ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

لباسی که در مواجهه با آلودگی هوا تغییر رنگ می دهد [تماشا کنید]

تا به حال شده بخواهید بدانید هوا دقیقاً چقدر آلوده است؟ اگر پیش آمده و دلتان می خواسته در آن واحد در مورد این موضوع به دیگران نیز آگاهی رسانی کنید، شاید نوعی لباس جدید به ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۸ مرداد ۱۳۹۵ | ۰۱:۰۰

تا به حال شده بخواهید بدانید هوا دقیقاً چقدر آلوده است؟ اگر پیش آمده و دلتان می خواسته در آن واحد در مورد این موضوع به دیگران نیز آگاهی رسانی کنید، شاید نوعی لباس جدید به نام لباس های Aerochromic نظرتان را جلب کند. این نوع لباس به طور اخص به گونه ای طراحی شده است که طرحش در مواجهه با آلاینده های هوا تغییر کند.

ایده ی ساخت این لباس، زمانی به ذهن طراح آن یعنی Nikolas Bentel خطور کرده که سعی داشته دنیای ۲۰ سال آینده را با آلودگی هوایش تصور کند. با در نظر گرفتن این نکته که آلودگی هوا در مناطق مختلف از طریق ایستگاه های ثابت سنجش آلاینده ها اندازه گیری می شود، میزان اعلام شده ی آلودگی هوا نمی تواند در مناطق مختلف دقیق باشد چرا که مثلاً آلودگی در نزدیکی یک کارخانه ی آلاینده، با ۲۰ کیلومتر دور تر از آن متفاوت است.

اما طرح روی لباس های ایروکرومیک بسته به میزان آلاینده های موجود در هوای اطراف تغییر می کند. وقتی کیفیت هوا خوب باشد رنگ این لباس یکدست است. اما با بالا رفتن میزان آلاینده ها در هوا، کم کم طرح لباس بیشتر و بیشتر نمایان می شود.

به گفته ی بنتل، «اطلاع از سالم بودن یک منطقه از شهر، جزو اطلاعاتی محسوب می شود که باید در دسترس عموم مردم قرار بگیرد. تغییر رنگ کامل این لباس به اطرافیان کسی که آن را پوشیده نیز اجازه می دهد از محیط اطراف خود آگاهی بیشتری کسب کنند». متأسفانه این نوع آگاهی رسانی هزینه ی زیادی دارد چرا که قیمت هر یک از لباس های ایروکرومیک ۵۰۰ دلار قیمت دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی