ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش مالی سونی از سه ماهه دوم سال 2016؛ پلی استیشن همچنان پیشتاز

کمپانی ژاپنی سونی در گزارش مالی اخیر خود از سه ماهه دوم سال جاری میلادی، خبر از بهبود وضعیت واحد موبایل داده است و می گوید که Sony Mobile، توانسته به سود 4 میلیون دلاری ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۸ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

کمپانی ژاپنی سونی در گزارش مالی اخیر خود از سه ماهه دوم سال جاری میلادی، خبر از بهبود وضعیت واحد موبایل داده است و می گوید که Sony Mobile، توانسته به سود 4 میلیون دلاری برسد. با این حال، این سوددهی را در واقع می توان ناشی از استراتژی اخراج کارکنان از سوی ژاپنی ها دانست که با کاهش هزینه های سونی، در نهایت به کسب سود منجر شده است.

اگر بخواهیم به شکلی خوشبینانه به ماجرا نگاه کنیم، به نظر می رسد که واحد موبایل سونی به قدری کوچک شده که حالا می تواند درآمد مورد نیاز برای سرپا ماندن را کسب کند. ضمناً با توجه به اینکه طی سال های اخیر، سونی مجبور بوده تا زیان های مالی واحد موبایل خود را با درآمد بسیار کلان واحد پی استیشن جبران کند، مسلماً دستیابی به این سود موجبات خوشحالی بسیاری از مدیران ژاپنی را فراهم خواهد کرد.

با این همه، قدرت گرفتن واحد پولی ژاپن هم کماکان یکی از مشکلات بزرگ سونی به حساب می آید. در واقع ین ژاپن، حالا نسبت به قبل ارزش بیشتری یافته و این بدان معناست که کالاهای صادراتی سونی، حالا هزینه بیشتری روی دست مشتریان می گذارند و دیگر خبری از قیمت گذاری های رقابتی نخواهد بود. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که سونی نیازمند فروش محصولاتش در اقصی نقاط جهان است و این مهم در آینده ای نزدیک، بسیار دشوارتر خواهد شد.

sony xperia xa (8)

کمپانی سونی در حالی که طی سه ماهه اخیر، تنها 3.1 میلیون واحد اسمارت فون (در قیاس با فروش 7.2 میلیون واحدی در سه ماهه دوم 2015) به فروش رسانده، انتظار دارد فروش دیوایس های اکسپریا یکبار دیگر کاهش یابد؛ چرا که حالا مردم، کمتر به خرید موبایل های هوشمند تمایل نشان می دهند و اگر هم نسبت به این کار ترغیب شوند، به سراغ برندهای ارزان قیمت تر چینی می روند.

در مجموع شرایط برای سونی چندان مساعد به نظر نمی رسد، با این همه واحد «بازی و سرویس های شبکه»، که پلی استیشن یکی از زیرشاخه های آن به شمار می رود، به شکلی عجیب همچنان به روند موفقیت آمیز خود را ادامه داده و با افزایش فروش و سود، یکی از بهترین سال های خود را پشت سر گذاشته است.

طی سه ماه اخیر، واحد بازی و سرویس های شبکه سونی به فروش 3.2 میلیاردی دست پیدا کرده که از بهبود 14 درصدی نسبت به سه ماهه دوم 2015 حکایت دارد. سود عملیاتی این واحد نیز به 427 میلیون دلار می رسد که آن هم 126 درصد نسبت به همین بازه زمانی در سال 2015 رشد داشته است. ناگفته نماند که بنابر گزارش سونی، سود عملیاتی کمپانی ژاپنی، در مجموع به 546 میلیون دلار می رسد و در این صورت، واحد بازی های ویدیویی 78 درصد از این رقم را به خود اختصاص داده است.

playstation_4_ps4

به گفته سونی، رشد مضاعف این واحد، ناشی از افزایش خرید سخت افزار پلی استیشن 4 و نرم افزارهای آن بوده است. در واقع طی سه ماه گذشته، 3.5 میلیون واحد از کنسول پلی استیشن 4 فروخته شده و این موضوع در کنار افزایش خرید بازی های دیجیتالی از طریق پلی استیشن نتوورک و نیز کاهش هزینه ساخت کنسول مورد اشاره، سبب شده تا واحد بازی و سرویس های شبکه سونی سالی بی نظیر را پشت سر بگذارد.

اما گذشته از موفقیت واحد پلی استیشن، کاهشی چشمگیر در فروش سنسورهای دوربین و تلویزیون ها دیده می شود که این مسئله به همراه زلزله کوماموتو در ماه آوریل، سبب شده تا درآمد و سود نهایی ژاپنی ها نسبت به سه ماهه دوم 2015 کاهش قابل توجهی داشته باشد. بنابراین در مجموع سونی طی سه ماهه گذشته، یک گام به جلو و سه گام به عقب برداشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Pedram Zarei
    Pedram Zarei | ۱۸ شهریور ۱۳۹۵

    سونی مخترع ابزار های کاربردی زیادی از جمله دیسک های CD,DVD,Blu_Ray و خیلی ایده های نو آورانهٔ دیگه بود... اما متأسفانه به مرور زمان این فناوری ها کم رنگ شدن..... اما تنها چیزی که هیچ وقت فراموش نمیشه نوآوری هایی مثل پلستیشن هست که واقعا سرگرم کننده هست؛ در نهایت، سونی هنوزم زندست و امروز میشه اینو به وضوح دید..... فقط سونی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی