ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه ویندوز 10 را به روش Clean Install نصب کنیم؟

در حال حاضر ویندوز 10 راه خود را به میلیون ها سیستم کامپیوتری باز کرده است. طبق گزارش های اولیه ای که از آمار نصب ویندوز 10 روی سیستم های کامپیوتری منتشر شده، دریافتیم که تنها در ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۴۰

در حال حاضر ویندوز 10 راه خود را به میلیون ها سیستم کامپیوتری باز کرده است. طبق گزارش های اولیه ای که از آمار نصب ویندوز 10 روی سیستم های کامپیوتری منتشر شده، دریافتیم که تنها در 3 روز اول عرضه 67 میلیون کاربر اقدام به بروزرسانی سیستم عامل خود به ویندوز 10 کرده اند.

اگر از کاربران حرفه ای ویندوز بوده و تا الان از نسخه های قدیمی تر ویندوز در رایانه تان استفاده می کردید، ارائه آپدیت سالیانه ویندوز بهانه خوبی است تا سیستم عامل خود را به نسخه 10 ارتقا دهید. در این مسیر، مطمئنا به روشی به نام Clean Installation (نصب تمیز) احتیاج پیدا خواهید کرد.

باید بدانید که یک نصب تمیز از ویندوز 10، فرمت کامل هارد درایوتان را می طلبد. این بدان معناست که با انجام این فرآیند تمامی اطلاعات شما از روی کامپیوتر پاک خواهد شد. پس اگر فایل ها و اطلاعات مهمی دارید بد نیست از آن ها نسخه ی پشتیبانی تهیه کرده تا پس از نصب مجدد ویندوز آن ها را بازیابی کنید. علاوه بر این تمامی نرم افزارهایی که روی سیستم خود نصب داشته اید نیز پاک شده و باید جهت نصب مجدد آن ها اقدام کنید.

اگرچه فرآیند نصب ویندوز به روش Clean Installation می تواند بسیار وقت گیر بوده و زمان زیادی را برای راه اندازی مجدد ویندوز صرف کند، اما این اطمینان خاطر را به کاربر  می دهد که با یک سیستم عامل شسته و رفته و تمیز مواجه خواهد بود.

این در حالی است که ویندوز 10 یک بروزرسانی رایگان بوده و پس از عملیات ارتقاء از لحاظ فنی تمامی موارد در نسخه ی قبلی ویندوزتان دست نخورده باقی می ماند و بدون تغییر به ویندوز 10 منتقل می شود.

اگر قصد دارید سیستم عامل خود را از ویندوز 7 و 8 به ویندوز 10 ارتقا داده و همواره موارد مورد اهمیت برایتان فعال بماند با ما و مقاله ی آموزشی Clean Installation ویندوز همراه باشید.

توجه داشته باشید بهترین روش برای ارتقا به ویندوز 10، ارتقای رایگان از طریق اپلیکیشن «Get Windows 10» است. این فرآیند شما را مطمئن می سازد که تمامی موارد در سیستم شما سازگار با این سیستم عامل جدید هستند.

پیش از شروع آموزش و انجام هر کاری بهتر است از سیستم خود یک نسخه ی پشتیبان «Back Up» تهیه کنید.

همچنین نیاز دارید تا آخرین نسخه ی درایور های موجود برای کامپیوترتان را قبل از ارتقاء دانلود کنید. شما باید این موارد را پس از ارتقاء به سیستم عامل جدید و برای برخی از قطعات که درایورشان در طول نصب شناخته نشده نصب کنید؛ این قطعات می توانند کارت شبکه، کارت صدا، کارت گرافیک و... باشند. برای راحتی کار در زیر فهرستی از برندهای مهم تولید کننده قطعات کامپیوتری برایتان گردآوری کرده ایم که با مراجعه به آن ها قادر هستید آخرین نسخه از درایور قطعات خود را دانلود کنید:

توجه کنید که مایکروسافت ارتقای رایگان به ویندوز 10 را حتی به کاربرانی که از نسخه های غیرقانونی ویندوز 7 و 8 استفاده می کنند نیز پیشنهاد می کند. این کمپانی همچنین آن ها را قادر ساخته تا نصب تمیز را هم انجام بدهند.

با این حال تنها نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که پیش از انجام یک نصب تمیز، ابتدا باید ویندوز کنونی خود را از طریق Windows Update به ویندوز 10 ارتقاء دهید. این مورد جهت اطمینان از تبدیل شماره سریال محصول کنونی شما به شماره سریال ویندوز 10 بوده و  همچنین شما را مطمئن می سازد که این نسخه از سیستم عامل تان فعال باقی خواهند ماند.

اگر قصد دارید موارد بالا را دور زده و یک Clean Installation بی دردسر داشته باشید، باید به شما اخطار دهیم که در میانه ی راه ممکن است با مواردی از قبیل مشکل در فعال کردن ویندوز 10 مواجه شوید.

شماره سریال ویندوز 10 خود را بشناسید

برای انجام نصب تمیز ویندوز 10 به شماره سریال این محصول جهت فعال کردن آن نیاز پیدا خواهید کرد. فرض می کنیم پیش از عملیات نصب می خواهید از این اطلاعات اطمینان حاصل کنید. برای بازیابی شماره سریال ابزار و روش های مختلفی وجود دارد. به عنوانی مثال می توانید از ابزاری به نام Enchanted Keyfinder tool کمک بگیرید.

این نرم افزار رایگان بوده و نیاز به نصب ندارد. کافی است آن را دانلود، فایل های مورد نیاز را استخراج و سپس اجرا کنید.

Light Painting

پس از اجرای این اپلیکیشن مطمئن شوید که اطلاعات مورد نیاز خود را به یک فلش مموری سالم منتقل کرده و یا آن را روی یک برگه کاغذ می نویسید.

ارتقاء به ویندوز 10 (دانلود فایل بروزرسانی)

به صورت کلی ارتقاء به ویندوز 10 به دو روش مختلف انجام می پذیرد: 1- می توانید نسخه ی رایگان خود را از طریق اپلیکیشن «Get Windows 10» رزرو کنید؛ پس از انجام این کار از طریق اعلانی به شما اعلام می شود که به روزرسانی مورد نظرتان آماده ی نصب است. 2-اگر مایل به انجام روش بالا نیستید می توانید فایل های ویندوز را از طریق سایت مایکروسافت دانلود کرده و سپس ویندوز خود را به نسخه ی 10 ارتقاء دهید.

download-windows-10

آیا در حال دانلود ویندوز 10 به صورت دستی هستید؟ در هنگام استفاده از ابزار «Download Tool» مطمئن شوید که نسخه ی درست را انتخاب کرده اید (32 یا 64 بیت). اگر از ورژن ویندوز خود اطلاع ندارید مسیر Control Panel\All Control Panel Items\System را دنبال کرده و به اطلاعاتی که در زیر System type درج شده توجه کنید تا بفهمید نیاز به دانلود چه نسخه ای دارید.

پس از راه اندازی Download Tool، دو انتخاب متفاوت پیش رویتان قرار می گیرد. کافیست گزینه ی Upgrade this PC now را انتخاب کرده و دستور العمل هایی که روی صفحه برایتان نمایش داده می شود را دنبال کنید.

ارتقاء به ویندوز 10 معمولاً بین 20 تا 30 دقیقه به طول می انجامد. این در حالی است که زمان گفته شده ارتباط مستقیمی با سرعت اینترنت و سخت افزار مورد استفاده ی شما دارد.

windows-10-upgrade_too

اگر همه چیز آن طور که انتظار می رود کار کند، کامپیوتر شما باید به درستی فعال (Active) شود. برای بررسی این مورد، اپلیکیشن Setting را باز کرده و به بخش Update & security بروید. در صورت فعال بودن در قسمت Activation باید با عبارت «Activation: Windows is activated» مواجه شوید.

windows-10-activation

نصب ویندوز 10 به صورت Clean Installation

حالا که ویندوز خود را به نسخه ی 10 ارتقاء داده و همچنین از فعال بودن ویندوز خود مطمئن شده اید، زمان آن است که با روش Clean Installation آشنا شوید.

مرورگر خود را باز کرده و یک بار دیگر به این لینک برای دانلود ویندوز 10 بروید. هنگامی که در «Download Tool» هستید، گزینه ی Create installation media for another PC را برای ایجاد یک حافظه USB بوتیبل و یا استخراج فایل ISO ویندوز جهت رایت روی یک DVD، انتخاب کنید. در این بین اگر می خواهید ویندوز را از طریق USB نصب کنید، به یک فلش مموری با حداقل 3 گیگابایت فضای ذخیره سازی نیاز دارید.

در طول این فرآیند باید مطمئن شوید که زبان، معماری (32 یا 64 بیت) و همچنین نسخه ی درست را انتخاب کرده باشید. می توانید مسیر Control Panel\All Control Panel Items\System را برای دستیابی به اطلاعات مورد نظر طی کنید.

windows-information

زمانی که موارد مورد نیاز برای نصب را آماده کردید، سیستم خود را از روی فلش مموری (و یا بسته به انتخاب تان: DVD) راه اندازی مجدد کنید. در طی راه اندازی مجدد به BIOS رفته تا از امکان بوت شدن سیستم از روی مدیاهای مختلف همراه با فایل های نصب ویندوز 10 مطمئن شوید. توجه کنید که دسترسی به BIOS در هر کامپیوتر متفاوت است. پس برای فراگیری این موضوع حتماً به پشتیبانی سایت سازنده سری بزنید.

باید گفت که بسیاری از کامپیوتر های امروزی در هنگام بوت یک کلید میانبر برای دسترسی به منوی بوت در اختیار کاربر می گذارند. این میانبر یکی از کلید توابع مثل کلید F12 است. اگر این گزینه برایتان کار کرد دیگر نیازی به انجام تغییرات در BIOS سیستم ندارید.

در صورتی که همه چیز به خوبی پیش برود باید راه اندازی مراحل نصب ویندوز را ببینید. روی گزینه ی Next کلیک کرده و سپس Install Now را انتخاب و سپس شماره سریال محصول خود را وارد کنید. با این که می توانید بدون وارد کردن هیچ شماره سریالی از این مرحله بگذرید اما برای اطمینان از نصب نسخه ی درست ویندوز 10 بهتر است که این مرحله را نیز به درستی و کامل پشت سر بگذارید.

روی گزینه ی Next کلیک کرده، شرایط استفاده را قبول و مجددا گزینه ی Next را بفشارید. حال برای انجام یک Clean Installation و یا همان نصب تمیز باید گزینه ی (Custom: Install Windows only (Advanced را انتخاب کنید.

clean-install-windows-10

تمامی پارتیشن های هارد درایوی که ویندوز در آن قرار دارد را انتخاب و سپس پاک کنید. پس از انجام این کار، درایو خالی موجود (معمولا Drive 0) را انتخاب کرده و گزینه ی Next را بفشارید.

windows-10-setup-partition

پس از طی تمامی مراحل بالا، فرآیند نصب ویندوز آغاز خواهد شد. پس سری به آشپزخانه زده، قهوه ای نوش جان کنید و منتظر بمانید تا عملیات نصب با موفقیت به پایان برسد.

با به پایان رسیدن فرآیند نصب، ویندوز از شما می خواهد با توجه به نیازهای خود تغییرات لازم را در برخی بخش های ویندوز 10 اعمال کنید. در طول این فرآیند، از شما یک حساب کاربری مایکروسافت نیز درخواست می شود.

اگر حساب کاربری مایکروسافت ندارید می توانید یک حساب محلی برای خود بسازید. البته در صورت انجام این کار باید توجه داشته باشید که بسیاری از ویژگی های ویندوز 10 در این حالت برایتان بلااستفاده شده و عملاً نمی توانید از فروشگاه ویندوز اقدام به دانلود نرم افزار، بازی و... کنید.

پس از شخصی سازی ها و پیکربندی های مورد نیاز، مراحل نصب ویندوز به پایان رسیده و به دسکتاپ ویندوز 10 جدیدتان منتقل خواهید شد. تبریک می گوییم؛ شما یک نصب تمیز را با موفقیت به پایان رساندید.

یک نکته مهم: برای اطمینان از به روز بودن ویندوزتان و همچنین فعال بودن آن در بخش Setting به قسمت Update & security بروید. همچنین برای نصب هر درایو اضافه ای به Device Manager رفته و مجددا این موضوع را چک کنید. همچنین با رفتن به فروشگاه جدید ویندوز می توانید از به روز بودن اپلیکیشن های ویندوز خود مطلع شده و آخرین خدمات را دریافت کنید. پس از چک کردن تمامی موارد حالا وقت بازیابی نسخه ی پشتیبان و همچنین نصب مجدد برنامه هایتان است.

اگر روش های دیگری برای نصب تمیز و یا همان Clean Installation در خاطرتان است آن را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • '-_mohammad_-'
    '-_mohammad_-' | ۱۲ مرداد ۱۳۹۵

    آقا یه سوال اگه میشه هر کب میدونه جواب بده...من DVD ویندوز ده گرفتم موقع نصب و هنگام نمایش پتجره ها پس زمینه بنفشه...یعنی آبی پر رنگ مثله نماد ویندوز ده نیست...خواستم ببینم کلا همینجوریه( یعنی اگه دیسک اورجینال ویندوز ده مایکروسافت هم بخریم) همینجوری پس زمینش مثه پس زمینه ویندوز ۸.۱ هنگام نصب بنفشه کمرنگه یا نه...آخه من با اینکه آپدیت ۱۵۱۱ ویندوز ده هم نصب کردم...موقع کار خیلی باگ داره مثلا تو ویندوز اکسپلورر هستم یهو همه پنجره هایی که بازن از جمله ویندوز اکسپلورر بسته میشن... برا همین شک کردم که شاید دستکاری شده باشه آخه شنیدم خیلی خوبه ولی وقتی دیدم انقدر باگ داره به همون ۸.۱ قناعت کردم...آپدیتشم کردم ولی بازم همونجوری بود( البته یه هفته پیش)...لطفا جواب بدین یعنز شما موقع نصب هم پس زمینه تون بنفش بود مثه موقع نصب ۸.۱ آخه تو آموزش ها میبینم پس زمینه رنگ آبیه تقریبا پر رنگه...از کسی که جواب میده ممنونم??

  • رضا حسنی
    رضا حسنی | ۱۱ مرداد ۱۳۹۵

    سلام آقای میرزا ، آقای میرزا برنامه ای می شناسین که بشه باهاش آپدیت های ویندوز ۱۰ و ۸.۱ ( که سیستم عامل های به روز و حرفه ای هستند ) رو آپدیت هاشونو بصورت فایل msu دانلود کرد ( یا هر نوع فرمت قابل نصب برای نصب آپدیت ویندوز ) که بشه بعدا و حتی بعد از عوض کردن ویندوز فایلهای آپدیتشو داشته باشیم و نخوایم اونو مجددا دانلود کنیم

    • سامان میرزا
      سامان میرزا | ۱۲ مرداد ۱۳۹۵

      درود.
      نیازی به برنامه ی خاصی نیست. شما می تونی به راحتی با جست و جو توی گوگل آپدیت های ویندوز رو دانلود کنی و هر موقع خواستی به صورت آفلاین نصبشون کنی.

  • آریا
    آریا | ۱۱ مرداد ۱۳۹۵

    من چند ماه پیش از ویندوز ۸.۱ به رایگان به ۱۰ اپدیت کردم. چند هفته پیش clean install از روی دی وی دی نصب کردم اومدم کرکش کنم دیدم خودش اکتیو شده خودکار!! خیلی جالب بود فکر میکردم اگه از روی DVD نصب کنم دیگه شامل اپدیت رایگان نمیشه ولی دیدم خودش تشخیص داد سیستم رو واکتیو کرد!

  • TeChNoLoGy
    TeChNoLoGy | ۱۱ مرداد ۱۳۹۵

    لازم نیست اینقدر خودتون رو خسته کنین.
    برین یه دی وی دی از دیندوز 10 بگیرین بعدش کل هاردو فرمت کنین بعد ویندوزو نصب کنین به همین راحتی:/

    • رضا حسنی
      رضا حسنی | ۱۱ مرداد ۱۳۹۵

      خخخخ ....

  • نوید
    نوید | ۱۱ مرداد ۱۳۹۵

    دوستان میخوام ویندوز 10 خودم را به آخرین نسخه ویندوز 10 با استفاده از سی دی ارتقا بدم
    کسی میدونه تو مراحل نصب اگه به جای گزینه دوم یعنی costume گزینه ی upgrade را انتخاب کنم مشکلی پیش میاد یا نه
    ویندوزم کاملا سالم و رونه فقط میخوام اپدیت باشه

مطالب پیشنهادی