ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دستکاری ژنتیکی سلول های انسان به روش CRISPR
تکنولوژی

اولین دستکاری ژنتیکی در سلول های انسانی به روش CRISPR؛ نبرد با سرطان ریه

به گزارش نشریه «Nature» قرار است در ماه آگوست، برای اولین بار دستکاری ژنتیکی سلول های انسانی به روش CRISPR در کشور چین به انجام برسد. در این برنامه ژن سلول های گلبول سفید خون (که ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۰

به گزارش نشریه «Nature» قرار است در ماه آگوست، برای اولین بار دستکاری ژنتیکی سلول های انسانی به روش CRISPR در کشور چین به انجام برسد. در این برنامه ژن سلول های گلبول سفید خون (که نقش آنها مبارزه با عوامل بیماری زا است) فرد مبتلا به سرطان ریه دستکاری شوند تا بتوانند به جنگ سلول های سرطانی بروند.

در آینده نزدیک آزمایش مشابهی نیز برای مقابله با انواع سرطان در کشور آمریکا به انجام خواهد رسید. سلول های هدف این طرح گلبول های سفید خون از نوع T هستند. گرچه پیش از این نیز دستکاری های ژنتیکی روی سلول های بدن حیوانات و انسان به انجام رسیده است، اما این اولین بار است که این اصلاح از طریق متد CRISPR به انجام می رسد.

در روش های متداول معمولاً از یک ویروس برای تزریق و ایجاد تغییر در توالی ژن های DNA سلول استفاده می شود، اما CRISPR را باید یک ابزار copy و paste ژنتیکی در نظر گرفت که می تواند تغییرات ژنی لازم را در هر نقطه از مولکول DNA به راحتی اعمال کند. چنین قابلیتی سبب می شود که تولید و تکثیر چنین سلول های تغییر یافته ای با سرعت بالا و هزینه کمتر انجام شود.

آزمایش پیش رو قرار است در بیمارستان «West China» وابسته به «دانشگاه سیچوان» و بر روی فردی انجام شود که بیماری او به شدت پیشرفت کرده و دیگر درمان های معمول بر آن کارساز نبوده است. در طی این آزمایش سه دوز از سلول های T تغییر یافته به خون بیمار تزریق خواهد شد تا اثر آن مشاهده شود.

دستکاری های ژنتیکی، به خصوص بر روی ژن های انسانی، نگرانی های زیادی را در بین مردم و متخصصین ایجاد کرده است، چرا که هنوز کسی در خصوص عوارض جانبی چنین اقداماتی چیزی نمی داند. علاوه بر این، احتمال سو استفاده از تکنیک مذکور، حتی با مقاصد نظامی نیز وجود دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی