ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کمپانی Theranos از یک دستگاه جدید برای آزمایش خون رونمایی کرد

الیزابت هولمز، مدیر عامل ثروتمند کمپانی Theranos امروز در یک همایش علمی شرکت کرد، اما هدف وی از حضور در این مراسم آرام کردن نگرانی های به وجود آمده در مورد آزمایشات خون قبلی شرکت تحت ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۰

الیزابت هولمز، مدیر عامل ثروتمند کمپانی Theranos امروز در یک همایش علمی شرکت کرد، اما هدف وی از حضور در این مراسم آرام کردن نگرانی های به وجود آمده در مورد آزمایشات خون قبلی شرکت تحت مدیریتش نبود. هولمز در این رویداد حتی اتهامات وارده به Theranos را نیز نادیده گرفت و در عوض از محصول جدید شرکت خود رونمایی کرد؛ یک کیت آزمایش خون جدید که آمده تا جانشین دستگاه های "ادیسون" جنجال آفرین پیشین شرکت باشد.

هولمز در رویداد سالیانه American Association for Clinical Chemistry، دستگاه آزمایش خون جدید را Theranos Sample Processing Unit یا "miniLab" معرفی کرد؛ دستگاهی به ابعاد یک پرینتر رومیزی که می تواند فقط با گرفتن 160 مایکرولیتر نمونه خون از یک انگشت، زنجیره ای از آزمایشات را روی آن انجام بدهد.

مدیر عامل Theranos داده های پزشکی مربوط به یازده آزمایش صورت گرفته با miniLab را به نمایش حضار همایش گذاشت که شامل تست ویروس زیکا هم می شد. به گفته هولمز، این دستگاه می تواند تا چهل تست مختلف را روی یک نمونه خون انجام بدهد. البته منبعی نامعلوم در گفتگو با وال استریت ژورنال اظهار داشته که miniLab نمی تواند این تعداد از آزمایش را فقط روی یک نمونه خون انجام بدهد، و برای این کار حداقل به سه یا چهار قطره خون از بیماران احتیاج دارد.

با رونمایی عمومی از داده های پزشکی دستگاهی که هنوز وارد بازار نشده، ظاهرا Theranos سعی بر آن دارد که از رویه کاری سابق خود دوری جسته و حالا پنهان کردن عملیات شرکت که از سال 2003 آغاز به کار کرده را کنار بگذارد. البته شایان ذکر است که داده های به نمایش درآمده در این همایش، هنوز به تأیید مراجع ذی ربط مثل سازمان FDA آمریکا نرسیده و فقط Theranos بسته به تحقیقات خود آن ها را تأیید کرده است.

دستگاه آزمایش خون جدید Theranos هنوز یک نمونه آزمایشی است، اما تکنولوژی به کار رفته در آن مدت هاست که توسط پزشکان و محققان استفاده می گردد. به گفته هولمز این دستگاه ها بر خلاف دستگاه های ادیسون در فروشگاه ها قابل دسترس نخواهند بود، بلکه فقط مراکز درمانی و بیمارستان ها (خصوصا در واحدهایی همچون مراقبت از نوزادان) از آن ها استفاده خواهند کرد.

ناگفته نماند که افزایش نگرانی ها بابت نتایج غلط آزمایشات خونی که با دستگاه های ادیسون انجام گرفته بود، شرکت Theranos را مجبور کرد که در ژوئن 2015 استفاده از این دستگاه ها را متوقف کرده و نتایج کلیه آزمایشات صورت گرفته با آن ها از سال 2014 تا اواخر 2015 را معدوم کند. این آزمایشات قرار است تا مجددا با اتکا روش های قدیمی انجام شوند.

بد نیست بدانید که به خاطر همین موضوع، خانم هولمز توسط دولت آمریکا به مدت دو سال از انجام امور آزمایشگاهی محروم شد و ضمنا همکاری شرکتش با کمپانی Walgreens نیز فسخ گردید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • sorush33
    sorush33 | ۱۷ مرداد ۱۳۹۵

    کاش لااقل منبع رو ذکر میکردید
    جالبه یعنی هیچ واکنشی به دستگاه های ادیسون نداشته؟

مطالب پیشنهادی