ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

به ورزشکاران المپیک ریو توصیه شده مراقب آب به شدت آلوده محل برگزاری مسابقات باشند

مسابقات المپیک ریو ۲ روز دیگر آغاز می شود، اما میزان آلودگی آبراه ها و آبگیر های شهر ریودوژانیرو به اندازه ای است که می تواند هم برای ورزشکاران و هم برای گردشگران خطرناک باشد. بر ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

مسابقات المپیک ریو ۲ روز دیگر آغاز می شود، اما میزان آلودگی آبراه ها و آبگیر های شهر ریودوژانیرو به اندازه ای است که می تواند هم برای ورزشکاران و هم برای گردشگران خطرناک باشد. بر اساس یک پژوهش بلندمدت ۱۶ ماهه، خطراتی که آب های این شهر برای برگزاری مسابقات آبی المپیک و پارالمپیک در بر دارند از یک طرف، و ویروس ها و باکتری های ناشی از فاضلاب های رها شده از سوی دیگر، محیط خطرناکی برای سلامت ورزشکاران و گردشگران این رقابت ها به وجود آورده است.

یافته های این پژوهش، یک زیست پزشک به نام والری هاروود را بر آن داشت که به بازدیدکننده های این شهر هشدار دهد «سر خود را زیر آب نبرند».

نمونه های جمع آوری شده در ماه ژوئن از تالاب Rodrigo de Freitas یعنی محل برگزاری مسابقات پاروزنی المپیک، حاکی از وجود ۲۴۸ میلیون ویروس بیماری زا در هر لیتر آب این تالاب بوده است. محض مقایسه باید گفت تنها وجود هزاران ویروس بیماری زا در آب های کالیفرنیا شرایط را به وضعیت هشدار می رساند. به گفته ی مراکز پیشگیری و کنترل بیماری ها، این نوع ویروس، از جمله عوامل معمول بیماری های تنفسی محسوب می شوند.

با اینکه ویروس های مذکور به ندرت بیماری جدی یا مرگ به همراه می آورند، ذات الریه، اسهال، و عفونت مثانه از جمله بیماری هایی هستند که ممکن است از این طریق بروز پیدا کنند. طبیعی است کودکان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند در مقابل این بیماری ها آسیب پذیر تر خواهند بود.

در گلوریا ماریانا، یعنی محل برگزاری مسابقات قایقرانی المپیک نیز میزان این آلودگی بسیار بالا گزارش شده است (۳۷ میلیون در هر لیتر). با این میزان آلودگی، در صورتی که ورزشکار مقداری به اندازه ی سه قاشق چایخوری از این آب را ببلعد، آلودگی اش به ویروس تقریباً قطعی خواهد بود. حال اینکه بیمار بشوند یا نه به قدرت سیستم ایمنی بدنشان بستگی خواهد داشت.

برخی از ورزشکاران با وجود این شرایط سعی دارند اقدامات پیشگیرانه ای به عمل بیاورند؛ از جمله مصرف آنتی بیوتیک، ضد عفونی کردن پارو ها و استفاده از لباس و دستکش مخصوص برای جلوگیری از تماس با آب. این در حالی است که آنتی بیوتیک ها تنها در برابر باکتری کارایی دارند، نه ویروس. گردشگرانی که برای دیدن این رقابت ها عازم محل مسابقات می شوند نیز هنوز در معرض خطر تماس با آب آلوده قرار خواهند داشت.

علیرغم این نتایج هشدار دهنده، مسئولین المپیک می گویند آبراه ها و آبگیر های ریو خطری برای ورزشکاران ندارند. ماریو آندرادا، سخنگوی ارشد کمیته ی محلی سازماندهی المپیک در این باره می گوید: «ما هرگز سلامتی و وضعیت جسمانی هیچ یک از ورزشکاران را به خاطر یک مسابقه به خطر نمی اندازیم. بنابراین سلامت ورزشکاران اولویت اول ماست. مسابقه دادن در خلیج Guanabara هیچ خطری را متوجه آنان نمی کند».

کمیته ی المپیک پیش از این گفته بود آلودگی باکتریایی نمونه های جمع آوری شده از آبراه ها و آبگیر های ریو در حد استاندارد این کشور بوده است. اما حقیقت آن است که نمونه برداری باکتریایی برای به دست آوردن تصویری کلی از شرایط موجود کافی نیست؛ ثابت شده ویروس ها تا چند هفته و حتی چند ماه نیز می توانند دوام بیابند و ممکن است برای کسانی که با انها تماس پیدا می کنند خطرناک باشند.

برای بسیاری از ورزشکاران، راه دیگری جز پذیرفتن این اوضاع وجود ندارد. نورا روسکولا، پاروزن تیم فنلاند در این ارتباط می گوید: «درباره ی آلودگی آب ها و ویروس های موجود در آنها زیاد صحبت می شود. من از لحاظ ذهنی آمادگی مواجه شدن با این شرایط را دارم. برخی روز ها آب مشکلی ندارد اما برخی روز ها نیز اوضاع چندان خوب نیست».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی