ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رسوایی بزرگ سرویس Maps، چگونه ساختار اپل را دست خوش تغییر کرده است؟

بی شک بدترین محصولی که از سوی اپل در پنج سال اخیر به دست کاربران رسیده، Apple Maps است؛ سرویسی کاملاً ضعیف و ناپایدار که در سال ۲۰۱۲، به عنوان جزیی از iOS 6 عرضه شد ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۰

بی شک بدترین محصولی که از سوی اپل در پنج سال اخیر به دست کاربران رسیده، Apple Maps است؛ سرویسی کاملاً ضعیف و ناپایدار که در سال ۲۰۱۲، به عنوان جزیی از iOS 6 عرضه شد تا به رقابت مستقیم به گوگل مپس بپردازد.

رسوایی ناشی از ارائه Apple Maps، موجب شد تا شرکت مورد بحث دست به اخراج یکی از یاران قدیمی استیو جابز به نام «اسکات فورستال» بزند و در نهایت مدیر عامل آن نیز به شکل عمومی، یک نامه عذرخواهی از کاربران در وب سایت اپل منتشر نماید.

16127-12767-12586-6621-121029102705-scott-forstall-wwd-tablet-large-l-l

مشکلی که در سال ۲۰۱۲ برای اپل پیش آمد، هنوز هم از این کمپانی رخت برنبسته است. این موضوع را می توان از مصاحبه تازه تیم کوک، ادی کیو و گریک فدریگی با مجله «فست کمپانی» دریافت. آقای کیو که اکنون مسئولیت سرپرستی از Maps را هم بر عهده دارد، می گوید: «به دلیل مشکلاتی که روی داد، تغییرات گسترده ای در ساختار توسعه محصولات مان اعمال کرده ایم.»

گریک فدریگی، به عنوان مسئول بخش مهندسی نرم افزاری اپل می گوید: «مجبور به انجام کارهایی شده ایم که در ابتدا علاقه ای به انجام شان نداشتیم.»

یکی از مشکلات اپل این است که می خواهد کاربران را با اعلانات بزرگ خود هیجان زده کند. برای مثال معرفی آیفونی جدید و یا نسخه تازه MacOS. اما سرویس های اینترنتی متمایز بوده و مستلزم چرخه توسعه متفاوتی هستند. این همان نقطه ایست که اپل در آن تجربه چندانی ندارد. به همین دلیل به تازگی شاهد اتفاقات تازه ای بوده ایم. برای مثال مدت زیادی نیست که کاربران آیفون و مک می توانند پیش از عرضه رسمی نسخه نهایی از iOS یا macOS، نسخه های بتا را دریافت کرده و به کار با آنها بپردازند. این تصمیم به اپل اجازه می دهد تا بتواند سریع تر و به شکلی جامع تر، باگ ها را یافته و آنها را رفع نماید.

tim-cook-eddy-cue-iphone-6-7

ادی کیو در ادامه مصاحبه می گوید: «برای ما که در کوپرتینو بودیم، سرویس نقشه ها بی هیچ عیب و مشکلی کار می کرد. در نتیجه مشکل برای خود ما قابل مشاهده نبود. از طرفی قادر نبودیم آن را در اختیار کاربران قرار دهیم تا با توجه به استفاده آنها، بازخورد مناسب را دریافت کنیم. اکنون ولی همین کار را انجام می دهیم.»

تیم کوک، مدیر عامل اپل نیز در همین مصاحبه می گوید: «مهم ترین مسئله این است: آیا جرات اعتراف به اشتباه را دارید؟ آیا تغییر می کنید؟»

شرمندگی ناشی از مشکلات Maps، حالا منجر به ارائه نسخه های بتا شده است

مشکلی که در آن زمان Maps به وجود آورده بود، باعث شد تا جلسه ای میان مدیران ارشد اپل شکل گیرد. در این جلسه تصمیم گرفته می شد که آیا با وجود تمام این مشکلات، لازم است که اپل توسعه آن را ادامه دهد یا بهتر است به سراغ اپلیکیشن های شخص ثالث دیگری مانند Google Maps برگردد. در نهایت ولی تمام مدیران رای می دهند که به جای ترک کردن Maps، بهتر است آن را از نو بسازند.

ادی کیو در همین رابطه می گوید: «ویژگی های بسیاری وجود داشت که می خواستیم به محصولات دیگر خود بیاوریم، و همه در آینده به Maps متکی می شدند. از طرفی نمی توانستیم به گونه ای وانمود کنیم که گویی این سرویس متعلق به ما نبوده است.»

apple-maps-warp-cropped-proto-custom_28

از آن زمان تا کنون، اپل تلاش خود در زمینه بهبود سرویس نقشه اش را چند برابر کرده چرا که باور دارد اساس و پایه Maps، در محصولات آینده اش جایگاه ویژه ای خواهد داشت. همین نکته، احتمالاً تاییدی است بر در دست توسعه بودن خودروی اپل.

شاید بیراه نباشد اگر بگوییم که شرمندگی ناشی از ارائه سرویس ناقص Maps، باعث شد تا اپل رویکردش را به ارائه سرویس های اینترنتی و نرم افزاری تغییر داده و اکنون اینچنین نسخه های بتای نرم افزار و سیستم عامل هایش را به صورت عمومی و برای کسب بازخورد، در اختیار کاربران قرار دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • darksider
    darksider | ۲۰ مرداد ۱۳۹۵

    مستکین جان با این کارا نمیتونی فورستال و خراب کنی, همونی که از وقتی از اپل رفته دیگه قصه بی باگ و لگ بودن ای او اس هم تمام شد و رفت همونی که ایفون بخاطرش ایفون شد همین فورستال بود
    در مورد نقشه ها هم هیچ چیزی تقصیر ایشون نبود ایشون مسوول سیستم عامل بود و اونی که به ایشون دستور میده باید یه مپ جداگانه از گوگل بدیم که نشون بدیم اره ما شاخیم و توبیخ کرد که بدون هیچ زیرساختی دستور ساخت همچین اپی رو میده بعدم که گندش ر میاد دقیقا مثل کشور خودمون اونی که اصلا مسوول نیست توبیخ میشه و اخراج
    فورستال کسی بود که بدون فکر کردن در مورد کاری که بهش محول شده و با دونستن نتیجه میتونست کد نویسی کنه
    الان ای او اس رو ببینید که شبیه بوم نقاشی رنگارنگ کودکستان ها شده و مقایسه کنید با ای او اس 6 رون و زیبا و خاص و شیک فورستال

  • امیرحسام.‌‌شیخی
    امیرحسام.‌‌شیخی | ۱۹ مرداد ۱۳۹۵

    الان خواستید آبروی اسکات فورستال رو ببرید؟?

  • reza_mazaheri
    reza_mazaheri | ۱۹ مرداد ۱۳۹۵

    با اینکه از اپل خوشم نمیاد بنظرم اسم اسن مشکل تکنیکال رو نباید بذاریم رسوایی

  • Khaleghi
    Khaleghi | ۱۹ مرداد ۱۳۹۵

    اسکات فورستال رو که بیرون کردن ای او اس ی جوری شد....:apple:

مطالب پیشنهادی