ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

لاک پشت در لباس خرگوش؛ 10 خودرو ظاهرا اسپرت اما واقعا کُند

حتما همگی داستان رقابت خرگوش و لاک پشت را شنیده اید که در آخر خرگوش بخاطر غرور کاذب خود شکست می خورد و لاک پشت با پشت کار توانست پیروز میدان شود. البته شاید این ...

حمید رضا زنگنه
نوشته شده توسط حمید رضا زنگنه | ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

حتما همگی داستان رقابت خرگوش و لاک پشت را شنیده اید که در آخر خرگوش بخاطر غرور کاذب خود شکست می خورد و لاک پشت با پشت کار توانست پیروز میدان شود.

البته شاید این داستان ربطی به مقاله ما نداشته باشد اما بی ارتباط هم نیست. همه این خودروها بخاطر غرور کمپانی سازنده به شتاب پایین و قدرت کم دچار شده اند، زیرا کمپانی های سازنده مطمعن بودند که بخاطر نام و نشان مشهور خود می توانند این خودروها را بفروشند.

این خودروها در ظاهر خودروهایی اسپرت هستند مانند خرگوش اما در باطن  عملکردی مانند لاک پشت دارند. در ادامه به معرفی این خودروها می پردازیم تا با آنها بیشتر آشنا شویم.

پورشه کاین

porsche-cayenne

با توجه به سابقه تاریخی شرکت پورشه، انتظاری که همه بینندگان از یک خودروی پورشه دارند خودرویی سریع و قدرتمند است. اما کاین با وجود چهره ای قدرتمند از این قضیه مستثنا است.

پورشه کاین در نمونه استاندارد دارای شتاب صفر تا 96 کیلومتر 7.3 ثانیه است و می تواند به سرعتی برابر با 228 کیلومتر در ساعت برسد، البته این سرعت توسط مهندسان پورشه محدود شده است.

نمونه استاندارد دارای موتور 6 سیلندر خورجینی به حجم 3.6 لیتر است که توان تولید 300 اسب بخار قدرت را دارد. با توجه به وزن سنگین این آلمانی خوش قیافه نمی توان انتظار خودرویی سریع را داشت. اگر می خواهید پورشه کاینی لایق اسم پورشه داشته باشید باید نمونه های توربو یا GTS را تهیه کنید.

هیوندای ولاستر

2015 Veloster

معمولا خودروهای هیوندای با وجود چهره ای اسپرت، آنچنان سریع نیستند. یکی از خودروهای اسپرت این کمپانی، هیوندای ولاستر است که دارای چهره ای خشن و اسپرت است که توجه بیشتر جوانان و عاشقان خودروهای اسپرت را به سمت خود جلب کرده است.

اما احتمالا نا امید می شوید وقتی بشنوید هیوندای ولاستر در نمونه استاندارد دارای موتور 1.6 لیتری می باشد که توان تولید 132 اسب بخار را بیشتر ندارد.

البته ولاستر دارای نمونه 4 سیلندر 1.6 لیتری که به توربوشارژر مجهز است می باشد که شرایط را رضایت بخش تر می کند. این نمونه توان تولید 201 اسب بخار را دارد که هنوز برای خودرویی اسپرت با این طراحی دلنشین کم است.

جالب تر آنکه از هر دو نمونه به کشورمان وارد شده است اما نمونه های شرکتی که اغلب ولاسترهای وارد شده به ایران را شامل می شوند، از گونه 1.6 لیتری فاقد توربو هستند.

مزدا 6

mazda6

مزدا 6 که پیرو مکتب طراحی کودوی مزدا است با دارا بودن امکانات مورد نیاز در یک خودروی خانوادگی و طراحی مدرن و اسپرت توانسته به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کند.

اما این خودرو بخاطر امکانات رفاهی در این لیست قرار نگرفته است بلکه این خودرو با وجود پیشرانه 2.5 لیتری 4 سیلندر تنها 184 اسب بخار تولید می کند، که با وجود داشتن سرنشین به هیج عنوان نمی تواند مانند ظاهرش عمل کند و اصلا خودروی سریعی نخواهد بود.

البته ممکن است شرایط در نمونه 2.5 لیتری که مجهز به توربوشارژر می باشد مساعدتر باشد. نتیجه اخلاقی اینکه خودروسازان ژاپنی باید برای تولید سدان های اسپرت تلاش بیشتری کنند.

تویوتا سلیکا

toyota-celica

نسل های آخر تویوتا سلیکا نیز به ظاهری اسپرت اما عملکرد ضعیف (از نظر سرعت) محکوم هستند. نسل آخر تویوتا سلیکا جی تی دارای پیشرانه 1.8 لیتری 4 سیلندر است که توان تولید 140 اسب بخار قدرت را دارد، البته این شرایط در نمونه جی تی اس بهبود یافته و قدرت به 180 اسب بخار رسیده که هنوز برای خودرویی با این چهره اسپرت بسیار کم است.

دوج دارت

2016 Dodge Dart Blacktop

خودروی بعدی که در لیست ما قرار می گیرد نماینده ای از کمپانی دوج است. دوج دارت با وجود طراحی زیبا و اسپرت خود نمی تواند انتظار مالک خودرو را بر آورده کند.

این خودرو حتی مانند اسمش نیز سریع نیست. دارت دارای پیشرانه 2.0 لیتری 4 سیلندر است که 160 اسب بخار قدرت تولید می کند. البته موتور 1.4 لیتری توربوشارژر نیز برای آن قابل سفارش است که قدرتی مانند پیشرانه 2.0 لیتری تولید می کند.

تولید همچین خودروی خسته کننده ای از کمپانی ای که لغاتی مانند وایپر و هلکت Hellcat را وارد فرهنگ لغت خودروسازی کرده بعید است.

میتسوبیشی لنسر جی تی

2016 Lancer GT

دوباره شاهد حضور یک ژاپنی دیگر در لیست خواهیم بود. نام لنسر که در صنعت خودروسازی برابر با خودرویی اسپرت و خشن بوده، حال به لیست لاک پشت در لباس خرگوش اضافه شده است.

البته موردی که باعث بالارفتن انتظارات از این خودرو می شود شباهت این خودرو به لنسر اوولوشن است. این خودرو با توجه به پیشرانه 2.0 لیتری که به توربوشارژر مجهز شده توان تولید 148 اسب بخار قدرت را دارد که در نمونه جی تی که از موتور 2.4 لیتری بهره می برد این توان به 168 اسب بخار می رسد.

حال این ارقام را با لنسر اوولوشن که در ساده ترین حالت 291 اسب بخار قدرت دارد مقایسه کنید.

مزدا MX-5 میاتا

mazda-mx-5-miata

هر بیننده ای از تماشای مزدا میاتای جدید به وجد می آید. خودرویی رودستر و خوش قیافه که بیشتر به گربه های شرقی شبیه است. احتمالا اگر مالک این خودرو بودید انتظار سواری ای پرشتاب از این زیبای ژاپنی خواهید داشت، ولی بهتر است زیاد دل خود را صابون نزنید. زیرا این خودرو با پیشرانه 2.0 لیتری 4 سیلندر عرضه می شود که توان تولید 155 اسب بخار را دارد.

البته میاتا آن چنان خودروی کندی نیست و با وجود وزنی کم می تواند مالک خود را راضی کند. در واقع فقط می تواند مالک خود را راضی کند و قادر به شاد کردن او نیست.

DeLorean DMC-12

delorean-dmc-12

این خودروی کلاسیک بیشتر شهرت خود را مدیون حضور در فیلم بازگشت به آینده است. این کلاسیک زیبا با وجود درهای گالوینگ و چراغ های 4 تایی مربعی جلو ظاهری اسپرت به خود گرفته بود. اما پیشرانه ای که برای این خودرو در نظر گرفته شده بود آنچنان قدرتمند نبود.

پیشرانه 2.8 لیتری 6 سیلندر خورجینی تنها 130 اسب بخار قدرت تولید می کرد که باعث شده بود این خودرو به خودرویی کند تبدیل شود. کمپانی DeLorean قصد تولید مجدد این نمونه را دارد که قرار است طبق نمونه استاندارد تولید شود.

البته نمونه های جدید دارای پیشرانه 6 سیلندر خورجینی خواهند بود که قادر به تولید 350 تا 400 اسب بخار را دارند. بالاخره این خودروی زیبا به قدرت و سرعتی که لایقش بود خواهد رسید.

هوندا CR-Z

2016 Honda CR-Z

هوندا با عرضه این خودروی زیبا و عضلانی طرفداران خودروی اسپرت را به وجد آورد. اما CR-Z می توانست با بهره گیری از پیشرانه قوی تر به رقیبی جدی در این کلاس تبدیل شود.

این خودروی زیبا و عضلانی تنها توان تولید 130 اسب بخار را دارد که حتی از بسیاری از سدان های خانوادگی نیز کم تر است.

تویوتا جی تی 86

subaru-brz

تویوتا جی تی 86، سوبارو BRZ و Scion FR-S همگی دارای ظاهری مشابه هستند و بر طبق یک پلتفرم مشترک ساخته شده اند. این خودرو نیز مانند خودروهای دیگر لیست مورد بی مهری کمپانی سازنده قرار گرفته است.

تویوتا جی تی 86 با وجود پیشرانه 2.0 لیتری 4 سیلندر خوابیده می تواند توانی برابر با 205 اسب بخار را تولید کند. سوبارو BRZ نیز با اندکی اختلاف می تواند 200 اسب بخار قدرت تولید کند.

این خودروها با وجود هندلینگ عالی و طراحی هیجان انگیز آنچنان قدرتمند نیستند و حتی در شرایط استاندارد یک هیوندای جنسیس می تواند براحتی این خودرو را پشت سر بگذارد.

حال به نظر شما چه خودروی دیگری می تواند در این لیست قرار بگیرد؟ در بخش کامنت می توانید این مطلب را ادامه دهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • sorush33
    sorush33 | ۱۷ مرداد ۱۳۹۵

    چقدر ناامید کننده

  • sina
    sina | ۱۵ مرداد ۱۳۹۵

    قیمت جی تی 86 حدودا 22000 دلاره و خودروی ارزان قیمت, شما ازش انتظار فراری داری؟ اتفاقا برای جوانهایی طراحی شده که پول کافی برای خرید ماشین های سی تا چهل هزار دلاری آمریکایی و اروپایی رو ندارن, و یکی از موفق ترین خودروهای تویوتا است. شما استراتژی بازاریابی شرکت تولید کننده رو در این مقاله به طور کامل فراموش کردید.

  • soroosh_hajiali
    soroosh_hajiali | ۱۵ مرداد ۱۳۹۵

    من موندم جی تی 86 با چه معیاری با جنسیس مقایسه شده!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی