ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

همکاری دانشگاه استنفورد با گوگل برای توسعه خدمات ژنومیک

دانشگاه استنفورد قصد دارد تست ژنتیک را به روالی عادی در روند مراقبت از بیماران تبدیل نماید و بدین منظور از گوگل کمک می گیرد. دانشکده پزشکی دانشگاه فوق، مرکز «خدمات ژنومیک بالینی» را در ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۰

دانشگاه استنفورد قصد دارد تست ژنتیک را به روالی عادی در روند مراقبت از بیماران تبدیل نماید و بدین منظور از گوگل کمک می گیرد. دانشکده پزشکی دانشگاه فوق، مرکز «خدمات ژنومیک بالینی» را در پاییز سال جاری به کمک بخش Google Genomics راه اندازی می کند. گفتنی است سرویس گوگل در این حوزه، اطلاعات DNA را روی کلاود ذخیره ساخته و انجام عملیات مختلف روی آنها را امکان پذیر می نماید.

در این فرآیند، عملیات توالی یابی DNA در مراکز درمانی انجام شده و اطلاعات مورد نیاز پزشکان به راحتی در اختیار آنها قرار می گیرد. سپس در صورت نیاز، می توان از خدمات رایانش ابری گوگل برای تجزیه و تحلیل داده ها و مقایسه آنها با دیگر اطلاعات موجود در سیستم استفاده کرد، تا هرگونه ویژگی غیرعادی که می تواند باعث بروز وضعیت بیماری در افراد شود را شناسایی نمود.

با استفاده از این سیستم، پزشکان قادر خواهند بود روش های درمانی بهینه تری را برای انواع سرطان به کار بسته کرده، و بیماری هایی که تشخیص آنها دشوار است را به خوبی شناسایی و مداوا نمایند.

«لوید ماینر» رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد در این رابطه می گوید:

طی چند سال گذشته، مقدار داده های موجود در حوزه خدمات بهداشتی رشد خارق العاده ای داشته. اگرچه محققین تلاش می کنند تا این حجم عظیم داده را یکپارچه سازی کرده و از دانش نهفته در آن برای درمان سریع بیماران استفاده کنند، اما در این راه با چالش های بزرگی نیز روبرو هستند. همکاری با گوگول می تواند در رفع موانع فوق بسیار سودمند باشد.

لازم به ذکر است که دانشگاه استنفورد قصد دارد تمامی اطلاعات DNA خود را روی پلتفرم کلاود گوگل انتقال دهد، اما فعلاً فقط اعضای همین دانشگاه به آنها دسترسی خواهند داشت. همچنین اطلاعات مربوط به بیماران کاملاً رمزنگاری شده و صرفاً روی سرورهایی مستقر در ایالات متحده آمریکا نگهداری خواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی