ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پتنت جدید گوگل، آینده اینترنت اشیاء در حوزه سلامت را نشان می دهد

هلدینگ آلفابت تقریباً در هر حوزه صنعتی که فکرش را بکنید، دست دارد. یکی از این بخش ها، اینترنت اشیاء و صنعت پزشکی است. از آنجا که کمپانی فوق در هر دو زمینه تخصص دارد، ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۴ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

هلدینگ آلفابت تقریباً در هر حوزه صنعتی که فکرش را بکنید، دست دارد. یکی از این بخش ها، اینترنت اشیاء و صنعت پزشکی است. از آنجا که کمپانی فوق در هر دو زمینه تخصص دارد، منطقی به نظر می رسد که به ترکیب آنها اقدام نماید، ضمن اینکه اخیراً ابداعات زیادی در زمینه نقش محوری اینترنت اشیاء در حوزه طب صورت گرفته و پتانسیل بالای این حوزه شناسایی شده.

ظاهراً هدف این کمپانی، فراهم ساختن نوعی سیستم نظارت بر سلامت است که می تواند نشانه ها و علائم جسمانی فرد را به سرعت شناسایی کرده و به کاربران کمک نماید تا با نظارت بر وضعیت خود، گزینه هایی مانند رژیم ها را هوشمندانه تر انتخاب نمایند.

در همین راستا پتنت جدیدی از گوگل منتشر شده که نشان می دهد کمپانی فوق می خواهد دیوایس های پزشکی مبتنی بر پلتفرم اینترنت اشیاء را به قسمت های مختلف خانه کاربران بیاورد، تا عملیات نظارتی را به شیوه ای منحصر به فرد، غیر تهاجمی و بدون مزاحمت انجام دهند.

دیوایس هایی که در پتنت های منتشر شده می بینیم، دامنه وسیعی از وسایل خانگی را در بر می گیرند و تقریباً در تمامی اتاق های خانه حضور دارند. مثلاً وان حمام هوشمند می تواند با ارسال امواج صوتی به سمت فرد، مواردی همچون ضربان قلب و سلامت عمومی را اندازه گیری کرده و آنها را به مرکز مربوطه گزارش دهد. آینه حمام نیز می تواند هرگونه تغییرات در رنگدانه های پوست را بررسی کرده و رنگ پریدگی یا زردی بدن را تشخیص دهد.

با استفاده از همین مکانیسم ها در اتاق خواب یا دیگر قسمت های منزل، می توان داده هایی همچون نبض، فشار خون، سطح اکسیژن خون، دمای بدن و دیگر فاکتورهای مربوط به سلامت جسمانی را از طریق تماس مستقیم با پوست بدن جمع آوری نمود.

طبق پیشنهاد ردموندی ها، علاوه بر بخش های خصوصی ساختمان های مسکونی، تجهیزات نظارتی در وسایلی همچون تلویزیون و مبل های راحتی نیز جای می گیرند. در پتنت های منتشر شده، روش استفاده از این تجهیزات برای تشخیص موارد غیرعادی از طریق مقایسه داده های کنونی و اطلاعات قبلی، و همچنین تشخیص الگوهای وضعیت جسمانی فرد نیز بیان شده است.

در این تصاویر، ابزارهای دیگری همچون لپ تاپ، تبلت و حتی گوگل گلس نیز دیده می شوند که عمدتاً به عنوان مرکز پردازش داده های جمع آوری شده توسط دیوایس های مبتنی بر اینترنت اشیاء عمل می کنند. بدین ترتیب، کاربر می تواند موارد ثبت شده را بررسی کرده یا در صورت نیاز آنها را برای متخصصین خدمات بهداشتی ارسال نماید. با این کار، سابقه علائم حیاتی و فاکتورهای جسمانی فرد در مدت زمان طولانی ثبت و نگهداری خواهد شد.

با همه این تفاسیر، نصب حسگرهای پیشرفته در حمام و اتاق خواب کمی نگران کننده به نظر می رسد. باید دید آیا فناوری های پیشنهادی در پتنت های گوگل رنگ واقعیت به خود می گیرند یا خیر، و در این صورت چه راهکاری برای حفظ امنیت و حریم شخصی افراد اتخاذ خواهد شد.

در ادامه تصاویر منتشر شده را می بینید:

Google_Noninvasive_Health_1

Google_Noninvasive_Health_2

Google_Noninvasive_Health_3

Google_Noninvasive_Health_4

Google_Noninvasive_Health_5

Google_Noninvasive_Health_6

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی