ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

۹ توصیه مفید برای بهبود فرهنگ شرکت شما [بخش دوم و پایانی]

فرهنگ هر شرکت، به عقیده ی بسیاری همان عاملی است که می تواند در جذب استعداد های ناب بازار کار و دستیابی به موفقیت های چشمگیر، انگیزه های مالی را پشت سر بگذارد. در بخش ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۴ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۰

فرهنگ هر شرکت، به عقیده ی بسیاری همان عاملی است که می تواند در جذب استعداد های ناب بازار کار و دستیابی به موفقیت های چشمگیر، انگیزه های مالی را پشت سر بگذارد. در بخش اول این مطلب نظرات ۵ نفر از اعضای انجمن کارآفرینان جوان در مورد فرهنگ شرکت و آن دسته از ویژگی هایی که رضایت بیشتری برای کارکنان به ارمغان می آورند را از نظر گذراندیم. نظرات این پنج نفر به این ترتیب بوده است:

  1. استفاده از ارزشیابی های کوچک دوره ای
  2. حمایت از رشد و رؤیاهای کارکنان
  3. تبعیت از مورد بالا و لذت بردن از کار
  4. بها دادن به موفقیت ها
  5. تنوع بخشیدن به کار

حال در بخش دوم و پایانی، به نظر ۴ نفر دیگر از اعضای این انجمن در خصوص موضوع فرهنگ و تأثیر آن در بالا نگه داشتن روحیه، رضایت و انگیزه ی کارکنان می پردازیم:

۶- شفافیت از روز اول

شرادا آگاروال، مؤسس و مدیر ارشد استراتژی Context Media می گوید: وقتی شروع به کار کردیم به ما گفته شده بود مراقب مسائلی که با کارمندان و ذینفعان شرکت خود در میان می گذاریم باشیم. با این وجود ما در ارتباطات خود خیلی شفاف و روراست عمل می کنیم. هیچ چیز را محرمانه نگاه نداشتیم و هیچ اطلاعاتی را از کسی مخفی نکردیم.

این کار باعث شد کارکنان ابتدایی ما نه تنها احساس کنند نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه ی شرکت دارند، بلکه بتوانند مخالفت ها و پیشنهاد های خود را در جهت ارائه ی راهکار های بهتر برای رسیدن شرکت به اهدافش ابراز کنند. آنها برای مؤسسین شرکت احترام خاصی قائل می شدند، چون نه تنها تصمیم های ما را می دیدند، بلکه شاهد نحوه ی انجام این تصمیم گیری ها نیز بودند.

به این ترتیب حتی مواقعی که با شکست مواجه می شدیم نیز از حمایت آنها برخوردار بودیم و روحیه شان کمک می کرد سریع خودمان را جمع و جور کنیم. تک تک کارکنان ما خود را در تمام تصمیم گیری ها سهیم می دانستند و نهایت تلاش خود را برای به نتیجه رساندن آنها می کردند چون هیچگاه خود را از شرکت جدا نمی دیدند.

۷- ورزش گروهی

کوان صابر، مدیرعامل Fig می گوید: هر جمعه در میان، یکی از اعضای تیم رهبری ورزش گروهی ما را بر عهده می گیرد. ما تا کنون تنیس، بسکتبال، یوگا، و کراس فیت بازی کرده ایم و حتی تا حدودی با ورزش های رزمی مختلف نیز آشنا شده ایم. به این ترتیب ناخواسته در کنار هم ریسک کرده ایم و کار های تازه انجام داده ایم، در مورد بهبود زندگی خود بحث و گفتگو کرده ایم و لحظات شاد زیادی با هم داشته ایم.

مزایای ورزش گروهی همراه با آسیب پذیری ها، رفاقت ها و لحظات خوش همراهش، رضایت کلی تیم ما را بالا برده است.

۸- حق ابراز عقیده برای اعضای تیم

جرمی هیچکاک، مدیرعامل Dyn در این باره می گوید: هر کسی وقتی عبارت «فرهنگ شرکت» به گوشش می خورد فکرش به سمت میز پینگ پنگ و چیزهایی از این دست می رود. این جور چیزها جالب اند، اما تا وقتی فضای کاری مناسب برای استفاده از آنها را فراهم نکرده باشید نتیجه ای در بر نخواهند داشت. چگونه می توان این فضا را به وجود آورد؟ با حق اظهار نظر دادن به افراد.

وقتی دفتر جدیدمان را می ساختیم، خیلی مهم بود که نظر و ایده های کارکنان خود را در این مورد بدانیم. پیش از آنکه در سال ۲۰۱۱ به دفتر جدیدمان نقل مکان کنیم، نسخه ای داخلی از Pinterest داشتیم که هر کس می توانست ایده ها و عکس هایی که فکر می کرد باید در دفتر جدید مد نظر قرار گیرند را روی آن قرار دهد.

اما به عنوان نکته ی نهایی، اگر بر اساس بازخور های دموکراتیک تصمیم گیری می کنید، باید شفافیت داشته باشید. اعضای تیم شما تا زمانی به این سیستم اعتماد می کنند که حس کنند فرایند های آن منصفانه هستند.

۹- تبلور مأموریت شرکت در زندگی روزمره

الکس چمبرلین، مؤسس EZFingerprints می گوید: چیزی که حاضرم روی اثربخش بودنش قسم بخورم این است که هر روز مأموریت شرکت خود را زندگی کنید. اغلب اوقات افراد به این دلیل به تیم یا استارتاپ شما می پیوندند که کار متفاوتی انجام می دهید؛ یعنی کس دیگری تا به حال این کار را نکرده است. از دست دادن این موهبت به از دست رفتن استارتاپتان منجر خواهد شد؛ باید هر روز مأموریت خود را زندگی کنید.

مأموریت ما هم همین است. هر کسی که به تیم ما ملحق شده به این مأموریت باور دارد. ما هر روز تلاشمان را در جهت انجام مأموریت خود انجام می دهیم و آن را به پیش می رانیم؛ همین است که اعضای تیم ما را خوشحال نگه می دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی