ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شاگردی که حالا در مکتب استاد درس می دهد؛ سامسونگ چگونه اپل را در حوزه طراحی پشت سر گذاشت؟

گلکسی نوت 7 سرانجام از راه رسید و به حق انتظارات خیل عظیمی از کاربران را برآورده می کند. محصولی که سال ها پیش به عنوان یک موبایل حجیم و عظیم الجثه زاده شد، حالا ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

گلکسی نوت 7 سرانجام از راه رسید و به حق انتظارات خیل عظیمی از کاربران را برآورده می کند.

محصولی که سال ها پیش به عنوان یک موبایل حجیم و عظیم الجثه زاده شد، حالا تقریبا برای همه علاقمندان به خانواده نوت غیر قابل تشخیص شده است. نمایشگر دستگاه از آیفون 6 اس پلاس هم بزرگ تر شده، با این همه، باریک تر به نظر می آید و راحت تر هم در جیب جا می شود. و البته این کهکشانی همان نمایشگر خمیده و فوق العاده ای را در دل خود جای داده که سامسونگ چند سال پیش طلایه دار ابداع و عرضه اش به بازار شد.

نوت 7 شاهکاری است که شاید تولیدش دو سال قبل غیر ممکن می نمود؛ دورانی که در آن سامسونگ به خاطر ارائه موبایل های پیشرفته در قالب بدنه های پلاستیکی مورد انتقاد شدید کاربران قرار داشت.

اما عاقبت این شرکت تصمیم گرفت که فلسفه طراحی محصولاتش را از نو تدوین کند و سال قبل با ارائه گلکسی اس 6 نخستین گام بزرگش را در این راستا برداشت. این محصول در میان مهندسان و طراحانش با عنوان «پروژه زیرو» شناخته می شد و منظور در واقع این بود که سامسونگ فرایند طراحی موبایل هایش را از ابتدایی ترین مرحله (نقطه صفر) آغاز نموده است. آن فبلت نمایشگری خمیده و چشمگیر داشت که البته همتایی هم در بازار برایش پیدا نمی شد. در واقع سامسونگ برای نخستین بار محصولی را ارائه کرده بود که مانندی برایش وجود نداشت.

حالا نوبت به گلکسی نوت 7 رسیده است. این کهکشانی قرار شده که اواخر همین ماه به بازار عرضه گردد و می توان آن را اوج زبان طراحی تازه ای قلمداد کرد که گلکسی اس 6 پرچمدارش بود. این موبایل دو نمایشگر همانند و خمیده دارد که به شکلی متقارن به یکدیگر متصل شده اند و ظاهری فوق العاده به دستگاه بخشیده اند.

اما مهم تر از این زیبایی شاید امکانات و قطعاتی باشند که سامسونگ برای تازه ترین عضو خانواده نوت در نظر گرفته است و نمونه شان را تنها از یک موبایل پرچمدار می توان انتظار داشت؛ بدنه مقاوم در برابر آب، حافظه قابل ارتقاء و البته دوربینی که شاید به این زودی ها رقیبی برایش پیدا نشود.

assembly_bestfeature_1.00_05_12_15.still032

طی بازه زمانی یک و نیم ساله اخیر، غول تکنولوژی کره ای که این شاهکار هنری را خلق کرده، نامش را از شرکتی که صرفا دنباله رو و مقلد اپل است به نامی بدل کرد که پله های پیشرفت در زمینه طراحی را دو تا یکی طی کرد (البته آنطور که از شواهد و قرائن بر می آید این شرکت همچنان یک سال دیگر صدرنشین خواهد بود چراکه طبق خبرهای منتشر شده، آیفون جدید صرفا نسخه بهبود یافته ای از مدل 6 اس است و تغییر چندانی نسبت به آنها پیدا نکرده).

Hong Yeo طراح ارشد سامسونگ اخیرا مصاحبه ای را در همین رابطه با سایت تک اینسایدر داشته که در ادامه توجه شما را به آن جلب می کنیم.

او پیش از پیوستن به سامسونگ برای مک لارن ابر ماشین طراحی می کرده و نخستین پروژه عمده اش گلکسی اس 6 بود و بعد از آن به همراه تیم خود در استودیوی بین المللی طراحی سامسونگ کارشان بهبود و ارتقاء طرح ارائه شده برای آن محصول بود.

Yeo  می گوید: یک کاربر معمولی احتمالا اینطور تصور می کند که ما صرفا اس 6 را به یکباره ساختیم اما واقعیت اینجاست که از مدت ها قبل در مورد طراحی آن برنامه ریزی و فکر کردیم.

ما در واقع تکنولوژی و مواد لازم را برای ساخت محصولی با آن مشخصات در اختیار داشتیم اما تلاشمان این بود که ابتدا آن را کامل نماییم و سپس منتظر بهترین فرصت بودیم تا طرح خود را به بازار ارائه نماییم. اس 6 را می توانیم همان تغییری بنامیم که بعد از مهیا شدن همه شرایط و پیش نیازها اتفاق افتاد. نوت جدید هم لحظه تکمیل شدن و پالایش تمامی آن فرایندهاست.

hong-1

مشخصه بارز طراحی موبایل های سامسونگ حالا همان نمایشگر خمیده شان است. البته این ویژگی شاید کارایی خاصی را به دستگاه اضافه نکند (ما برخی ترفندهای نرم افزاری نظیر نمایش نورهای رنگی روی لبه های خمیده بعد از دریافت تماس را پیاده کرده ایم) با این همه، زیبایی این موبایل ها را نمی توان صرفا در همین خمیدگی جستجو کرد. در واقع امکانات و قابلیت های مختلف با چنان ظرافت و استادی در این دستگاه تعبیه شده اند که هنگام استفاده حتی تصور اینکه با یک فبلت کار می کنید هم به ذهنتان خطور نمی کند.

در واقع خلاصه کلام Yeo این است که نسخه های تستی ساخته شده از نوت 7 گاهی اوقات با گلکسی اس 7 (که نمایشگری کوچک تر دارد) اشتباه گرفته می شدند و علت این مساله هم ظرافت کلی دستگاه و حس راحتی کاربر در حین دست گرفتنش بود. چون این موبایل با همان نوع شیشه در قسمت های پشت و جلو طراحی و تولید شده، اینگونه به کاربر القا می شود که گویی درون دستانش ذوب می شود یا وقتی آن را درون جیبش قرار می دهد ابدا محسوس نخواهد بود.

Yeo  در ادامه صحبت های خود گفت: ما چیستی هر سطح و لبه ای را زیر سوال بردیم و در زمان طراحی فلسفه ای برای هر کدام از این بخش ها در نظر گرفتیم. این درواقع نکته کلیدی و مهم در طراحی دستگاه است. اینکه تقارن خوبی را از قسمت پشت تا پنل جلویی فراهم نماییم به خصوص با توجه به خمیده بودن نمایشگر کاری بس دشوار است.

طبق گفته او، قبل از شروع پروسه طراحی، تیم یک پروژه جدید را آغاز می کند و به تعبیر وی، آنها راهی «سفرهای الهام بخش» به اقصی نقاط دنیا می شوند و با مشتریان و حتی عابران پیاده سطح خیابان ها صحبت می کنند تا از آنها بازخورد بگیرند و ایده کلی را درمورد طراحی خود به دست آورند.

و این بازخورد دریافتی از مشتریان غالبا روی محصولات جدید شرکت پیاده سازی می شود. در مورد گلکسی اس 6، سامسونگ باید ویژگی هایی نظیر بدنه مقاوم در برابر آب یا حافظه قابل ارتقاء را کنار می گذاشت تا به طراحی مطلوب خود دست پیدا می کرد و نوعی تحول و انقلاب کوچک را در میان خیل عظیم هواداران خود به پا می کرد.

او می گوید تیم طراح این بازخوردها را جدی گرفتند و در ادامه بدنه ضد آب و حافظه قابل ارتقاء را بدون آنکه کم وکاستی در طراحی کلی دستگاه به وجود آید، به محصولات جدید بازگرداندند.

Yeo  می گوید: ما خودمان از کاربران هستیم. ما بازخوردها را درک کرده و احساس می کنیم. اما گاهی اوقات پیاده سازی آنها زمان بر است و ما هم باید مطمئن شویم که همه تدابیر اتخاذ شده کارگر هستند و می توان ایده های مطرح شده را روی محصول واقعی پیاده سازی کرد.

درست است که اعضای تیم های مختلف طراحی و تولید سامسونگ مدتی است که همکاری و تعاون پررنگ تری با هم دارند، اما آنها از شنیدن صدای کاربران و عمل به خواسته هایشان هم غافل نمی شوند.

از طرفی آنها که در تیم طراحی سامسونگ حضور دارند کار خود را به عنوان یک طراح آغاز نکرده اند و مانند خود Yeo  پیشینه های متفاوتی دارند. او می گوید: ما مجمعی از استعدادهای جهانی را در اختیار داریم و Jacob Lee  مدیر واحد طراحی می خواست که این تیم جهانی باشد. معتقدم این همان تغییری است که از زمان پیوستنم به تیم شاهدش بودم.

assembly_bestfeature_1.00_06_04_10.still039

اما نکته ای که نباید فراموش شود این است که صرفا بخش بیرونی دستگاه دستخوش تغییر نشده و سامسونگ همزمان رابط کاربری تاچ ویز را هم در این موبایل ها بهبود داده است تا استفاده از آن برای کاربران ساده تر شود و این دستاورد به تعبیر Yeo  حاصل همکاری نزدیک تیم های سخت افزار و نرم افزار سامسونگ است.

البته رابط کاربری بازطراحی شده را نمی توان کامل خواند که خوب سامسونگ برای جبران کاستی هایش همکاری هایی را هم با اپراتورهای مخابراتی انجام داده و در نظر دارد با افزودن برخی نرم افزارهای اضافه به تاچ ویز، تا حدودی از سادگی بیش از اندازه آن بکاهد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره شود اینکه، سامسونگ سابقه خوبی در به روز رسانی نرم افزاری موبایل هایش ندارد و معمولا موبایل هایش فاقد جدیدترین امکانات هستند؛ از همین رو شانس آنکه تلفن هوشمند امسال شما از امکانات جدید سال بعد بی بهره باشد بسیار بالاست.

Yeo  در پایان یادآور شد که نوت 7 محصولی بی نظیر به لحاظ طراحی است و تیم سامسونگ نیز همواره همه تلاشش را می کند تا آن را بهبود بدهد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (99 مورد)
  • sahanduty
    sahanduty | ۲۷ مرداد ۱۳۹۵

    حمایت از کالای ایرانی???

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی