ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه فایل ها و پوشه ها را به صورت یک جا تغییر نام دهیم؟

آیا مقدار زیادی فایل دارید که می خواهید نام آن ها را تغییر دهید؟ ساده ترین راه این است که با رفتن روی هر فایل، روی آن راست کلیک کرده و با انتخاب گزینه ی Rename نامش ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۹ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

آیا مقدار زیادی فایل دارید که می خواهید نام آن ها را تغییر دهید؟ ساده ترین راه این است که با رفتن روی هر فایل، روی آن راست کلیک کرده و با انتخاب گزینه ی Rename نامش را تغییر دهید.

اما یک راه دیگر نیز وجود دارد. می توانید با دانلود ابزاری به نام ContextReplace فایل ها و پوشه ها را به صورت یک جا و دسته ای در تنها کمتر از یک ثانیه تغییر نام دهید.

پیش از هر چیزی، سری به GitHub زده و این نرم افزار را دانلود و نصب کنید. پس از نصب و راه اندازی نرم افزار مذکور به پوشه ای بروید که می خواهید نام فایل های موجود در آن را تغییر دهید.

سپس روی گزینه ی جدیدی به نام ...Replace که اخیراً به جمع گزینه ها اضافه شده است کلیک کنید.

ReplaceContext

با کلیک روی این گزینه منوی جدیدی باز خواهد شد که وظیفه ی آن تغییر نام فایل ها و پوشه های مختلف به صورت یک جا است. اگر بخواهیم تعریف ساده ای از این ابزار داشته باشیم باید بگوییم که دقیقاً مانند Find & Replace در مایکروسافت ورد کار می کند.

بنانبراین اگر می خواهید دسته ای از فایل ها واژه Cow «به معنای گاو» را در نام خود داشته باشند باید کلمه ی Cow را در قسمت اول و سمت چپ بنویسید.

همچنین اگر خواستار این هستید که در همان دسته از فایل کلمه ای مانند Chicken «به معنای مرغ» جایگزین کلمه ی Cow شود باید عبارت Chicken را در قسمت دوم و سمت راست تایپ کنید.

دسته ای دیگر از گزینه ها نیز وجود دارد؛ مثلاً شاید بخواهید نام پوشه ی اصلی را تغییر دهید یا مایل باشید فقط فایل ها یا پوشه ها را تغییر نام دهید و... .

هنگامی که تمامی تغییرات خود را اعمال کردید روی گزینه ی ...Replace کلیک کنید. پس از آن فرآیند تغییر نام فایل ها به صورت انبوه به اجرا در می آید.

در تجربه ای که ما داشتیم به نظر می آمد برنامه برای چند لحظه فریز کرد و متوقف شد اما پس از 30 ثانیه مجدداً وضعیت به حالت عادی بازگشت و فایل ها و فولدرها به همان نامی که می خواستیم تغییر پیدا کردند.

آیا ابزارهای دیگری برای تغییر نام یک جای فایل ها می شناسید؟ پس آن را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • نیما
    نیما | ۹ مرداد ۱۳۹۵

    دوستان
    برنامه ای می شناسید که بشه فایل ها رو باهاش علاوه بر نام گذاری ، شماره گذاری هم کرد ؟
    مثلا مرتب کردن سریال ها؛ اسم رو بهش بدی ، خودش یکی یکی به عدد آخر اضتفه کنه و شماره اون قسمت رو بزنه

    • Reza Sepasi
      Reza Sepasi | ۹ مرداد ۱۳۹۵

      FileBot یه برنامه بی نظیر برای بچ رینیم با استفاده از دیتابیس آنلاین هست که امکان دانلود زیرنویس رو هم داره.

    • Reza777
      Reza777 | ۱۰ مرداد ۱۳۹۵

      عزیز برای زیرنویس این نرم افزار رو تست کردی؟

      • Reza777
        Reza777 | ۱۰ مرداد ۱۳۹۵

        PSA Media & Subtitle Renamer

  • رضا حسنی
    رضا حسنی | ۹ مرداد ۱۳۹۵

    این که کار نداره ، هر تعداد فایل که می خوای انتخاب کن ، ( به طور معمول بر اساس حجم مرتب کن ،تا با یه تیر دو نشون زده باشی و در آخر فایل های سنگین و حجم گیر هم حذف بشه ،) بعدش کلید ctrl + A رو بزن تا همه فایل ها انتخاب و آبی رنگ بشن، بعدش کلید F2 رو بزن و نام تایپو کن و لذتشو ببر که بدون نیاز به برنامه، تونستی از حداقل ۲ فایل تا حداکثر ..... هزار فایلو بدون نیاز به برنامه خاصی و با کمک ویندوز تغییر نام بدی، ( ضمنا این ترفند تو کل ویندوز ها قابل اجراس و نسخه ویندوز فرقی نداره چی باشه ) Reza Hassani

    • ایمان Asgharpour
      ایمان Asgharpour | ۱۱ مرداد ۱۳۹۵

      رفیق تو قهرمانی

مطالب پیشنهادی