ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چه زمان می توان حقوق راکد را معیاری برای تغییر کارفرما قرار داد؟

نسخه ی پیشرفت در زندگی کارمندی برای اکثر افراد شکل و شمایلی یکسان دارد: سخت کار کنید، توجه مدیران را به خود جلب کنید، و هر سال به عنوان پاداش حقوق خود را به میزان قابل ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۲:۰۰

نسخه ی پیشرفت در زندگی کارمندی برای اکثر افراد شکل و شمایلی یکسان دارد: سخت کار کنید، توجه مدیران را به خود جلب کنید، و هر سال به عنوان پاداش حقوق خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. اما واقعیت چیز دیگری است. شما ممکن است سخت کار کنید؛ و منظور از سخت، آن نوعی است که مجبور می شوید زمان صرف ناهار نیز با یک دست ساندویچتان را بگیرید و با دست دیگر تایپ کنید. با این حال، وقتی نوبت ارزیابی های سالانه ی کارکنان می رسد (اگر اساساً چنین ساز و کاری در بین باشد) خواهید دید که در صورت افزایش حقوق، صرفاً همان افزایش ناچیز مصوب سالیانه نصیبتان می شود.

اگر آنچه در بالا به آن اشاره شد برایتان آشناست، این را بدانید که تنها نیستید. ۱۸ درصد مشارکت کنندگان در یک نظرسنجی هیچگاه افزایش حقوق را تجربه نکرده بوده اند. افزایش حقوق ۲۶ درصد آنان نیز بیش از یک سال طول کشیده است. دلایل این موضوع به احتمال زیاد آنقدر که به کارفرما مربوط می شود به عملکرد خود کارکنان ارتباطی ندارد.

با این حساب برای بهبود اوضاع مالی کی می توان به سراغ تغییر کارفرما رفت؟ اگر یک یا چند مورد از سناریو های زیر را در زندگی شغلی خود مشاهده می کنید، وقت آن فرا رسیده است که به دنبال کارفرمای جدیدی باشید.

از سایر هم رده های خود در شرکت های دیگر کمتر حقوق می گیرید

همیشه ارزش کار خودتان را بدانید و با واقعیت روبرو شوید. برای این کار باید کمی در خودتان و زندگی شغلی تان عمیق شوید. با آن دسته از هم رده های خود که با آنها احساس راحتی می کنید در مورد حقوق صحبت کنید تا بفهمید دریافتی شان در شرکت های دیگر چقدر است. برای اطلاع حاصل کردن از حقوق مناسب خود می توانید با یک مشاور کسب و کار نیز مشورت کنید.

سپس حقوق دریافتی خود را با متوسط بازار کار مقایسه کنید. اگر ۱۵ تا ۲۰ درصد از متوسط حقوق بگیر های مشابه خود کمتر دریافت می کنید، شک نداشته باشید که باید کارفرمای خود را تغییر دهید.

بیش از ۱۸ ماه است که افزایش حقوق نداشته اید

مدت زمان ۲ سال را می توان حداکثر زمانی دانست که می توان بدون افزایش حقوق به کار ادامه داد؛ اما هیچگاه اجازه ندهید افزایش دریافتی تان تا این اندازه به تعویق بیافتد. اگر برای جستجو به دنبال یک کارفرمای جدید ۲ سال تمام صبر کنید، با گذشت چند ماه از سال سوم نیز موفق به پیدا کردن شغل تازه ای نخواهید شد.

با این حساب به محض آنکه از آخرین افزایش حقوق شما ۱۸ ماه گذشت، وقت آن فرا رسیده که با رئیس خود در این باره صحبتی جدی داشته باشید. اگر رئیس شما ۱۲ ماه گذشته را دوران سختی برای شرکت توصیف کرده و افزایش نیافتن حقوقتان را ناشی از این دشواری ها دانسته، باید در این مذاکره بفهمید آیا ادامه ی راه نیز به همین منوال قرار است طی شود یا خیر.

View of businesspeople discussing in an office.

از رئیس خود بپرسید: «با توجه به عملکرد من ظرف سال گذشته، هنگام بازنگری دریافتی ها برای سال جدید، چه میزان می توانم انتظار افزایش حقوق داشته باشم؟». اگر رئیستان اطلاعات شفافی در این زمینه به شما ارائه کرد، می توانید به صداقتش امید داشته باشید، یا حداقل گوشه ای از آنچه که می تواند در انتظارتان باشد را درک کنید. این کار از یک طرف باعث می شود متوجه چشم انداز آینده ی خود باشید، و از طرف دیگر به رئیس شما نیز این پیام را خواهد رساند که عزمی جدی برای تصحیح دریافتی خود دارید.

اگر در این مکالمه رئیستان همان حرف های همیشگی را زد یا از ارائه ی اطلاعات صریح و شفاف در این خصوص خودداری کرد، می توانید این را نشانه ای بر ادامه ی اوضاع بر همین منوال بدانید و به فکر رزومه فرستادن برای شرکت های دیگر باشید.

گذشته از صحبت کردن با رئیس، نشانه های دیگری نیز وجود دارند که حکایت از افزایش نیافتن دریافتی شما در آینده ی نزدیک دارند. صحبت زیاد از درآمد پایین و رشد کند شرکت، قطعاً یکی از این نشانه هاست. علامت هشدار دهنده ی دیگر نیز می تواند عدم استخدام نیروی جدید باشد. وقتی بودجه ی شرکت ها محدود می شود، امکان رشد ظرفیت از طریق افزایش نیرو برایشان وجود نخواهد داشت.

ظرف یک سال آینده نمی توانید ترفیعی برای خود متصور شوید

اگر به دنبال ترفیع گرفتن و ارتقای سطح خود باشید، حتی در محیطی راکد نیز ممکن است فرصت های قابل توجهی برای رشد شما وجود داشته باشند. تغییر عنوان شغلی معمولاً با افزایش قابل توجه میزان دریافتی نیز همراه خواهد بود. همین میزان می تواند برای جلو انداختن شما از همقطاران خود کافی باشد. در ثانی، ترفیع می تواند شما را برای کسب یک موقعیت شغلی بهتر با درآمد بیشتر در زمان کمتر در شرکت های دیگر نیز در موضع بهتری قرار دهد.

اما اگر در شرکت شما مدتهاست کسی ترفیع نگرفته و به نظر نمی رسد رئیستان علاقه ای به واگذار کردن مسئولیت بیشتر به شما داشته باشد، احتمال ترفیع گرفتن یا افزایش حقوق ناچیز خواهد بود.

گیر افتادن در چنین موقعیتی ناخوشایند است، اما سعی کنید در های بسته را به چشم فرصتی برای باز کردن در های تازه ببینید و به دنبال یک کارفرمای جدید بگردید.

برای این کار از بازنگری رزومه ی خود شروع کنید. پیدا کردن یک موقعیت شغلی جدید زحمت زیادی می طلبد، اما وقتی در نهایت موفق می شوید موقعیت بهتری برای خود دست و پا کنید، خواهید دید که تلاش شما ارزشش را خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی