ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: ویدیو پروژکتور جیبی Asus ZenBeam E1

بعد از کامپیوترهای شخصی، دوربین ها و تقریباً هر چیزی غیر از تلفن های هوشمند، حالا نوبت به ویدیو پرژکتورها رسیده تا روز به روز شاهد کاهش اندازه ی آنها باشیم. امروز دیگر مشاهده ی ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

بعد از کامپیوترهای شخصی، دوربین ها و تقریباً هر چیزی غیر از تلفن های هوشمند، حالا نوبت به ویدیو پرژکتورها رسیده تا روز به روز شاهد کاهش اندازه ی آنها باشیم. امروز دیگر مشاهده ی یک ویدیو پرژکتور در ابعاد جیبی که در عین حال از قابلیت های متنوع برخوردار باشد تعجبی نخواهد داشت و تولید کنندگان متعددی به ساخت چنین محصولاتی روی آورده اند.

از جمله ی این سازندگان می توان به ایسوس اشاره کرد که اخیراً از ZenBeam E1 به عنوان جدیدترین ویدیو پروژکتور قابل حمل خود با قیمت 250 دلار پرده برداشته است. «ذن بیم ای 1» نه تنها بسیار کوچک است، بلکه به یک باتری داخلی مجهز شده تا از امکان نمایش تصویر در هر شرایطی و بدون نیاز به پریز برق، برخوردار باشد.

اما هنگام مواجهه با این محصولات، نخستین سوالی که در ذهن نقش می بندد این است که آیا مهم ترین قابلیت دستگاه، یعنی نمایش تصاویر و کیفیت پخش آن، برای کاهش اندازه و رسیدن به ابعاد قابل حمل فدا شده اند یا خیر.

در ادامه ی مطلب با بررسی دیجیاتو از Asus ZenBeam E1 همراه باشید.

طراحی و امکانات

_MG_9970-w1000

این دستگاه با ابعاد 110 در 29 در 83 میلی متر به سادگی در جیب شما جای می گیرد و سنگینی آن با 307 گرم معادل با وزن 2 عدد گلکسی اس 7 به حساب می آید. بدنه ی محصول از فلز ساخته شده و کاملاً حس استحکام را منتقل می کند.

در دو طرف بدنه نیز دریچه هایی برای اسپیکر دستگاه و خنک شدن قطعات داخلی در نظر گرفته شده که در افزایش زیبایی بدنه موثر هستند. در نمای جلو یک دریچه ی متحرک وظیفه ی محافظت از لنز پروژکتور را بر عهده دارد و در بالای بدنه 4 دکمه برای کنترل عملکردها و حرکت در منوی تنظیمات به چشم می خورند.

_MG_9966-w1000

در سمت راست بدنه یک دکمه ی چرخان برای تنظیم فوکوس تعبیه شده و دیگر بخش های دستگاه در بخش پشتی هستند، از جمله دکمه ی خاموش و روشن کردن، ورودی شارژر دستگاه، خروجی 3.5 میلی متری صدا برای هدفون یا اسپیکر و ورودی HDMI/MHL.

_MG_9953-w1000

علاوه بر این یک درگاه USB نیز در پشت بدنه به چشم می خورد که البته برای انتقال تصویر کاربرد ندارد و تنها می توانید با استفاده از آن، از باتری 6000 میلی آمپر ساهتی ویدیو پروژکتور ایسوس به عنوان یک پاور بانک برای شارژ ابزارهای دیگر استفاده کنید.

_MG_9989-w1000

سازنده ضمناً یک کیف چرمی نیز داخل بسته بندی محصول قرار داده که می توانید با استفاده از آن حمل و نقل «ذن بیم ای 1» داخل کیف یا جیب ساده تر خواهد بود.

_MG_0028-w1000

در مجموع باید گفت «ذن بیم ای 1» از طراحی قابل قبولی برخوردار است و می توان آن را یک نسخه ی کوچک شده از ویدیو پروژکتورهای عادی به حساب آورد، بدون اینکه سازنده تغییری در خصوصیات دستگاه ایجاد کرده باشد. اما شرکت تایوانی با این وجود موفق شده جایزه های iF Product Design Award و Red Dot Design Award را برای طراحی این ویدیو پروژکتور به دست آورد.

عملکرد و کیفیت

_MG_9965-w1000

راه اندازی دستگاه به ساده ترین شکل ممکن انجام می گیرد. تنها کافی است کابل HDMI یا MHL را به پشت بدنه متصل کنید و دکمه ی خاموش و روشن را چند ثانیه ای نگاه دارید تا با شنیدن صدای فن های خنک کننده، از آغاز شدن عملکرد دستگاه مطمئن شوید.

توضیح اینکه باتری داخلی «ذن بیم ای 1» به گفته ی سازنده قادر است با هر شارژ کامل تا 5 ساعت به پخش ویدیو ادامه دهد، در نتیجه اگر می خواهید ویدیو پروژکتور ایسوس را بیشتر از این مدت مورد استفاده قرار دهید، لازم است کابل برق دستگاه را نیز به پریز متصل نمایید.

اگر در مورد کابل های MHL می پرسید، بد نیست بدانید که این کابل ها از یک طرف HDMI و از طرف دیگر Micro USB هستند تا قادر باشید با استفاده از آنها ابزارهای موبایلی که از فناوری MHL پشتیبانی می کنند را به درگاه HDMI تلویزیون، مانیتور یا ویدیو پروژکتور متصل و به پخش تصویر بپردازید.

1f34164a-77f3-40f6-b4b8-2fdc90d551e3

در صورتی که یک دسته ی بازی را نیز با بلوتوث به این ترکیب اضافه کنید، می توانید ابزار موبایل خود را به یک کنسول قابل حمل تمام عیار تبدیل کرده و هرجا یک سطح سفید مثل دیوار وجود داشت، با پروژکتور جیبی خود به انجام بازی مشغول شوید.

هرچند «ذن بیم ای 1» ویدیوها با رزلوشن حداکثر Full HD دریافت می کند، اما آنها را با رزولوشن 480 در 854 یا همان WXGA نمایش می دهد که می توان نسبت تصویر آن را 16 به 9 به حساب آورد (هرچند امکان تغییر نسبت تصویر به 4:3 نیز وجود دارد).

_MG_9949-w1000

لامپ این پروژکتور از نوع LED در نظر گرفته شده و حدود 30000 ساعت عمر می کند که رقم قابل قبولی است. این لامپ ضمناً قادر است 100 درصد از بازه رنگهای استاندارد NTSC را به نمایش در آورد.

«ذن بیم ای 1» همچنین به یک چیپست تصویر DLP مبتنی بر فناوری IntelliBright مجهز است که به گفته ی سازنده از کنتراست 30 درصد بالاتر برخوردار است و این میزان به نسبت 3500 به 1 می رسد، آن هم در حالی که مصرف انرژی دستگاه تا 50 درصد نسبت به مدل های معمولی پایین تر است.

سازنده اعلام کرده «ذن بیم ای 1» قادر است از فاصله ای بین نیم تا 3.7 متر به پخش تصویر بپردازد و اندازه ی تصویر بر اساس این فاصله، چیزی بین 16 تا 120 اینچ خواهد بود. اما به طور متوسط، اگه دستگاه را در فاصله ی 2 متری از دیوار یا سطح مورد نظر خود قرار دهید، در نهایت یک خروجی تصویر تقریباً برابر با تلویزیون 46 اینچ در اختیار خواهید داشت.

up_to_100_bg

اما مهمترین عامل تاثیر گذار در عملکرد پروژکتورهای جیبی حداکثر روشنایی دستگاه به حساب می آید که برای «ذن بیم ای 1» 150 لومن در نظر گرفته شده است. هرچند این میزان در مقایسه با پرژکتور های دسکتاپ با روشنایی چند هزار لومن ناچیز به نظر می رسد، اما باید توجه داشت با محصولی جیبی مواجه هستیم که نخستین مراحل تکامل خود را طی می کند.

بر همین اساس باید بدانید که حداکثر روشنایی این محصول برای اکثر حالت ها کفایت می کند و از بسیاری از رقبای هم رده نیز بالاتر است، اما اگر می خواهید در محیط های پر نور تصویر شفاف تری در اختیار داشته باشید، لازم است با هزینه ی بالاتر، تهیه ی مدل های گران قیمت تر را در نظر داشته باشید.

در مورد پخش صدای دستگاه نیز باید بگوییم که میزان بلندی صدای اسپیکر به هیچ عنوان برای فضا های بزرگ کافی به نظر نمی رسد و لازم است برای چنین شرایطی «ذن بیم ای 1» را به یک اسپیکر خارجی متصل نمایید. محصول ایسوس ضمناً به فناوری سونیک مستر مجهز است که کیفیت پخش صدا در اسپیکرها و هدفون ها را به گفته ی سازنده بهبود می بخشد.

_MG_9986-w1000

محدودیت دیگر دستگاه در این است که مبتنی بر فناوری HDMI/MHL عمل می کند که توسط ابزارهای موبایل اپل پشتیبانی نمی شود و بر همین اساس نمی توان دستگاه های مجهز به iOS را با «ذن بیم ای 1» مورد استفاده قرار داد.

این موضوع البته لپ تاپ های مک بوک و کامپیوترهای دسکتاپ مک را شامل نخواهد شد، چرا که این دستگاه ها به درگاه HDMI مجهز هستند یا تبدیل مورد نیاز برای استفاده از پروژکتورهای HDMI برای آنها تولید شده است.

_MG_0011-w1000

هرچند به دلیل ابعاد کوچک به راحتی می توان یک محل مناسب برای قرار دادن «ذن بیم ای 1» در هر جایی پیدا کرد، اما سازنده یک mount استاندارد نیز زیر بدنه در نظر گرفته که با استفاده از آن می توانید این ویدیو پروژکتور را روی سه پایه قرار داده یا از پایه های متصل به سقف، آویزان کنید (گزینه ی معکوس کردن تصویر نیز در منوی تنظیمات وجود دارد).

_MG_0008-w1000

در صورتی که گوشه های تصویر به دلیل زاویه ی قرار گیری دستگاه ذوزنقه ای شکل شده باشد، «ذن بیم ای 1» به شکل خودکار این نقص را رفع و یک تصویر مستطیل شکل صحیح در اختیار شما قرار می دهد، اما اگر باز هم نیاز به اصلاح بیشتر بود می توانید با فشار دادن دکمه ی موجود روی بدنه به منوی تنظیمات مراجعه و تصویر را، با استفاده از گزینه ی Keystone adjustment تنظیم نمایید.

_MG_0018-w1000

تنظیم شفافیت تصویر به سادگی با استفاده از دکمه ی چرخان فوکوس انجام می شود و از دیگر قابلیت های دستگاه می توان به امکان تنظیم میزان روشنایی، کنتراست و تغییر زبان یا نسبت تصویر اشاره کرد که همگی با استفاده از دکمه های موجود روی بدنه قابل انجام هستند.

_MG_9951-w1000

«ذن بیم ای 1» علاوه بر این به حالت های مختلف پخش تصویر از جمله سینمایی، پرزنتیشن، استاندارد، مصرف انرژی بهینه و موارد دیگر مجهز است که می توانید آنها را بر اساس نیاز خود مورد استفاده قرار دهید. در نهایت لازم است اشاره کنیم که ویدیو پروژکتور «ذن بیم ای 1» قادر است در دمایی بین 0 تا 40 درجه فعالیت کند.

جمع بندی

photo334858852265732418-w1000

ایسوس اخیراً ویدیو پروژکتورهای قابل حمل متنوعی تولید کرده و تجربه ی زیادی در این زمینه اندوخته است. مدل تازه هم به پشتوانه ی تجارب پیشین محصول جذابی به حساب می آید که با قیمت 250 دلار، نمایش تصویر روی هر سطحی و هر مکانی را برای شما امکان پذیر می کند.

این مدل به باتری با ظرفیت 6000 میلی آمپر ساعت مجهز است که دستگاه به لطف آن بدون نیاز به پریز برق تا 5 ساعت به نمایش تصویر ادامه می دهد. امکان متصل کردن ابزارهای موبایل با کابل MHL به این ویدیو پروژکتور وجود دارد و در صورتی که یک دسته ی بلوتوث را نیز به این مجموعه اضافه کنید، یک کنسول بازی قابل حمل و بسیار جمع و جور در اختیار خواهید داشت.

البته باید توجه داشته باشید که ابزارهای موبایل ساخت اپل از کابل های MHL پشتیبانی نمی کنند و بر همین اساس نمی توانید پروژکتور جدید ایسوس را با دستگاه های مبتنی بر سیستم عامل iOS مورد استفاده قرار دهید. اما امکان اتصال کامپیوترهای کوچک مبتنی بر HDMI مثل Lenovo Ideacentre Stick 300 (بررسی دیجیاتو) و مدل های اندرویدی مثل کروم کست وجود خواهد داشت.

«ذن بیم ای 1» در مجموع از طراحی و کیفیت ساخت مناسبی برخوردار است و می توان آن را یک محصول قابل قبول به حساب آورد، اما در نهایت توجه داشته باشید که با یک ویدیو پروژکتور قابل حمل مواجه هستید، در نتیجه باید به نقاط ضعف دستگاه، در مقایسه با محصولات دسکتاپ واقف باشید.

حداکثر بلندی صدای اسپیکرهای دستگاه به هیچ عنوان برای محیط های بزرگ کافی نیست که این مورد را می توانید با اتصال اسپیکر جبران نمایید. میزان روشنایی و رزولوشن تصویر نیز به شکل قابل توجهی محدود است، در نتیجه توصیه می کنیم تنها در صورتی ویدیو پروژکتور قابل حمل را انتخاب کنید که به قابلیت پخش تصویر در هر شرایط و مکانی احتیاج داشته باشید.

نکات مثبت

  • باتری داخلی با ظرفیت 6000 میلی آمپر ساعت برای 5 ساعت پخش تصویر
  • قابلیت استفاده به شکل پاور بانک برای شارژ ابزارهای موبایل
  • وزن و ابعاد بسیار مناسب
  • طراحی و کیفیت ساخت مناسب

نکات منفی

  • بلندی صدای اسپیکر
  • عدم وجود ریموت کنترل
  • رزولوشن WVGA یا 480 در 854
  • عدم پشتیبانی از ابزارهای مبتنی بر iOS
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • saeed alaeddini
    saeed alaeddini | ۲۴ مرداد ۱۳۹۵

    این چه موبایلیه تو تصویر؟

    • سینا گلستانه
      سینا گلستانه | ۲۶ مرداد ۱۳۹۵

      بلک بری پریو

مطالب پیشنهادی