ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

جامع ترین گزارش آماری بازار بازیهای دیجیتال در ایران؛ گیمر های ایرانی را بیشتر بشناسید

مرکز تحقیقات بازی های دیجیتال (دایرِک) برای نخستین بار در کشور گزارش آماری جامعی از شاخص ترین اطلاعات مصرفی بازی های دیجیتال در ایران منتشر کرده است. دایرک در سال ۱۳۹۴ از دل بنیاد ملی ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۲:۰۰

مرکز تحقیقات بازی های دیجیتال (دایرِک) برای نخستین بار در کشور گزارش آماری جامعی از شاخص ترین اطلاعات مصرفی بازی های دیجیتال در ایران منتشر کرده است.

دایرک در سال ۱۳۹۴ از دل بنیاد ملی بازی های رایانه ای به وجود آمده و با تمرکز بر مطالعات رفتاری و تحقیقات بازار، سعی دارد فضایی برای گرد هم آمدن هسته های پژوهشی متشکل از دانشگاهیان، متخصصین و صاحب نظران فراهم آورد.

«نمای باز ۱۳۹۴» نام اولین گزارش سالیانه ی منتشر شده توسط دایرک در مورد وضعیت مصرف محصولات دیجیتالی حوزه ی سرگرمی و گیمر های کشور است که با تلاش بیش از ۱۰۰ پژوهشگر در کلانشهر ها، شهر ها و حتی روستا های سراسر کشور، روی نمونه ی آماری گسترده ای با بیش از ۱۵ هزار نفر مشارکت کننده انجام شده و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

طبق نظر مرکز تحقیقات بازی های دیجیتال، بخش اعظمی از اطلاعات مصرف در گزارش های بعدی منتشر خواهند شد. با این حال، آمار و ارقام مهمی در نمای باز گنجانده شده که از جهات مختلف می توانند حائز اهمیت باشند.

گزارش مذکور که جامع ترین آمار رسمی از حوزه ی مصرف بازی های دیجیتال در کشور محسوب می شود، در ۶ بخش اصلی تنظیم شده و به بررسی جامعه ی گیمر ها، نحوه ی بازی، بازی های مورد استفاده، و چگونگی پرداخت ها در این حوزه می پردازد. گفتنی است پیش از این، آخرین پیمایش انجام شده در این حوزه با جامعه ی آماری ۴۵۰۰ نفری در سال ۹۲ انجام شده بود.

اطلاعات و آمار مهم نمای باز ۱۳۹۴ را می توانید در ادامه از نظر بگذرانید.

چه کسانی بازی می کنند؟

کشور ایران با ۷۹ میلیون نفر جمعیت، ۲۳ میلیون گیمر (با حداقل یک ساعت بازی در هفته روی هر یک از پلتفرم های موجود) دارد که ۵۳ درصد از آنها به طور مستمر به بازی های رایانه ای می پردازند. توزیع پلتفرم های مورد علاقه ی گیمر های ایرانی برای بازی های دیجیتالی به ترتیب تلفن هوشمند (۷۷ درصد)، تبلیت (۲۱ درصد)، رایانه ی شخصی (۱۶ درصد)، کنسول بازی (۶ درصد) و لپتاپ (۵ درصد) را شامل می شود.

حدود یک سوم جمعیت ایران حداقل هفته ای یک ساعت به بازی های دیجیتال می پردازند

بررسی جنسیتی جامعه ی آماری گزارش یاد شده نشان می دهد ۶۳ درصد از این جامعه را مردان، و ۳۷ درصد (بیش از ۸ میلیون نفر) از آنان را زنان تشکیل می دهند. نوجوانان ۱۲ تا ۱۹ سال نیز با ۳۳ درصد بیشترین استقبال را از بازی های دیجیتالی به عمل می آورند. سایر گروه های سنی علاقمند به این نوع سرگرمی به ترتیب جوانان ۲۰ تا ۳۴ سال (۲۹ درصد)، کودکان زیر ۱۲ سال (۲۵ درصد)، میانسالان ۳۵ تا ۵۹ سال (۱۲ درصد) و کهنسالان بالای ۶۰ سال (۱ درصد) هستند. متوسط سن گیمر های ایرانی ۲۱ سال است.

آمار ها نشان می دهند در هر خانوار ایرانی به طور متوسط یک نفر بازی دیجیتال انجام می دهد و از هر ۵ خانوار، ۴ خانوار حداقل یک دستگاه برای بازی در اختیار دارند.

دیگر علایق و سرگرمی های گیمر های ایرانی به شرح زیر است:

4

چگونه بازی می کنند؟

آمار های جالبی از چگونه بازی کردن گیمر های ایرانی در این گزارش گنجانده شده از جمله اینکه اکثریت قریب به اتفاق آنها (۹۳ درصد) به تنهایی به بازی های دیجیتالی می پردازند. بازی به همراه اعضای خانواده، دوستان، اقوام و رقبای ناآشنا با اختلافی زیاد در رده های بعدی قرار می گیرند.

۵۹ درصد از گیمر های ایرانی بازه ی زمانی «غروب تا نیمه شب» را برای بازی کردن انتخاب می کنند. ۳۰ درصد نیز «ظهر تا غروب» را ترجیح می دهند و باقی آنها در دیگر ساعات شبانه روز به این کار می پردازند.

همان گونه که انتظار می رود اکثریت ۹۷ درصدی گیمر های ایرانی در منزل خود به بازی دیجیتال می پردازند و منزل دوستان، اماکن عمومی، وسایل نقلیه، محل کار و محل تحصیل، به ترتیب دیگر مکان های مورد علاقه ی آنها برای بازی کردن را تشکیل می دهند.

گیمر ایرانی به طور متوسط در روز ۷۹ دقیقه بازی می کند اما از بین ۶۹ درصدی که به اینترنت دسترسی دارند، تنها ۳۹ درصد از آنها به سراغ بازی آنلاین می روند.

۵ دلیل برتر گیمر های ایرانی برای پرداختن به بازی های دیجیتال، از این قرار اند:

  • لذتبخش بودن بازی های دیجیتال
  • پر کردن اوقات تنهایی
  • جدید تر و متفاوت بودن بازی های دیجیتال نسبت به سایر تفریحات
  • ارزان تر بودن نسبت به سایر تفریحات
  • امکان انجام کار هایی که در زندگی واقعی پرهزینه محسوب می شوند

تحقیقات انجام شده نشان داده اند گیمر های ایرانی تجربه ی خود از پرداختن به بازی های دیجیتال را از طریق گپ زدن با دوستان، صحبت با خانواده، شبکه های اجتماعی، فروشگاه های توزیع دیجیتال بازی، و انجمن ها و سایت های مرتبط، با دیگران شریک می شوند.

چه بازی هایی می کنند؟

اما شاید یکی از جالب ترین بخش های گزارش یاد شده، بخشی است که به دسته بندی بازی های مورد علاقه ی گیمر های ایرانی می پردازد.

اول از همه اینکه آن دسته از گیمر هایی که به رده بندی سنی بازی ها توجه می کنند با ۳۳ درصد، در اقلیت به سر می برند و باقی جامعه ی گیمر ها یا اصلاً توجهی به این موضوع ندارند و یا صرفاً تا حدودی به این مسئله توجه می کنند.

2

از طرف دیگر با توجه به سلایق ایرانی ها چندان دور از تعجب نیست که بازی های اتومبیلرانی در بین گیمر های ایرانی با بیشترین اقبال مواجه باشند و بازی های ورزشی کمترین. ژانر های رانر، پازل و آرکید نیز به ترتیب در بین این دو جای می گیرند.

چگونه پرداخت می کنند؟

درآمد حاصل از بازی های دیجتال در ایران با احتساب مبلغی که برای خرید نرم افزار و سخت افزار های مخصوص بازی صرف می شود ۴۶۰ میلیارد تومان برآورد شده است. با این حال متأسفانه تنها ۵ درصد از این رقم هنگفت به بازی های ایرانی اختصاص دارد.

نزدیک به ۷ میلیون نفر در ایران برای بازی های دیجیتال پول پرداخت می کنند

۳۰ درصد از گیمر های ایرانی برای بازی دیجیتال پول پرداخت می کنند و متوسط سن پرداخت کنندگان نیز ۲۵ سال است. نکته ی جالب نیز آن است که سهم خرده فروشی دیجیتالی بازی از این بازار با ۷۷ درصد، بر خرده فروشی ۲۳ درصدی فیزیکی آن غلبه دارد. به بیان ساده، گیمر های ایرانی ترجیح می دهند به جای مراجعه به فروشگاه های فیزیکی، نیاز سرگرمی های دیجیتال خود را به صورت دیجیتالی رفع کنند.

با توجه به ضریب نفوذ بسیار بالای تلفن های هوشمند در جامعه ی ایران، جای تعجب نیست که بخش اعظم (۶۵ درصد) درآمد حاصل از بازی های دیجتالی در ایران به بازی های موبایلی مربوط شود و بازی های رایانه ای (۲۰ درصد) و بازی های کنسولی (۱۵ درصد) به ترتیب در رده های دوم و سوم قرار بگیرند.

3

نکته ی جالب دیگر در این میان، سهم ۹۴ درصدی استفاده از بازی های موبایلی اندرویدی است.

۵ برند پر طرفدار در بین گیمر های موبایلی را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید:

1

نمای باز ۱۳۹۴ جامع ترین آمار رسمی از وضعیت بازار بازی های دیجیتال در ایران است که توسط مرکز تحقیقات بازی های دیجیتال (دایرِک) منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • Erfan mg
    Erfan mg | ۲۰ مرداد ۱۳۹۵

    یه سوال؟
    گوشی های هواوی که گرافیک بازی ندارن چرا بالای الجی و سونی هستن؟شاید کل گیمر هایی که هواوی دارن از میت8 و پی9 استفاده میگنند!

    • احمد
      احمد | ۲۰ مرداد ۱۳۹۵

      اکثرا با clash of clans بازی میکنن که نیاز به سخت افزار بالا نداره و با موبایل های میان رده هم میشه بازیش کرد

    • سینا اکبری
      سینا اکبری | ۲۰ مرداد ۱۳۹۵

      گوشی های پایین رده بله, ولی هوآوی گوشی های بسیار خوبی رو داره که هیچ مشکلی تو هیچ زمینه ای نداره, بهترین میان رده( هرچند پرچمداریه واس خودش و من دارم) جی هشت و بهترین پرچمدارش پی نه.

    • ایمان Asgharpour
      ایمان Asgharpour | ۲۱ مرداد ۱۳۹۵

      رفیق حتما نباس گرافیکی باشه بازی که . کندی کراش بازی نیس؟؟

    • علیرضا عابدی
      علیرضا عابدی | ۲۰ شهریور ۱۳۹۶

      لزوما گرافیک قوی نمیخواد تو این آمار 2048 وانگری لرد هم بازی کنی کیرم محسوب میشی در ضمن میان رده های هواوی هم باهاشون میشه بازی حتی من چهار سال پیش با میان رده هواوی اسفالت هشت بازی میکردم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی