ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناسا می گوید ماموریت «اژدهای سرخ» اسپیس اکس نزدیک به 320 میلیون دلار هزینه خواهد داشت

بنابر گفته یکی از سخنگویان ناسا به نام «جیم رویتر» (Jim Reuter)، ماموریت اژدهای سرخ (Red Dragon) کمپانی اسپیس اکس، که قرار است کپسول های دراگون را تا سال 2018 به مریخ بفرستد، هزینه ای ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۷ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰

بنابر گفته یکی از سخنگویان ناسا به نام «جیم رویتر» (Jim Reuter)، ماموریت اژدهای سرخ (Red Dragon) کمپانی اسپیس اکس، که قرار است کپسول های دراگون را تا سال 2018 به مریخ بفرستد، هزینه ای نزدیک به 320 میلیون دلار خواهد داشت. اگرچه 320 میلیون دلار روی کاغذ عددی بسیار بزرگ به نظر می رسد، اما ماموریت مریخ اخیر ناسا، هزینه ای چند میلیارد دلاری روی دست سازمان فضایی ایالات متحده گذاشت؛ هرچند که ابعادی به مراتب بزرگتر از ماموریت اسپیس اکس داشت.

رویتر بخشی از سخنان تازه خود را به میزان همکاری ناسا در ماموریت اژدهای سرخ اختصاص داده و می گوید که این سازمان فضایی، 32 میلیون دلار روی پروژه مورد بحث سرمایه گذاری کرده است. ناسا همچنین پذیرفته که در ازای دریافت اطلاعات به دست آمده طی ماموریت اژدهای سرخ، به اسپیس اکس مشاوره داده و پشتیبانی فنی خود را در اختیار آن بگذارد.

با این همه باید اشاره کرد که در واقع هیچ تبادل مالی ای بین دو سازمان فضایی مورد اشاره وجود نخواهد داشت و سرمایه 32 میلیون دلاری ناسا هم قرار است صرف پرداخت حقوق مهندسانی شود که وظیفه پشتیبانی فنی از اسپیس اکس را برعهده دارند.

بعد از این از رویتر پرسیده شد اسپیس اکس تا چه حد روی پروژه اژدهای سرخ هزینه خواهد کرد و وی پاسخ داد که سازمان فضایی ایلان ماسک، تقریباً 10 برابر بیشتر از مقدار هزینه شده از سوی ناسا، صرف این ماموریت خواهد کرد؛ بنابراین با یک محاسبه ساده به رقم 320 میلیون دلار خواهیم رسید. با این حال، اسپیس اکس هنوز هیچ واکنشی نسبت به این رقم تخمینی نشان نداده و از ارائه جزییات کامل امتناع می کند.

26405462060_6ca2e18041_o-2.0

هدف اصلی اسپیس اکس در ماموریت اژدهای سرخ آن است که ببیند آیا قادر به فرود آوردن تجهیزات بسیار سنگین روی سطح مریخ خواهد بود یا خیر. این سیاره، اتمسفری بسیار باریک دارد که میزان فشار موجود در آن، تنها یک صدم زمین است؛ بنابراین مقاومتی به مراتب کمتر از زمین هنگام پایین آوردن سرعت فضاپیماها از خود نشان می دهد.

به تبع همین موضوع، فرود آوردن فضاپیماهای سنگین وزن به شکلی کاملاً سالم روی سطح مریخ، کاری بسیار دشوار تلقی می شود. ناگفته نماند که مریخ پیمای «کنجکاوی» (Curiosity) تا به امروز سنگین وزن ترین شی فرود آمده روی ماه به شمار می ود اما اگر قرار باشد یک کلونی مریخی در این سیاره برپا شود، یعنی رویایی که ایلان ماسک سال ها از تمایلش نسبت به تحقق آن صحبت کرده، باید اجسام بسیار سنگین تری روی آن فرود آید.

بنابراین فضاپیمای ساخته شده از سوی اسپیس اکس، ورژن ابتدایی Crew Dragon (وسیله ای نقلیه که قرار است در آینده فضانوردان را از ایستگاه فضایی به مریخ ببرد) به شمار می رود و به جای چترهای عظیم، از نیروی پیشرانه برای انتشار آتش به مقابل سطح مریخ استفاده می کند. اژدهای سرخ که هیچ فضانوردی را در خود جای نمی دهد،  با وزن 10 تنی خود، بزرگترین شی ای به شمار خواهد رفت که روی سطح مریخ فرود آمده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی