منجر به خلق بازی محبوب فاینال فانتزی شد. جدیدترین قسمت دراگون کوئست سال جاری میلادی عرضه می شود.

Final Fantasy

sddefault

سازنده: Square

ناشر: Square

پلتفرم: NES

تاریخ انتشار: دسامبر 1987

مهر امسال پانزدهمین فاینال فانتزی منتشر خواهد شد. ساخت این تعداد بازی از یک فرنچایز از شگفتی هایی است که فقط از ژاپنی ها بر میاید. این بازی جزو معدود عناوینی است که تقریبا تمامی نسل های کنسول های ویدیویی (چه خانگی و چه دستی) را تجربه کرده است. افسانه ها و روایات تاریخی که پشت محتوا و طراحی بازی فاینال فانتزی وجود دارد، یکی از سوژه ها و الگوهای بی پایان گیمینگ ژاپن محسوب می شود. چند وقت پیش شرکت Square Enix معتقد بود ادامه و پافشاری روی ساخت فاینال فانتزی بالاخره منجر به ورشکستی آنها خواهد شد، اما اگر این بازی خلق نمی شد چه؟ آیا می توانید گیمینگ ژاپن را بدون فاینال فانتزی تصور کنید؟

Mega Man

Mega_Man_-_1987_-_Capcom_Co.,_Ltd.

سازنده: Capcom

ناشر: Capcom

پلتفرم: NES

تاریخ انتشار: دسامبر 1987

مگامن یکی از شناخته شده ترین کاراکترهای بازی های شرکت کپکام است. تا قبل از این بازی کپکام تنها مشغول ساخت بازی های آرکید و یا پورت کردن آنها برای کنسول های خانگی بود. اما در اواسط دهه 80 میلادی با استفاده از استعدادهای چند جوان تحصیل کرده از جمله کیجی اینفونه عنوانی جذاب برای خودش دست و پا کرد. این بازی با باس-فایت های بزرگ و به یاد ماندنی، طراحی شخصیت جالب و موسیقی های شگفت انگیز اثر فوق العاده ای روی صنعت بازی های ویدیویی گذاشته است. فقط ببینید بر خلاف نظرات منفی کارشناسان، مردم چقدر نسبت به بازی Mighty No9 به عنوان دنباله ی الهام گرفته شده از مگامن علاقه نشان داده اند.

Baseball Stars

Baseball_Stars_-_1989_-_SNK_Corporation

سازنده: SNK

ناشر: SNK

پلتفرم: NES

تاریخ انتشار: می 1989

با وجود بازی بزرگی مثل Bases Loaded عنوان ستاره های بیسبال به بهترین بازی ورزشی نینتندو NES تبدیل شد. این بازی نه تنها به شدت جذاب و سرگرم کننده بود، بلکه قابلیت های متعدد و فوق العاده ای در اختیار بازیکن قرار می داد که در دوره خودش می توانست اثرات بزرگی روی آینده ژانر ورزشی بازی های ویدیویی گذاشته و به یک استاندارد تبدیل شود. در بخش سرمربی گری ستاره های بیسبال شما می توانستید تیم ساخته، بازیکنان خود را طراحی کرده و به وسیله جایزه های پیروزی درون مسابقات، پیشرفت کرده و توانایی ورزشکاران را ارتقا ببخشید. حتی اگر عملکرد بازیکن مورد پسندتان واقع نشد امکان اخراج یا جریمه پیش رویتان قرار خواهد داشت. شما می توانستید یک فصل 125 مسابقه ای را به لطف استفاده از باتری پشتیبان به عنوان حافظه ذخیره سازی بازی کنید. دنباله ستارگان بیسبال در سال 1992 منتشر شد و توانست موفقیتی مشابه قسمت اول کسب کند.

Street Fighter 2

2

سازنده: Capcom

ناشر: Capcom

پلتفرم: آرکید - NES

تاریخ انتشار: فوریه 1991

قبل از هر چیزی انتخاب دومین نسخه از استریت فایتر به دلیل تحول یا تغییر خاصی در این عنوان نیست. چراکه قسمت اول تنها روی کنسول های آرکید منتشر شده بود و استریت فایتر 2 برای اولین بار برای کنسول NES شرکت نینتندو بازسازی شد. قبل از این بازی هم عناوین مبارزه ای متعددی وجود داشتند اما هیچکدام به این اندازه مورد توجه و استقبال قرار نگرفتند. استریت فایتر استاندارد های یک بازی فایتینگ را به مراحل جدیدی رساند و توانست اثر به سزایی در آینده این سبک بگذارد. علاوه بر محتوای قوی، این بازی به قدری مورد توجه و محبوبیت مردم قرار گرفت که حتی نینتندو کنترل کنسول سوپر NES خود را پیرامون گیم پلی آن طراحی کرد.

Sonic the Hedgehog

sonic1-end

سازنده: Sonic Team

ناشر: Sega

پلتفرم: سگا سترن

تاریخ انتشار: ژوئن 1991

با وجود اینکه سونیک در ابتدا در کشورهای امریکای شمالی، اروپا و استرالیا منتشر شد، اما ریشه های ساخت آن و تیم طراح به کشور ژاپن باز می گردد. ساخت این بازی از سال 1990 و برای کنسول نسل چهارمی سگا آغاز شد؛ تیم سازنده با الگو برداری از کاراکتر مشهور ماریو شخصیت جوجه تیغی آبی رنگ سونیک را طراحی کردند. با اینکه رقابت کردن با ماریو در آن سال ها کار بسیار دشواری بود، اما سونیک با هدف مقابله با مرد سیبیلوی میاموتو ساخته شد. با این حال اولین قسمت این عنوان با دنیای رنگارنگ، گیم پلی بی نظیر و سرعت باورنکردنی به خوبی ماریو را به چالش کشید. از جنبه های بسیار زیادی (چه از منظر محتوا و چه از منظر تبلیغات رسانه ای) سونیک ضد ماریو بود.

Super Mario Kart

super-mario-kart-05

سازنده: Nintendo

ناشر: Nintendo

پلتفرم: سوپر NES

تاریخ انتشار: آگوست 1992

نینتندو قدرت برتر و بلامنازع صنعت گیم در آن دوره بود، اما عناوین محدود و اختصاصی خاص خودش را داشت. در آن سال ها بازی های ماشین سواری شاید رونق دهه اخیر را نداشتند، اما عشق اتومبیل سواری از دیرباز در وجود بشر بوده است. علاوه بر این هیچ عنوان معتبری در دوره های قبل تر نتوانست به موفقیت چندانی دست یابد تا اینکه نینتندو در حرکتی هوشمندانه از دل یکی از مشهور ترین عناوین خود، سبک ماشین سواری را بیرون کشید. سوپر ماریو کارت بهترین بازی اتومبیل رانی نسل چهارم بود که با دنیای ماریو و دوستانش عجین شده بود. این بازی با فروشی نزدیک به 90 میلیون نسخه، همراه با وارکرفت به یکی از موفق ترین اسپین-آف های تاریخ تبدیل شده است.

Super Metroid

super-metroid-03

سازنده: Nintendo

ناشر: Nintendo

پلتفرم: سوپر NES

تاریخ انتشار: مارس 1994

وقتی سوپر متروید در سال 1994 برای کنسول سوپر NES منتشر شد به عنوانی شکست خورده در ژاپن تبدیل شد. چرا که مشتریان در واقع جنبه های مثبت و جذاب آن را نمی دیدند و فقط به کلیت بازی دقت می کردند. طراحی بصری سوپر متروید به نوبه خود شگفت انگیز بود، صداسازی ها و موسیقی مثال زدنی به گوش می رسید و تکنیک های سینمایی خط داستانی آن برای اولین بار در یک بازی ویدیویی لمس می شد. علاوه بر این انعطاف پذیری و آزادی عمل بازیکن در این بازی به گونه ای بود که در سال های اخیر در عناوین مدرن دیده ایم. اگر بخواهید می توانید در سطح دنیای سوپر متروید به گشت و گذار پرداخته و اجزای جانبی آن را کشف کنید؛ یا می توانید با سرعت خط داستانی را پیش برده و هیجان را بالا ببرید. این بازی در دوره خودش تنها عنوانی بود که امکان آزادی عمل را در اختیار مخاطب قرار می داد.

Chrono Trigger

Chrono-Trigger-SNES

سازنده: Square

ناشر: Square

پلتفرم: سوپر NES

تاریخ انتشار: مارس 1995

خالق عنوان شدیدا موفق و محبوب فاینال فانتزی Hironobu Sakagushi و طراح و سازنده بازی تراز اول دراگون کوئست Yuji Horri و هنرمند زبر دست بازی هایی مثل دراگون کوئست و دراگون بال Akira Toriyama گرد هم آمدند و بازی کرونو تریگر خلق شد. حاصل مشخص است؛ عنوانی فوق العاده و جذابی که ناگهان در کشور ژاپن به موفقیتی شگفت آور دست یافت. کرونو تریگر المان هایی در آن دوره ارایه کرد که حالا از استاندارد های اساسی بازی های مختلف محسوب می شود؛ از چند پایان مختلف گرفته تا امکان انجام مراحل به چند طریق متفاوت. به اضافه داستان جالب و موسیقی شنیدنی، کرونو تریگر یکی از بهترین عناوین نقش آفرینی ژاپنی تاریخ به شمار می رود.

Pokémon Red and Green

poke

سازنده: Game Freak

ناشر: Nintendo

پلتفرم: گیم بوی

تاریخ انتشار: فوریه 1996

عنوان پوکمون یکی از بازی هایی است که در کشور ما چندان مورد توجه قرار نگرفته و شاید معدود بازیکنی را بیابیم که تجربه انجام آن را داشته باشد. سبک و سیاق این بازی که یادآور کارتون های دهه های قبل است بیشتر مورد توجه کشور ژاپن بوده و به لطف پشتیبانی و انتظار گسترده نینتندو در امریکا و برخی کشورهای دیگر دیده شده است. اولین قسمت این بازی در دو نسخه رنگ قرمز و رنگ سبز (در امریکا رنگ آبی) برای کنسول دستی گیم بوی روانه بازار شد و به چنان موفقیتی دست یافت که بعد ها نامش در کتاب گینس به عنوان پرفروش ترین عنوان نقش آفرینی گیم بوی ثبت شد. نسخه های مختلف این بازی در سال های متمادی تولید و انتشار یافته که آخرین مدل آن را با عنوان Pokémon Go می شناسیم و همچنان دچار محبوبیت بالایی در آسیای شرقی است.

Harvest Moon

harvest-moon-05

سازنده: Amccus

ناشر: Pack-in-Video / Nintendo

پلتفرم: سوپر NES

تاریخ انتشار: آگوست 1996

اگر از بازی هایی چون Hay Day یا Farm Ville روز تلفن های همراه هوشمند خود لذت می برید باید از هاروست مون تشکر کنید. این بازی که در سال 1996 برای کنسول سوپر NES در ژاپن منتشر شد اولین شبیه ساز مزرعه داری و دامداری است که با سبک نقش آفرینی تلفیق شده است (نام فعلی Story of Seasons). شما در این بازی گندم و جو پرورش داده، درآمدزایی می کنید، مواظب حیوان هایتان هستید، ازدواج کرده و با مصائبی مثل طوفان و آفت دست و پنجه نرم می کنید. امروزه مدل های بسیار متعدد و پرطرفداری از این بازی در فروشگاه های مختلف دستگاه های قابل حمل در دسترس است، با این تفاوت که پرداخت درون برنامه ای به آن افزوده شده.

Super Mario 64

Mario-64

سازنده: Nintendo

ناشر: Nintendo

پلتفرم: نینتندو 64

تاریخ انتشار: ژوئن 1996

سوپر ماریو 64 از اولین عناوین منتشر شده روی کنسول نینتندو 64 در سال 1996 است که به عبارتی نسخه سه بعدی سوپر ماریو براس محسوب می شد. این بازی برای اولین بار تجربه سه بعدی رنگی نابی را برای کنسول های خانگی نینتندو به ارمغان آورده بود و سیستم دوربین داینامیک، پیاده سازی کنترل 360 درجه آنالوگ و آزادی عمل غیر خطی توانست به بهترین عنوان نینتندو 64 تبدیل شود. ماریو 64 با کسب بیشترین امتیازات در نسل خود و فروش بیش از 11 میلیون نسخه، از نظر بسیاری از کارشناسان انقلابی در زمینه بازی های ویدیویی ایجاد کرد.

Resident Evil 1

re1-1

سازنده: Capcom

ناشر: Capcom

پلتفرم: پلی استیشن

تاریخ انتشار: مارس 1996

رزیدنت اویل سبک جدیدی از بازی ترسناک را به بازیکنان جهان معرفی کرد؛ حالتی که در آن صرفا بقا و زنده ماندن هدف اصلی است نه کشتن و پیشروی. در واقع شما فردی دست خالی هستید که با توانایی های پایین فقط باید برای نمردن تلاش کنید. این بازی در ابتدا قرار بود نسخه بازسازی شده از Sweet Home (یکی از عناوین قدیمی کپکام) باشد اما زیر دستان هنرمند شینجی میکامی به عنوان کاملا جدیدی تبدیل شد. همین اتفاق منجر به ساخت چندین ادامه و اسپین-آف متعدد و مجموعه فیلم های سینمایی رزیدنت اویل منجر شد. نسخه ریمستر و گرافیکی این بازی سال گذشته برای کنسول های نسل هشتمی روانه بازار شده است.

Castlevania Symphony of the Night

symphony_07

سازنده: Konami

ناشر: Konami

پلتفرم: پلی استیشن - سگا سترن

تاریخ انتشار: مارس 1997

سمفونی شب که در واقع ششمین نسخه اصلی از سری بازی های کسلوانیا محسوب می شود، در سال 1997 توسط کونامی برای کنسول پلی استیشن عرضه شد. در دوره ای که بازی های سه بعدی در اوج خود قرار گرفته بودند عنوان دو بعدی جدیدی روی دستگاه قدرتمند سونی منتشر شد که پا را فراتر از محدودیت های محیط دو بعدی گذاشته بود و گشت و گذار بیشتری را برای بازیکن به ارمغان میاورد. اگرچه این عنوان در کشورهای امریکا و اروپا (با فروشی کمتر از 60 هزار نسخه) تقریبا شکست خورد، اما در ژاپن مورد استقبال نسبی قرار گرفت. اگر ویژگی های دو بعدی آن را به دور از برهه سلطه بازی های سه بعدی در نظر بگیریم، با یکی از بهترین و تاثیر گذارترین بازی های تاریخ طرف هستیم.

Final Fantasy VII

Final_Fantasy_VII_-_1997_-_Sony_Computer_Entertainment

سازنده: Square

ناشر: Square / Sony

پلتفرم: پلی استیشن - ویندوز

تاریخ انتشار: ژانویه 1997

قسمت هفتم فاینال فانتزی یکی از مراحل تحول و تغییر این عنوان در تاریخ طویل آن است. شاید برخی از هواداران معتقد باشند نسخه های بهتری نیز از این قسمت وجود دارد، اما فاینال فانتزی 7 اولین نسخه از این مجموعه بود که از پردازش گرافیکی تمام کامپیوتری استفاده می کرد و کاراکتر ها را روی زمنه از پیش پرداخته شده به کاملا سه بعدی رندر می کرد. علاوه بر این تتسویا نومارا طراح بازی برای اولین بار فاینال فانتزی را برای کنسول پلی استیشن پورت نموده و شکل و شمایل گرافیکی آن را وارد مرحله جدیدی کرد. مدل موها و فیزیک جزئیات تا قبل از این بازی هیچ گاه با این کیفیت کار نشده بود.

Beatmania

beatmania_-_1997_-_Konami

سازنده: Konami

ناشر: Konami

پلتفرم: آرکید – پلی استیشن

تاریخ انتشار: دسامبر 1997

گیتار هیرو را که می شناسید. سبک بازی های موسیقی محور از سال ها قبل از اولین گیتار هیرو بنیان گذاشته شده و با سیستمی کاملا مشابه در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. شرکت کونامی در سال 1997 اولین بازی موسیقی جهان را با نام بیت مانیا و محوریت دستگاه DJ برای پلی استیشن منتشر ساخت. مشابه با گیتار هیرو و امثالهم، بیت مانیا دارای کنترلر اختصاصی خود برای تنظیم و کنترل دستگاه دیجی مجازی بود که در واقع نسخه کوچک شده ی دستگاه آرکید آن محسوب می شد. در طی چندین سال حدود 15 دستگاه آرکید و بیش از 20 نسخه بازی ویدیویی با عنوان بیت مانیا روانه بازار شد.

Metal Gear Solid

mgs98

سازنده: Konami

ناشر: Konami

پلتفرم: پلی استیشن

تاریخ انتشار: سپتامبر 1998

متال گیر سالید در واقع فرزند سه بعدی سری متال گیر ساخته و طراحی شده توسط هیدئو کوجیمای افسانه ای است. این بازی به عنوان دنباله ای مستقیم از روایات سالید اسنیک در سال 1998 برای کنسول پلی استیشن عرضه شد. دستاورد جدید و شگفت انگیز کوجیما یکی از اولین عناوینی بود که از کات-سین های ضبط شده از گیم پلی و صداگذاری شخصیت های قابل بازی بهره می برد. مهم تر از آن متال گیر سالید سبک بازی های مخفی کاری Stealth را رونق فراوان بخشید و به یکی از محبوب ترین ژانرهای مخاطبین تبدیل کرد. ماجراجویی های سالید اسنیک به بازیکنان نشان داد می توان مخفیانه از هر جایی عبور کرد، بدون آنکه کسی را کشت.

Dance Dance Revolution

ddr

سازنده: Konami

ناشر: Konami

پلتفرم: آرکید – پلی استیشن

تاریخ انتشار: نوامبر 1998

قبل از آنکه به دنیای دوربین های قدرتمند، اسکن سه بعدی و کینکت وارد شویم نیز بازی های حرکتی زیادی وجود داشته اند؛ منتها در شکل و شمایل دستگاه های آرکید. یکی از محبوب ترین عناوین آرکید سال های گذشته که دستگاه های فیزیکی غول پیکر را محبوب و زنده نگاه می داشت، بازی انقلاب رقص بود که توسط کونامی در سال 1998 در ژاپن و بعد ها در سراسر دنیا عرضه شده بود. این دستگاه از سیستم های حرکتی خاصی برخوردار بود که بایکن با قرار گرفتن روی سطح مخصوص و حرکات پاها و فشردن دکمه ها توسط دست همراه با موسیقی به رقص می پرداختند. درست همانند عناوینی مثل Dance Central و Just Dance که از تکنولوژی های تصویری و سه بعدی بهره می برند. نسخه کنسولی این بازی نیز در سال 99 برای پلی استیشن روانه بازار شد.

The Legend of Zelda: Ocarina of Time

zelda98

سازنده: Nintendo

ناشر: Nintendo

پلتفرم: نینتندو 64

تاریخ انتشار: نوامبر 1998

اکارینای زمان (اکارینا نام نوعی ساز بادی است که عملکردی مشابه فلوت دارد) پنجمین قسمت از مجموعه بازی های محبوب افسانه زلدا و اولین نسخه سه بعدی آن است که در دوره خود یکی از پیشرفت های فوق العاده فنی در صنعت گیم محسوب می شد. این بازی به قدری بزرگ بود که برای اولین بار روی کارتریج 32 مگابایتی قرار گرفت و تمامی کات-سین های خود را در گیم پلی به نمایش در میاورد. علاوه بر این اکارینا سیستم خلاقانه ای از قفل روی هدف و شناسایی دشنمان بهره می برد که الهام بخش سیستم کنترلی بسیاری از بازی های تیراندازی در آینده شد. نینتندو در بهترین شکل ممکن توانست دنیای بزرگی از فضای دو بعدی را با شمایل جدید سه بعدی وارد کنسول نینتندو 64 کند.

Phantasy Star Online

phantasystar

سازنده: Sonic Team

ناشر: Sega

پلتفرم: سگا دریمکست

تاریخ انتشار: دسامبر 2000

اگرچه مجموعه بازی های فانتازی استار که از قدیمی ترین عناوین سبک نقش آفرینی هک اند اسلش محسوب می شود هرگز نتوانست موفقیت چشم گیری کسب کند، اما اولین نسخه آنلاین آن شگفتی ساز شد. نه فقط از لحاظ فروش، بلکه از لحاظ مسیری با ریسک بالا که در بهترین شکل ممکن پیاده سازی شده بود. یکی از مدیران قدیمی شرکت سگا به نام Isao Okawa معتقد بود بازی های آنلاین آینده ی کنسول های خانگی را شکل می دهند. سرعت اینترنت بسیار پایین بود و زیرساخت ها از کیفیت مناسبی برخوردار نبودند، خصوصا در ژاپن، اما هنگامی که فانتازی استار در سال 2000 برای دریمکست منتشر شد، نه تنها علم بازی های آنلاین را برای کنسول ها به ارمغان آورد بلکه نویدبخش دوره ای جدید از صنعت گیم بود.

Resident Evil 4

re4

سازنده: Capcom

ناشر: Capcom

پلتفرم: گیم کیوب – پلی استیشن 2

تاریخ انتشار: ژانویه 2005

رزیدنت اویل 4 در ابتدا قرار بود بازی انحصاری کنسول GameCube باشد اما قبل از انتشار برای پلی استیشن 2 نیز معرفی شد، و به مرور زمان نیز برای تمامی کنسول ها و کامپیوتر منتشر شد. جدا از این مباحث شینجی میکامی (کارگردان بازی) در ابتدا قصد داشت با ایجاد تحول در سری رزیدنت اویل از این نسخه بازی های ترسناک را در مسیر جدیدی قرار دهد، اما چنین نشد. منتها مهم ترین و تاثیر گذارترین اتفاقی که رزیدنت اویل 4 را وارد این لیست کرد، سیستم جدید گیم پلی و دوربین روی شانه سوم شخص بود که بعد ها الگوی عناوین زیادی از جمله Gears of War و Ratchet قرار گرفت. علاوه بر این چهارمین اقامتگاه شیطان به شدت مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت و در لیست یکی از بهترین بازی های تاریخ قرار دارد.

Brain Age

brage

سازنده: Nintendo

ناشر: Nintendo

پلتفرم: نینتندو DS

تاریخ انتشار: می 2005

این بازی همان کاری را برای کنسول DS نینتندو کرد که عنوان Wii Sports برای کنسول Wii انجام داد. تا مدت ها بازی Brain Age یکی از عوامل فروش DS بود، تا جایی که نینتندو مجبور شد بخشی از کنسول های تولیدی نینتندوی امریکا را به ژاپن برگرداند تا میزان تقاضای مردم را تامین نماید. این بازی چه از منظر مردمی و چه از نظر کارشناسی بهترین نظرات را به خود جلب کرد و با فروشی معادل با 19 میلیون نسخه به یکی از پرفروش ترین عناوین DS تبدیل شد. بازی هوش و ریاضی خلاقانه Kawamoto که شامل صدها معما، تست و جدول سودوکو بود الهام بخش عناوین بسیار زیادی شد که تلاش داشتند به موفقیتی مشابه دست یابند.

Monster Hunter Freedom

monster

سازنده: Capcom

ناشر: Capcom

پلتفرم: PSP

تاریخ انتشار: دسامبر 2005

اگرچه این بازی اولین مانستر هانتر نبود (قسمت نخست این مجموعه در سال 2004 برای پلی استیشن 2 عرضه شده بود) اما با این حال عنوانی است که به سرعت محبوبیت یافت و به یکی از بهترین بازی های PSP تبدیل شد. مهم ترین المان این بازی سیستم چند نفره Co-Op محسوب می شد که در واقع در آن زمان کنسول دستی سونی بهترین گزینه برای انجام بازی های دور همی بود. زمانی که بیشتر بازیکن های غرب مشغول انجام بازی های آنلاین بودند، گیمرهای ژاپنی برای انجام مانتسر هانتر با یکدیگر ملاقات می کردند. این بازی به نوبه خود باعث فروش بیشتر PSP شد تا جایی که وقتی زمزمه های انتشار برای 3DS به گوش می رسید، هواداران اعتراضات شدیدی از خود نشان می دادند. مانستر هانتر در ژاپن الهام بخش عناوین مختلف و زیادی از جمله GoodEater شد.

Wii Sports

Wii-Sports

سازنده: Nintendo

ناشر: Nintendo

پلتفرم: Wii

تاریخ انتشار: نوامبر 2006

با وجود مشکلات زیادی که کنترلر حرکتی کنسول Wii در دنبال کردن حرکات بازیکن داشت، بازی ورزشی نینتندو که در ابتدا فقط همراه با خرید کنسول قابل دریافت بود، مردم بسیار زیادی را به خود علاقه مند کرد و به تنهایی آمار فروش کنسول جدید نینتندو را بالا برد. این بازی که در 5 بخش مجزای تنیس، بوکس، بیسبال، بولینگ و گلف قابل انجام بود توانست با فروشی معادل با 8 میلیون نسخه به پرفروش ترین عنوان شرکت نینتندو (بالاتر از سوپر ماریو براس) قرار بگیرد. Wii Sports بعد ها الهام بخش بسیاری از بازی های ورزشی حرکتی برای کینکت اکس باکس و کنسول پلی استیشن 3 بود.

Demon’s Souls

demonssouls

سازنده: From Software

ناشر: Sony / Atlus / Namco

پلتفرم: پلی استیشن 3

تاریخ انتشار: فوریه 2009

درست در همان سالی که کیجی اینفونه اذعان کرد دوره بازی های ژاپنی به پایان رسیده است، هیدتاکا میازاکی خلاف این حرف را ثابت کرد. دیمونز سولز که در سال 2009 برای کنسول پلی استیشن 3 به صورت انحصاری عرضه شد، توانست به یکی از پرمخاطب ترین فرنچایزهای این دوره تبدیل شده و مجموعه بازی های پرطرفدار Dark Souls را به ارمغان بیاورد.  بازی های سولز نشان داد در دوره ای که صنعت گیم رو به آسان شدن می رود، چگونه عناوین بسیار دشوار می توانند توجه علاقه مندان را به خود جلب کنند.

Puzzle and Dragons

puzzleanddragon_0705_01

سازنده: GungHo Online Entertainment

ناشر: GungHo

پلتفرم: اندروید - iOS

تاریخ انتشار: فوریه 2012

پازل و دراگون جزو اولین بازی هایی است که یک عنوان معمایی را با المان های بازی های نقش آفرینی ترکیب کرده و به قدری مورد استقبال مردم قرار گرفته که نینتندو در همکاری با شرکت سازنده نسخه ی تلفیقی از آن با سوپر ماریو را روانه بازار کرده است. این بازی اولین عنوانی است که توانست با پرداخت درون برنامه ای به رقم درآمد 1 میلیارد دلار دست یابد و با دانلود تعداد 50 میلیون نسخه تا پایان سال 2015، یک از پرطرفدارترین بازی های ژاپن محسوب می شود. پازل و دراگون یکی از دلایلی است که این روزها مخاطبین ژاپنی به تلفن های همراه تمایل بیشتری نسبت به کنسول های خانگی نشان می دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • | ۲ مرداد ۱۳۹۵

    بازی solil سگا بازی بسیار استراتژیکی بود

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱ مرداد ۱۳۹۵

    جای کراش توی لیستتون خالی بود

  • محمد امین زائری
    محمد امین زائری | ۱ مرداد ۱۳۹۵

    پس تکن چی؟

  • ali gerami
    ali gerami | ۱ مرداد ۱۳۹۵

    عالی بود چه خاطراتی. متاسفانه فکر نمیکنم نسل بعد از ما حتی اسم این بازیا رو بدونن

  • ضیاء صدر
    ضیاء صدر | ۱ مرداد ۱۳۹۵

    من بازی فوتبال محبوب ساخته ی کونامی که روی پلی استیشن عرضه شده بود رو پیشنهاد میکنم winning eleven 3

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی